Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Voordelen elektrische auto’s zijn bewezen, ze zijn daadwerkelijk schoner en goedkoper.
We horen op verjaardagen en feestjes steeds vaker discussies over elektrisch rijden. Iedereen heeft er wel een mening over, maar die meestal gebaseerd op niet geheel volledige kennis van zaken. Dat we aan de vooravond staan van de transitie naar elektrisch rijden, dat is voor iedereen wel duidelijk. Maar veel mensen hebben het gevoel dat elektrisch rijden hen wordt ‘opgedrongen’ terwijl ze vinden dat er best veel nadelen aan kleven. Natuurlijk heeft het rijden met een elektrische auto ook nadelen. Maar gelukkig zijn er ook heel veel voordelen. Onderstaand een zo compleet mogelijk overzicht van de voordelen en nadelen van elektrisch rijden.
Veel mensen zijn wantrouwend tegenover elektrisch rijden, en betwisten dan ook de voordelen. In deze blog vertellen we alles over de voordelen. In een van de volgende blogs zullen we ook de nadelen behandelen. Voor een goede onderbouwing noemen wij in onderstaand overzicht zo veel mogelijk bronnen, en gaan we uiteraard van betrouwbare bronnen uit.
Het voornaamste argument voor de overheid om elektrisch te rijden te stimuleren is het milieu. De huidige auto’s met verbrandingsmotoren zijn een stuk schoner dan vroeger, maar stoten nog steeds een flinke hoeveelheid CO2 uit. En dat is veel meer dan iedereen denkt. De huidige norm voor nieuwe personen auto’s is 95 gram CO2 per kilometer. We rijden gemiddeld 13.000 kilometer per jaar. De gemiddelde nieuwe Nederlandse personenauto produceert dus 1.235 kilo CO2 per jaar. Helaas is het Nederlandse wagenpark allesbehalve nieuw. Oudere auto’s stoten soms wel de dubbele hoeveelheid CO2 uit.
Elektrische auto’s produceren zelf helemaal geen CO2. Wel is het zo dat de productie van de accu relatief intensief is wat voor de nodige CO2-uitstoot zorgt. En ook elektrische auto’s hebben natuurlijk energie nodig. Die energie, ook al worden ze grotendeels met groene stroom opgewekt, zorgt natuurlijk ook voor wat uitstoot.
Maar zelfs als we al die factoren meerekenen is de CO2-uitstoot van elektrische auto’s lager. Dit heeft de onafhankelijke Europese denktank Transport & Environment (T&E) uitgerekend. Ook onze eigen TNO is daarvan overtuigd: “zo zorgt een elektrische auto die volledig op groene stroom wordt gereden voor gemiddeld 70% minder CO2-uitstoot dan een vergelijkbare auto op benzine. Rijdt men de elektrische auto op grijze stroom, dan is de CO2-uitstoot bij gebruik van de elektrische auto nog altijd 30% minder dan bij gebruik van een conventionele auto.”
We hebben de berekening van TNO niet helemaal doorgenomen, die van T&E hebben we al een tijd geleden onder de loep genomen. Daar worden inderdaad alle mogelijke factoren, inclusief het winnen van de grondstoffen van de accu en de energie die benodigd is voor het opwekken van elektriciteit en het produceren van benzine, meegerekend. Alleen het recyclen nog niet, omdat daar nog te weinig informatie over bekend is. Wat we wél weten is dat de accu’s van elektrische auto’s nagenoeg geheel gerecycled kunnen worden, zo vertelt IEEE Spectrum.
Wat we al vele decennia weten, is dat de fossiele brandstof langzaam opraakt. De hoeveelheid aardolie (en aardgas) op aarde is nu eenmaal beperkt. We komen mogelijk al tegen 2030 in de problemen. Daarom moeten we hoe dan ook overstappen op een nieuwe vorm van energie. Bij energie uit hernieuwbare bronnen zijn we volledig onafhankelijk van welke energiebron dan ook. Daar kunnen we nog eeuwen (of althans zover we geen andere energiebronnen hebben gevonden) mee door.
Het rendement van de modernste verbrandingsmotoren ligt rond de 40%. Dat is onder redelijk optimale omstandigheden en constante toerentallen. Als er stevig door wordt gereden ligt het rendement een heel stuk lager. Het rendement van een elektromotor ligt op ongeveer 90%. Dat is dus ongeveer het dubbele. Voorts kost de productie en het vervoer van benzine (van bron tot tankstation) ook heel veel energie. Het opwekken van groene stroom, waar de meeste elektrische auto’s op rijden, heeft een veel hoger rendement. Thalia Verkade legt dat hier heel duidelijk uit en Danny Steenhorst doet dat hier ook. Laten we ook niet vergeten dat bij een elektromotor een groot deel van de energie bij het afremmen kan worden teruggewonnen.
Als we kijken naar de energie die auto’s gebruiken, gebaseerd op 13.000 kilometer per jaar, dan gebruikt een C-segment auto met benzinemotor bijna 13.000 kWh. Een C-segment auto met elektromotor gebruikt ongeveer 2.850 kWh. Dat is nog niet eens een kwart. Om een indruk te geven hoeveel energie een auto met verbrandingsmotor verbruikt, kan ook kijken naar de gasconsumptie van een gemiddeld Nederlands huishouden. Dat gebruikt per jaar voor 18.940 kWh aan aardgas. Wie 20.000 kilometer per jaar woon-werkverkeer rijdt, gebruikt dus net zoveel energie voor zijn auto als voor de rest van het huishouden.
Wie wel eens in een elektrische auto heeft gereden zal het ongetwijfeld gemerkt hebben: elektrische auto’s zijn veel stiller. Zo stil, dat ze bij lage snelheden zelfs verplicht een geluid moeten maken. Dit om te voorkomen dat ze tijdig opgemerkt worden door fietsers en voetgangers. Als een elektrische auto stil staat, staat ook de motor stil. Dus geen op stationair toerental pruttelende verbrandingsmotor, in een elektrische auto is het dan écht stil. De enige geluiden zijn die van de ventilatie en radio en verder zijn alleen de omgevingsgeluiden te horen. Dus ook de vogeltjes. En tijdens het rijden is de elektromotor ook heel stil. De enige geluiden zijn het windgeruis en het geluid van de banden.
Dat is niet alleen prettig voor het rijcomfort, maar ook voor de omgeving. Stelt u zich een kruispunt voor, waar de hele dag door tientallen auto’s staan te wachten, en ook weer optrekken. Hoe prettig zou het zijn, als die helemaal geen geluid zouden maken? Geluidsoverlast is niet alleen hinderlijk, maar ook slecht voor onze gezondheid, heeft het RIVM onderzocht. Ook daarom is het dus beter om allemaal elektrisch te gaan rijden.
Een elektrische auto is vanwege de accu wat zwaarder, maar dat heeft ook zijn voordelen. De accu zit in de bodem waardoor het zwaartepunt van de auto veel lager zit. Dat is veel beter voor de stabiliteit van de auto. Verder heeft een elektromotor een veel hoger koppel. In tegenstelling tot verbrandingsmotoren, die hun maximum koppel pas vanaf zo’n 2.500 toeren beginnen te leveren, levert een elektromotor al een hoog koppel vanaf stilstand. Dat geeft een veel levendiger, dynamischer rijgedrag.
Ook heeft een elektrische auto geen versnellingsbak, schakelen behoort dus tot het verleden. Ook het remmen gaat veel makkelijker. Het hoge koppel van de elektromotor zorgt ervoor dat het afremmen op de motor veel krachtiger gaat. Zo krachtig, dat het bij veel elektrische auto’s zelfs mogelijk is om op de motor tot (bijna) stilstand af te remmen. Het rempedaal wordt dan nog amper gebruikt. We noemen dit ook wel ‘one pedal driving’.
Qua aanschaf is een elektrische auto nog wel duurder dan een conventionele auto. Maar het verschil wordt, mede door de subsidieregeling, steeds kleiner. Door het veel hogere rendement heeft een elektrische auto bovendien veel minder energie nodig. Wie een beetje op de prijzen van de openbare laadpunten let of een eigen laadpaal heeft, zal merken dat elektrisch rijden qua energie veel goedkoper is dan op diesel of gas rijden. Ook het onderhoud is vele malen goedkoper. Geen olie of koelvloeistof vervangen, geen ‘grote beurt’ meer. Geen dure distributieriem vervangen, geen slippende koppelingsplaat of lekke uitlaat. Ook de remmen slijten veel minder. Het onderhoud van een elektrische auto kost maar een fractie van dat van een auto met verbrandingsmotor.
Dit is een moeilijk woord maar maakt het rijden een stuk prettiger en makkelijker. Van bijna alle elektrische auto’s kan de verwarming, ontwaseming van de ruiten en de airco vooraf via een app worden aangezet. Nooit meer ruiten krabben maar gewoon vooraf de verwarming van de auto aanzetten inschakelen. Dan rijdt u zo in warme auto met schone ruiten weg. Of ’s zomers in een lekker afgekoelde auto. In veel gevallen kunt u dit, mits de auto aan de laadpaal staat, zelfs vooraf programmeren.
Wie eenmaal elektrisch rijdt, wil niet zo snel meer terug naar een auto met verbrandingsmotor, blijkt uit diverse onderzoeken. Het laden van elektrische auto’s wordt vaak als nadeel gezien. Maar wie niet al te veel rijdt, en zeker geen lange afstanden, hoeft met een elektrische auto nooit meer te tanken. Een of twee keer per week een nachtje aan de laadpaal is voldoende.
Die zijn we heus niet vergeten, maar dan zou deze blog wel heel erg lang worden. Daarom komen we in een volgende blog terug op de nadelen van elektrisch rijden.
Bronnen:
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.