Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Het rijbereik van elektrisch auto kan worden bepaald volgens drie meetmethodes. In deze blog leggen we uit hoe dat gaat en wat de verschillen tussen deze meetmethodes zijn.
Met bovengenoemde afkortingen bedoelen we de meetmethodes waarmee het verbruik van auto’s wordt gemeten. Het gaat hierbij dus niet direct om het rijbereik. Maar als we de netto accucapaciteit van een elektrische auto weten en we weten ook hoeveel energie hij verbruikt, dan is het uitrekenen van het rijbereik natuurlijk heel eenvoudig.
Laten we eerst eens kijken waar de afkortingen NEDC, WLPT of EPA eigenlijk voor staan. Misschien maakt dat het wat duidelijker.
Dit zegt ons wel iets, maar nog lang niet genoeg. Bovendien worden we hier ook een beetje misleid. Laten we de meetmethoden daarom maar wat uitgebreider beschrijven:
De naam New European Driving Cycle is behoorlijk misleidend. Deze meetmethode is namelijk helemaal niet zo nieuw meer. Sterker nog, de NEDC-meetmethode is weliswaar de opvolger van de ECE- en EUDC0-methode maar dateert nog uit de jaren ’80. Hij is inmiddels sterk achterhaald. De laatste aanpassing is van 1997. Bij de NEDC-meetmethode worden de testwaardes vastgesteld op basis van een theoretisch rijprofiel.
Puur theoretische test
Er wordt getest in een gecontroleerde laboratoriumomgeving, op een vlakke weg, bij windstilte. Om nog enigszins de realistische meetomstandigheden te krijgen staat de auto op een rollenbank. Die heeft een bepaalde weerstand waarmee men om de gevolgen van luchtweerstand en voertuigmassa (traagheid) kan nabootsen. Ook is er aan de rollenbank een ventilator gekoppeld om langs de luchtinlaten van het voertuig een zo realistisch mogelijk luchtstroom te leiden. Verder zijn er geen invloeden van buitenaf en ook verbruikers als verlichting, ventilatie, achterruitverwarming en airconditioning zijn uitgeschakeld. Dat zijn dus allesbehalve realistische omstandigheden. Daarom is deze methode inmiddels ook achterhaald. De ontwikkelingen in de autotechniek zijn sindsdien enorm gevorderd. Dat geldt bovendien ook de rijomstandigheden.
Men bootst in het laboratorium vier keer een stadsrit na. Daarbij legt de auto in 200 seconden een kilometer af. Ook trekt hij drie keer op om weer tot stilstand te komen. Hij rijdt dan snelheden van 15, 32 en 50 kilometer per uur. Verder bootst men ook ritten buiten de stad na. De auto rijdt dan vier keer een afstand van 7 kilometer met snelheden van 50, 70, 100 en 120 kilometer per uur gereden.
Om het nog minder nauwkeurig te maken, test men van iedere auto in principe maar één carrosserievariant. Men past slechts een correctietabel toe voor de andere carrosseriestijlen. Zo kan het dus gebeuren dat er alleen een meting met een sedan wordt gedaan en dat het NEDC-verbruik van de MPV-variant met behulp van de correctiefactor wordt bepaald. Dat kan uiteraard flink afwijken, ook omdat men geen rekening houdt met een meer of minder complete uitrusting en afwijkende bandenmaten.
De WLTP is ontwikkeld als een meer natuurgetrouwe opvolger van de NEDC. De WLTP is van kracht sinds 2017. Hij is bedoeld als wereldwijde testcyclus voor de diverse regio’s in de wereld en gaat uit van realistische rijomstandigheden. De achterliggende gedachte is dat men niet alleen het energieverbruik van een auto kan meten en vergelijken, maar ook om de CO2-uitstoot en uitstoot andere van vervuilende stoffen wereldwijd vergelijkbaar te maken. Hoewel de WLTP als wereldwijde testcyclus is bedoeld, wordt hij vooral in Europa gebruikt. Verder is het zo dat de verschillende regio’s de WLTP-test op hun eigen wijze toe kunnen passen. Op die manier sluit de test zo goed mogelijk aan bij de lokale wetgeving en verkeerssituatie.
Test sluit beter aan op de praktijk
Ook de WLTP-meting wordt in het laboratorium gehouden. Dat kan ook niet anders omdat men altijd met vergelijkbare omstandigheden moet kunnen meten. Maar in tegenstelling tot de NEDC houdt de WLTP-meting wél rekening met allerlei factoren zoals de weg- en weersomstandigheden, de constructie van de auto en het rijgedrag. Daardoor komen de resultaten van een WTLP-meting veel meer overeen met de dagelijkse praktijk. Voor elektrische rijders betekent het dat de WLTP-meting een veel beter inzicht in de actieradius van elektrische auto’s geeft.
De WLTP-meting bestaat uit vier delen. Deze hebben ieder hun gemiddelde eigen snelheid: laag, gemiddeld, snel en zeer snel. Bij ieder deel van de meting gaat men uit van een aantal terugkerende rijfasen, remacties, stops en acceleraties. Ook test men alle aandrijflijnen van ieder autotype, alsmede alle verkrijgbare transmissies. Verder is er een aparte WLTP-uitkomst voor een autotype in zijn eenvoudigste (lichtste en meest zuinige) versie en de meest complete (zwaarste en minst zuinige) versie.
De ‘EPA Federal Test Procedure’ is de testmethode die men in de Verenigde Staten gebruikt. Ook deze sluit goed aan bij de omstandigheden in de praktijk. Misschien zelfs wel beter dan de WLTP-methode. Ook is de huidige testprocedure redelijk actueel en in 2008 nog geactualiseerd.
Misschien wel het meest nauwkeurig
Voor de EPA-meting gebruikt men een behoorlijk nauwkeurig meetmethode. Daar gaat men bovendien uit van heel verschillende omstandigheden. Maar hij sluit vooral aan op de omstandigheden in de VS zodat de resultaten anders zijn dan die van de WLTP-meting. In de VS gelden immers andere snelheidslimieten, weeromstandigheden, stijgingspercentages, wegdekken en rijstijlen in Europa. Ook gaat men er daar van uit dat de airconditioning langer aanstaat.
Ook de EPA-meting vindt plaat in het laboratorium. Hij omvat vier testfases: rijden in de stad (de FTP75-meting), rijden op de snelweg (HWFET-meting), ‘agressief’ rijden (SFTP-US06-meting) alsmede een optionele proef met de klimaatregeling (SFTP-SC03-meting). De topsnelheid tijdens de meting bedraagt 129,2 km/u.
Helaas hoeven fabrikanten voor de test slechts één carrosseriestijl te gebruiken voor de EPA-meting, en ook qua uitvoeringen is er weinig onderscheid. En om het nog erger te maken: de fabrikanten mogen ook hun eigen laboratorium gebruiken en ‘EPA estimated’ cijfers opgeven. Het komt echter regelmatig voor dat ze naderhand door de EPA op de vingers worden getikt en gecorrigeerde cijfers moeten opgeven.
NEDC | WLTP | EPA | |
Actueel | Achterhaald | Recent van kracht | Regelmatig ge-update |
Omstandigheden | Puur theoretische test onder laboratoriumomstandigheden | Omstandigheden komen redelijk met praktijk overeen | Omstandigheden komen goed met praktijk overeen |
Laboratorium | Officieel en onafhankelijk | Officieel en onafhankelijk | Mag ook in eigen of commercieel laboratium |
Carrosserie | Er wordt één carrosserievorm getest | Alle carrosserievormen worden getest | Er wordt één carrosserievorm getest |
Afwijkende uitrusting | Geen correctie voor extra opties | Correctiefactor voor meer en minder luxe uitvoeringen en opties | Geen correctie voor extra opties en afwijkende uitvoeringen |
Gemiddelde snelheid | 34 km/u | 46,6 km/u | 77,7 km/u |
Maximum snelheid | 121 km/u | 131 km/u | 129,2 km/u |
Daarvoor hebben we de actieradius volgens de NEDC, WLTP en EPA metingen van een redelijk populair autotype (Tesla Model S 100D) opgezocht:
NEDC | 632 km |
WTLP | 604 km |
EPA | 540 km |
We zouden de NEDC-norm eigenlijk allang niet meer mogen gebruiken. Maar de door de EU afgesproken uitstootnormen zijn (helaas) nog gebaseerd op de NEDC-metingen. Dat gold overigens ook voor de bepaling van de hoogte van de (alleen in Nederland toepassing zijnde) BPM. Gelukkig is men daar sinds kort wel overgestapt naar de WTLP. Dat leidde overigens tot forse prijsverhogingen bij bepaalde auto’s met verbrandingsmotoren. Soms moesten de fabrikant de nodige aanpassingen kon doen om de CO2-uitstoot te verlagen. En zo komt het ook nu nog voor dat auto’s, die van buiten de EU worden aangevoerd, bij aankomst eerst aan de hier geldende emissienormen moeten worden aangepast. Dit gebeurt meestal door middel van een software-update.
De genoemde meetmethodes en resultaten zijn slechts een indicatie. Het verbruik in de praktijk is bijna altijd hoger, en de actieradius ook altijd lager. Betreft de actieradius komt dat door de rijstijl en het feit dat elektrische rijders hun accu nooit tot nul procent leegrijden. Doorgaans houden ze een reserve van 5 à 10% aan.
https://www.fueleconomy.gov
https://www.transportpolicy.net
https://unece.org
https://www.epa.gov
https://www.wltpfacts.eu
https://www.vda.de
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.