Bij een Thuislocatie bedoelen we een lader waarmee uw elektrische auto thuis kan worden opgeladen. Deze lader bevindt zich op uw eigen terrein en kan naar keuze op een paal (laadpaal) of aan de wand (wandlader) worden geplaatst. Dit kunnen 1-fase of 3-fase laders zijn, al of niet met opties zoals ‘slim’ online laden (met back-office) of Load Balancing om overbelasting te voorkomen.
In het geval van een Bedrijfslocatie hebben we het over laders waarmee elektrische auto’s bij het bedrijfspand worden opgeladen. Deze bevinden zich doorgaans op het eigen bedrijfsterrein. Omdat bedrijven doorgaans over een aansluiting met een grotere capaciteit beschikken, worden er vaak dubbele laadpalen of wandladers toegepast.
De laadsnelheid van een elektrische auto verschilt per model, en soms ook per modeljaar. Het laadvermogen van het oplaadpunt moet overeenkomen met dat van de on-board lader van de elektrische auto.
Het laadvermogen van de laadpaal of wandlader bepaalt ook de benodigde elektriciteitsaansluiting. Er zijn modellen die genoeg hebben aan een 1-fase aansluiting, andere EV’s kunnen of moeten sneller geladen worden zodat er voor de lader een 3-fase aansluiting benodigd is. Voor oudere modellen en plug-in hybrides volstaat meestal een 1-fase aansluiting terwijl voor recente modellen een 3-fase aansluiting nodig zal zijn.
Omdat de nieuwste generaties EV’s steeds sneller geladen kunnen worden, kan er overwogen worden om sowieso een krachtigere lader te kiezen. Het laden gaat echter nooit sneller dan de maximum laadsnelheid van de on-board lader van de auto toelaat.
Bij het kiezen van een laadpaal is dit naast het laadvermogen een van de meest bepalende factoren. De termen 1-fase en 3-fase hebben te maken met uw elektriciteitsaansluiting. Het elektriciteitsnet werkt standaard met drie fasen, ook wel 3-fase genoemd. Maar in veel gevallen, zoals bij veel woningen, is slechts één van die fasen aangesloten zodat we daar over 1-fase spreken. Het maximale aansluitvermogen ligt bij 1-fase aanzienlijk lager dan bij een 3-fase aansluiting, wat dus ook van invloed is op het laadvermogen van de laadpaal.
Een 1-fase aansluiting bestaat meestal uit 1 x 16A (ampère). Daarmee bedraagt het laadvermogen maximaal 3,7 kW. Daardoor is de laadtijd wat langer, wat bij een groter accupakket onacceptabel kan zijn.
De voorkomende 3-fase aansluiting in woningen is 3 x 16A, waarmee een laadvermogen van 11 kW mogelijk is. Dat is ook voor EV’s met een grote accu voldoende. Bedrijven beschikken vaak over 3 x 32A waarmee een lader met twee 11kW aansluitingen of een 32 kW aansluiting mogelijk is.
Een dubbele laadpaal heeft 2 laadaansluitingen die ook wel sockets genoemd worden. Hiermee kunnen 2 auto’s tegelijk worden opgeladen. Deze laadpalen maken optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Ze worden veel gebruikt bij bedrijfslocaties en parkeergarages om optimaal gebruik te maken van de ruimte.
Een enkele laadpaal heeft 1 socket en is geschikt voor het laden van 1 auto tegelijk. Deze laadpalen worden meestal voor particuliere doeleinden gebruikt. Als er mogelijk sprake is van een tweede elektrische auto in het huishouden, kan er beter voor een dubbele laadpaal worden gekozen.
Een Type 1-stekker, ook wel Yazaki-stekker genoemd, heeft 5 contactpunten en wordt vooral bij Japanse elektrische auto’s gebruikt. Ook oudere Franse EV’s hebben vaak deze strekker. Deze stekker is alleen geschikt voor laadpalen met een 1-fase aansluiting en een laadvermogen van maximaal 3.7 kW.
Een Type 2-stekker, ook wel een Mennekes-stekker genoemd, heeft 7 contactpunten. Deze stekker is door de Europese commissie aangewezen als de standaard aansluiting voor openbare laadpunten. Het is dan ook de meest gebruikte stekker, die geschikt is voor laadpalen met een 1-fase en 3-fase aansluiting.
Het laadvermogen, ook wel de laadsnelheid genoemd, geeft de snelheid aan waarmee een elektrische auto kan worden opgeladen en wordt uitgedrukt in kilowatt (kW). Om de auto snel genoeg te laden moet het laadvermogen van het oplaadpunt minstens zo groot als dat van de on-board lader van de auto zijn. Anders kan het opladen te veel tijd kosten.
De laadtijd wordt uitgerekend door de capaciteit van het accupakket (in kWh) te delen door het laadvermogen. Een accupakket van 50 kWh wordt bij een laadvermogen van 5 kW theoretisch in 10 uur opgeladen. Hierbij dient u rekening te houden met 15% verlies.
Nieuwere elektrische auto’s hebben een groter laadvermogen en dat zal in de toekomst nog groter worden. Daarom raden wij aan om het laadvermogen van de laadpaal, voor zover uw elektriciteitsaansluiting dat toelaat, zo groot mogelijk te kiezen.
De laadpalen uit ons assortiment hebben verschillende opties. Deze maken het laden van uw elektrische auto gemakkelijker of bieden meer mogelijkheden, zoals een backoffice voor een uitgebreid inzicht in uw laadsessies en de mogelijkheid om laadsessies te verrekenen. Dynamic Load Balancing voorkomt overbelasting van uw elektrische installatie. Ook is het mogelijk om de kosten van het laden via het abonnement van uw laadpas te verrekenen.
De opties worden bij iedere laadpaal aangegeven. Wij helpen u graag verder met uw keuze, aarzelt u dan ook niet om contact met ons op te nemen.
De laadpalen die Laaddirect aanbiedt zijn allemaal A-merken dus qua kwaliteit doen de merken niet of nauwelijks voor elkaar onder. De mogelijkheden en specificaties verschillen uiteraard wel per merk en model. Voor meer informatie kunt u uiteraard altijd even contact met ons opnemen.
U heeft bij Laaddirect de keus uit de volgende merken:
Autorisatie van een laadpaal houdt in dat een laadpaal eerst ontgrendeld moet worden, voordat het laden kan beginnen. Dat kan op verschillende manieren, zoals met een RFID-lezer waarmee uw laadpas of laaddruppel de laadpaal ontgrendelt. Soms gaat de autorisatie ook via een pincode of app. Bij de Plug & Charge technologie start het laden automatisch na het inpluggen van de laadkabel in de laadpaal en auto.
Een online laadpaal bevat software waarmee u inzicht in uw laadsessies, verbruik en elektriciteitskosten heeft. U kunt de elektriciteitskosten indien gewenst verrekenen met uw werkgever of gasten en ook een laadtarief instellen. Online laadpalen kunnen met een toegangspas worden beveiligd.
Dit is een ‘basic’ laadpaal, zonder software. U daardoor geen inzicht in het verbruik en de kosten van het laden. Ondanks het gemis van de software gaat het laden opladen van een elektrische auto met een offline laadpaal net zo veilig en snel. Er zijn ook offline laadpalen met een toegangsrestrictie verkrijgbaar.
Let goed op de lengte van de laadkabel, wij adviseren altijd om dit van tevoren goed op te meten. Neem hierbij eventuele bochten mee die de kabel af zal moeten leggen tussen uw lader en auto. Daarnaast is het ook van belang om te kijken waar het laadcontact/de laadklep van de auto zit en hoe u de auto meestal positioneert.