Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Heeft u een elektrische of plug-in hybride Peugeot op het oog en zoekt u een passende laadoplossing? Of is uw huidige laadpaal/wandlader aan vervanging toe? Dan kan wat achtergrondinformatie over Peugeot en diens elektrische en plug-in hybride modellen absoluut geen kwaad. Van deze info kunt u namelijk gebruik maken om een weloverwegen keuze te maken voor een lader voor uw Peugeot e-208, e-2008 SUV, e-Expert of e-Rifter.
Peugeot is een Franse autoproducent die behoort tot Europa’s grootste autofabrikanten en onderdeel uitmaakt van de PSA-groep, evenals Citroën, Opel, Vauxhall en DS Automobiles. De groep is onlangs weer gefuseerd met FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Deze concerns gaan samen verder onder de nam Stellantis. Het Franse merk is een van ’s werelds oudste automerken en heeft een uitgebreid en gevarieerd modellengamma. Daarnaast zijn de auto’s van Peugeot betaalbaar, comfortabel, betrouwbaar en veelzijdig, wat ze in principe geschikt maakt voor elk mogelijke gebruiker.
Het is dan ook geen verrassing dat Peugeots in Nederland en België ook erg populair zijn. Het Franse merk heeft een uitgebreid dealernetwerk in de Benelux en verzorgt ook de onderhoud, pechhulp en garantie van Peugeots.
Het merendeel van de huidige en toekomstige elektrische Peugeot-modellen wordt gebouwd op het Electric Common Modular Platform, ofwel het E-CMP Platform. Dit is een modulair platform voor elektrische auto’s tot het C-segment dat samen met andere merken binnen het PSA-concern is ontworpen. Dit platform vormt dan ook de basis voor elektrische auto’s van andere merken, zoals de DS3 Crossback E-Tense en de Opel Corsa-e.
Verder maakt Peugeot en het overkoepelende PSA-concern grote stappen op gebied van accutechnologie. Zo heeft het concern samen met oliegigant Total een nieuwe accubedrijf opgericht, Automotive Cells Company genaamd. Kortom, bij Peugeot is er meer dan genoeg kennis in huis wat betreft accutechnologie en elektrische aandrijflijnen, iets wat ook terug te zien is in de prestaties van hun elektrische auto’s:
Type | Accucapaciteit | Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
Peugeot e-208 | 50 kWh | 340 km | 11 kW |
Peugeot e-2008 | 50 kWh | 320 km | 11 kW |
Peugeot e-Expert | 50 – 75 kWh | 230-330 km | 11 kW |
Peugeot e-Rifter | 50 kWh | 282 km | 11 kW |
Peugeot e-Traveller | 50 kWh | 230 km | 11 kW |
Zoals de bovenstaande tabel laat zien is het elektrische leveringsprogramma van Peugeot uitgebreid én gevarieerd. In principe begon het elektrische avontuur van Peugeot met de introductie van de elektronische Peugeot BB1 concept car in 2009. Het jaar hierop begon Peugeot met de verkoop van de compacte Peugeot iOn, een ‘Peugeot’ uitvoering van de Mitsubishi i-MiEV. De iOn werd in 2016 opgewaardeerd en uiteindelijk in 2019 uit productie genomen. In 2017 bracht Peugeot de Partner Tepee Electric op de markt, die in 2018 werd opgevolgd door de e-Rifter.
Wat betreft de huidige generatie elektrische Peugeots: in 2019 introduceerde Peugeot de e-208, de elektrische uitvoering van de tweede generatie van de Peugeot 208 hatchback. Momenteel behoort dit e-208 tot een van de meest populaire elektrische auto’s in zijn klasse. Nagenoeg gelijk met de Peugeot e-208 bracht het Franse merk ook de Peugeot e-2008 SUV en de Peugeot e-Expert op de markt. Vervolgens introduceerde Peugeot in 2021 de elektrische variant van de Peugeot Traveller personenbus, de e-Traveller genaamd.
Natuurlijk heeft Peugeot ook grootste plannen voor de toekomst. Zo heeft het Franse merk plannen om in 2021/2022 de Peugeot e-308 hatchback en later de e-3008 SUV te lanceren. Hiermee hoopt Peugeot te kunnen concurreren met de ID.3 en ID.4 van Volkswagen.
De Peugeot e-208 is een compacte auto uit het B-segment en een van Peugeots absolute succesnummers. De e-208 is in feite de elektrisch aangedreven variant van de ‘normale’ Peugeot 208 en werd in 2019 op de markt gebracht. Met een prijs van circa €32.000 tot €33.000 en een WLTP-bereik van 340 kilometer is de compacte e-208 bij uitstek geschikt voor zakelijke rijders. Dit in combinatie met de auto’s veelzijdigheid, strakke uiterlijk, betrouwbaarheid en aangename rijgedrag maakt de Peugeot e-208 een aantrekkelijke optie voor elke (toekomstige) elektrische rijder.
Zoekt u een geschikte laadpaal voor de Peugeot e-208? Let dan goed op het benodigde laadvermogen (11 kW) en de vereiste elektrische aansluiting (3 X 16A). Anders duurt het aanzienlijk langer om de accu van de e-20 volledig op te laden.
Met de e-2008 SUV bouwt Peugeot voort op het succes van de e-208. De e-2008 is de elektrische uitvoering van de conventioneel aangedreven Peugeot 2008 en combineert de veelzijdigheid van een compacte SUV met alle voordelen van elektrisch rijden. Vergeleken met de compacte e-208 is de e-2008 een stuk groter, ruimer en daardoor een stuk veelzijdiger. Daarnaast zijn er natuurlijk ook uiterlijke verschillen. Verder heeft de e-2008 SUV veel weg van de DS 3 Crossback en Opel Corsa-e. Dit is geen verrassing, gezien het feit dat alle drie op hetzelfde E-CMP platform gebouwd zijn.
Uw Peugeot e-2008 SUV kan natuurlijk niet zonder passende laadpaal of wandlader. Om het 11 kW AC-laadvermogen van de Peugeot e-2008 te benutten heeft u minimaal een 3-fase 3 X 16A elektrische aansluiting nodig.
De Peugeot e-Expert is een elektrische bestelwagen die erg in trek is bij zakelijke gebruikers, zoals aannemers, loodgieters, timmermannen en bezorgdiensten. De e-Expert combineert de gemakken van elektrisch rijden met de prestaties en mogelijkheden die van je een bestelbus verwacht. Denk hierbij aan een geremd trekgewicht van maar liefst 1000 kilogram, een maximaal laadvermogen van 1200 kilogram en een bereik van 230 tot 330 kilometer. De e-Expert is verkrijgbaar met twee verschillende accu’s – een 50 kWh of een 75 kWh-accupakket. Ook kan er gekozen worden tussen twee lengtes, ‘Standard’ of ‘Long’.
Vergeleken met Tesla’s en elektrische BMW’s of Audi’s heeft de Peugeot e-Expert een relatief bescheiden accupakket. Dit betekent dat u wat vaker op moet laden. Let daarom goed op het laadvermogen van de lader en de vereiste elektrische aansluiting – zo weet u zeker dat u een lader kiest die de accu van de e-Expert zo snel mogelijk oplaadt.
De Peugeot e-Rifter is de opvolger van de Peugeot Partner Tepee Electric en de elektrische uitvoering van de bekende Peugeot Partner. De e-Rifter is een zogenoemde ‘ludospace’, een personenauto met veel binnenruimte en een hoog dak. Deze veelzijdige auto staat dan ook te boek als een echt werkpaard en biedt plaatst aan maar liefst zeven inzittenden. Opvallend genoeg lijkt de e-Rifter sterk op elektrische personenauto’s van andere merken, zoals de Toyota ProAce City Verso Electric. Dit is geen toeval. De Peugeot Partner, de conventioneel aangedreven bestelbus waar de e-Rifter gebaseerd op is, is namelijk in samenwerking met het gehele PSA-concern én Toyota ontwikkeld.
Ook de Peugeot e-Rifter moet af en toe worden opgeladen. Dit doet u eenvoudig thuis met een AC-lader. Houd bij uw aankoop altijd rekening met het vereiste laadvermogen en de elektrische aansluiting.
Ten slotte is er nog de Peugeot e-Traveller, de personenvariant van de eerdergenoemde Peugeot e-Expert. De e-Traveller lijkt sterk op de e-Expert, maar in plaats van een grote laadruimte heeft de e-Traveller 6 tot 9 zitplaatsen – afhankelijk van de gekozen lengte. Daarnaast heeft deze elektrische personenbus tot 1.500 L bagageruimte. Verder is de e-Traveller qua comfort, rijgedrag, betrouwbaarheid en algemene kwaliteit identiek aan de e-Expert. Wel is er verschil op gebied van uitvoeringen. Zo is de e-Traveller verkrijgbaar in drie lengtes in plaats van twee. Het accuaanbod is hetzelfde als bij de e-Expert.
De Peugeot e-Traveller beschikt, net zoals elke andere elektrische Peugeot, over 11 kW aan AC-laadvermogen. Houd in het achterhoofd dat u een elektrische aansluiting met voldoende capaciteit – in dit geval een 3-fase 3 X 16A aansluiting – nodig heeft om dit vermogen volledig te benutten.
Peugeot kent als een van ’s werelds oudste automerken een rijke historie. Zie de onderstaande tijdlijn voor een beknopt overzicht van de bewogen geschiedenis van de Franse autofabrikant en de hoogtepunten op gebied van elektrisch rijden.
1810 | Jean-Pierre Peugeot richt het staalbedrijf ‘Peugeot’ op |
1889 | Armand Peugeot bouwt Peugeot’s eerste auto, een door stoom aangedreven driewieler na een ontmoeting met Gottlieb Daimler |
1896 | Peugeot ontwerpt en bouwt zijn eerste motorblok |
1958 | Peugeot begint met de export van auto’s naar de Verenigde Staten |
1975 | Peugeot neemt concurrent Citroën over en sticht de PSA Peugeot Citroën groep |
2008 | Het Franse automerk presenteert een hybride concept car op de Paris Motor Show |
2009 | Peugeot begint met de verkoop van de elektrische Peugeot iOn |
2017 | Introductie van de Peugeot e-208 |
2018 | Introductie van de Peugeot e-Rifter |
2019 | Introductie van de Peugeot e-2008 |
2019 | Introductie van de Peugeot e-Expert |
2019 | Introductie van de Peugeot Partner Tepee Electric |
2021 | Introductie van de Peugeot e-Traveller |
Hoe vind u nu een goed passende laadoplossing voor uw elektrische of plug-in hybride Peugeot? Houd in ieder geval rekening met de onderstaande zaken.
In tegenstelling tot wat velen denken, verschillen laadpalen en wandladers slechts beperkt van elkaar. Het enige verschil tussen deze twee ‘types’ laadstation is namelijk de plek van montage. Welke voor u geschikt is hangt daarom af van de beoogde laadplek.
Uiteraard moet uw lader ook over voldoende laadvermogen beschikken. Wat ‘voldoende’ is, hangt op zijn beurt af van het laadvermogen van uw Peugeot. Het benodigde laadvermogen bepaalt vervolgens welke elektrische aansluiting u nodig heeft.
U heeft keuze uit een laadoplossing met een losse of een vaste laadkabel. Welke voor u geschikt is hangt af van uw persoonlijke voorkeur. Graaft u liever niet telkens de laadkabel op uit de kofferbak wanneer u uw Peugeot wilt opladen? Kies dan voor een lader met een vaste laadkabel. Bevindt uw laadstation zich op een publieke plek? Dan raden wij een lader met een losse laadkabel aan. Dit vanwege het feit dat laders met een vaste kabel doorgaans wat kwetsbaarder zijn.
Laders met Dynamic Load Balancing reduceren automatisch het laadvermogen zodra andere grote energieverbruikers worden ingeschakeld. Op deze manier wordt voorkomen dat uw elektrische installatie overbelast raakt.
Laadpalen en wandladers zijn high tech. Zo zijn veel laders tegenwoordig voorzien van een internetverbinding. Hierdoor beschikken ze over een backoffice – een handige functie waarmee u inzicht krijgt in uw laadsessies en -kosten.
Wilt u de kosten van het laden verrekenen met uw werkgever? Of met medegebruikers? Dan heeft u, naast een backoffice, óók een gecertificeerde kWh-meter nodig. In ons aanbod vindt u daarom verschillende laders met een ingebouwde kWh-meter.
Veel laders zijn niet beschermd tegen onbevoegd gebruik en kunnen daardoor door iedereen gebruikt. Als u dit liever niet heeft, doet u er verstandig aan om voor een lader met een autorisatie-functie te kiezen. Aan de hand van een RFID-lezer voor laadpassen- of druppels of een smartphone applicatie bepaalt u zelf wie er wel en wie er geen gebruik kan maken van uw Peugeots laadpunt.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.