Een bidirectionele laadpaal kan dé gamechanger zijn in combinatie met de nieuwe generatie elektrische auto’s. Bidirectioneel laden is niet alleen duurzaam, maar ook kostenefficiënt. Wel staat deze revolutionaire techniek nog in de kinderschoenen; zowel vele geschikte laadpalen als geschikte auto’s moeten hun weg naar de markt nog vinden. Toch is er al het één en ander mogelijk, zo ook met een aantal laders die nu al beschikbaar zijn.
In feite is een bidirectionele laadpaal een laadpaal die stroom naar “twee kanten” kan doorvoeren. Normaliter kunnen laadpalen enkel op één manier laden, namelijk door simpelweg stroom door te voeren naar de accu van de auto. Een bidirectionele laadpaal heeft hiernaast ook de bijzondere functie om te kunnen ontladen. Dit betekent in de praktijk dat de woning en de bijbehorende apparaten voorzien kunnen worden van stroom vanuit de accu van de elektrische auto.
Er zijn verschillende manieren waarop een bidirectionele lader een elektrische auto kan “ontladen”. De één is wellicht wat interessanter dan de andere:
V2H is de meest bekende manier van bidirectioneel laden. Dit staat dan ook voor Vehicle to Home. Dit houdt in dat er stroom vanuit de auto wordt gebruikt voor de woning en haar stroomverbruikers. Zo kan je auto dus functioneren als een thuisbatterij.
Vehicle to Grid is een manier waarmee je direct geld kan terugverdienen met je stroom. Vehicle to Grid betekent namelijk dat er stroom vanuit de auto wordt teruggeleverd aan het net. Bij sommige energieleveranciers is het dan mogelijk om stroom terug te verkopen. Dat geeft dus mogelijkheden om elke dag te verdienen aan het terugleveren van stroom.
Vehicle to Load betekent dat je stroomverbruikers direct op de auto kan aansluiten. De auto zal dan als het ware functioneren als een stopcontact. Zo kan je dus gewoon een laptop of elektrische fiets opladen, net zoals je dat zou doen bij een normaal stopcontact. Daarnaast kan je zelfs een andere auto opladen met je eigen auto. Bij al deze handelingen komt er dus in tegenstelling tot de eerdergenoemde technieken, geen laadpaal aan te pas (tijdens het ontladen). Voor de avonturiers onder ons is het wel een mooie functie, bijvoorbeeld als je op een roadtrip gaat.
Vehicle to Everything is dan weer de bundeling van al de bovenstaande technieken. In theorie zou je dus met een auto die geschikt is voor V2X je stroom zo een beetje overal kwijt kunnen.
Met een bidirectionele lader tover je je elektrische auto dus om tot een batterij. Dat is natuurlijk extra interessant als je een dynamisch energiecontract hebt. Zo kan je wanneer de tarieven laag zijn de auto zo vol mogelijk laden, om vervolgens de stroom van de auto voor het huis te gebruiken wanneer de tarieven weer hoog liggen.
Heb je zonnepanelen? Ook dan is een bidirectionele laadpaal lucratief, zeker omdat de salderingsregeling wordt afgebouwd. Zo kan je zo veel mogelijk van je overschot aan zonne-energie in de auto opslaan, om vervolgens, zoals je al raadt, dit weer op een later moment te gebruiken. Bijvoorbeeld in de avond, wanneer het verbruik bij de meeste mensen piekt. Dit is extra rendabel wanneer je een elektrische auto hebt met een grote accu en daarnaast veel opwekt met de zonnepanelen. Dan kan je dus zowel het huis voorzien van zonne-energie als ook nog de volgende dag rijden op deze zonne-energie. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook erg duurzaam.
Bidirectioneel laden bij nood
Toegegeven; bidirectioneel laden wordt nog niet grootschalig toegepast in Europa. Echter is dit in Japan de normaalste zaak van de wereld. Daar worden auto’s veelvuldig gebruik als reservebatterij. Zoals eerder genoemd dient de auto dan als back-up op het moment dat de stroom uitvalt. Hierdoor ben je dus in geval van nood niet afhankelijk van het net.
Een vrijblijvend adviesgesprek
met één van onze EV-experts.
Ontvang van ons een
vrijblijvend voorstel
op maat.
Bestel uw lader met of
zonder installatie.
Ga elke dag met een volle
accu van huis dankzij uw
nieuwe lader.
Niet elke laadpaal kan bidirectioneel laden. Daarnaast kan ook niet elke auto overweg met deze technologie. De volgende auto’s zijn uitgerust met de mogelijkheid om bidirectioneel te laden:
Kanttekening hierbij is wel dat sommige van deze modellen hier slechts voorbereid op zijn, waardoor de daadwerkelijke functie pas met een update bruikbaar zal zijn. Wil je echt zeker weten of je (toekomstige) auto bidirectioneel kan laden, dan is het aan te raden contact op te nemen met de fabrikant. Naar waarschijnlijkheid zullen ook de VW ID.3, ID.4, ID.Buzz, Cupra Born, Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6 en de Renault Zoë EV zich bij dit rijtje voegen.
Natuurlijk is de lader ook een belangrijk onderdeel van deze revolutionaire techniek. In tegenstelling tot “normale” laders, beschikt niet elke bidirectionele lader over dezelfde stekker. Ook hierbij zul je dus moeten letten op het feit of de stekker van de lader in de auto past. Zo beschikken aantal bidirectionele laders op de markt over een CHAdeMO stekker of een CCS stekker.
Uiteraard bieden wij deze bidirectionele laadpalen zelf ook aan. Neem gerust een kijkje naar de onderstaande laders of klik hier voor een overzicht in onze webshop.
De Wallbox Quasar 2 is een 11 kW bidirectionele laadpaal. Met deze DC-lader is het mogelijk om met uw auto het huis te voorzien van stroom of om stroom terug te verkopen aan de energieleverancier. Uiteraard is ook “normaal” opladen mogelijk. [PRE-ORDER. De definitieve prijs van de lader is vooralsnog onbekend. Door het pre-orderen van de lader reserveert u slechts de mogelijkheid om de lader te kopen bij de release tegen de prijs die ter zijner tijd bekend is].
Lees verder
De Zaptec Pro is een lader die zich perfect leent voor gebruik in een appartementencomplex of voor bedrijfsmatige toepassingen. Deze lader beschikt over een laadvermogen van 22 kW en is altijd verbonden met het internet via een 4G module. Dit maakt het mede mogelijk om meerdere laders online te beheren en de laadkosten te kunnen verrekenen met gebruikers. Daarnaast is de lader voorbereid om in de toekomst bidirectioneel te kunnen laden. [LET OP; voor een goede installatie is één backplate per lader vereist]
Lees verderHet team van Laaddirect staat voor u klaar om samen met u de beste laadoplossing voor uw bedrijf uit te zoeken.
Fout: Contact formulier niet gevonden.
Kom in contact met een EV-expert om de mogelijkheden voor het installeren van een bidirectionele laadpaal te bespreken.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.