Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Uit het rapport ‘De Nationale Laaddrukanalyse’ van Enpuls blijkt een dreigend tekort aan publieke laadpalen.
Hoewel het aantal publieke laadpalen in Nederland gestaag toeneemt, lijkt er toch een tekort te ontstaan. Dit blijkt uit het onderzoek dat Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, liet uitvoeren en vastlegde in het rapport rapport ‘De Nationale Laaddrukanalyse’.
In het deze week door Enpuls gepubliceerde rapport ‘De Nationale Laaddrukanalyse’ blijkt dat in ruim een op de drie buurten de laadpalen overbezet zijn. Er blijkt een scheefgroei te zijn ontstaan tussen het aantal elektrische rijders en het aantal publieke laadpalen.
Er zijn in Nederland 13.208 buurten. In bijna 5.000 buurten staan publieke laadpalen. Maar in die 5.000 buurten woont ook ongeveer 70% van de Nederlandse bevolking. Het is dus maar de vraag of er daar wel genoeg openbare laadpalen zijn. Volgens het onderzoek van Enpuls grijpen elektrische rijders in 36 procent van de buurten met openbare laadpalen steeds vaker mis. De laadpalen zijn daar overbezet.
Nederland is, in tegenstelling tot andere landen, een land met veel rijtjeshuizen zonder eigen parkeerplaats. Wie over een eigen oprit of parkeerplaats beschikt, kan daar zelf een laadpaal laten plaatsen. Maar dat is in Nederland lang niet altijd het geval. Uiteraard zijn de elektrische rijders in de stedelijke gebieden nagenoeg altijd afhankelijk van publieke laadpalen maar dat is dus ook het geval in veel ‘doorsnee’ woonwijken.
Er is een scheefgroei ontstaan tussen het aantal verkochte elektrische auto’s en het aantal publieke laadpalen dat er wordt geplaatst. De meeste gemeenten plaatsen pas nieuwe laadpalen als individuele autobezitters om een laadpaal vragen. Helaas vragen lang niet alle bezitters van een elektrische auto die een publieke laadpaal nodig hebben, zo’n laadpaal aan. Een kromme redenering van de gemeenten aangezien de Nederlandse regering de aanschaf van elektrische auto’s stimuleert met subsidies en belastingvoordelen.
De regering kan wel proberen om elektrisch rijden te stimuleren, maar voor de aanwezigheid van voldoende laadpunten is voor particulieren één van de belangrijkste voorwaarden om elektrisch te gaan rijden. Daarom moeten gemeenten vooruit proberen te denken en zorgen dat er op voorhand al genoeg laadpalen staan.
Volgens Enpuls ligt de oplossing in een datagedreven aanpak. Hierbij wordt de bezetting van de laadpalen alle buurt geanalyseerd. Aan de hand daarvan besluit men waar de hoeveelheid laadpunten moet worden uitgebreid. Zo worden er tijdig laadpalen bijgeplaatst zodra er een overbelasting dreigt.
Deze datagedreven aanpak sluit volgens Enpuls ook goed aan op de bestaande werkwijze van gemeenten. Uiteraard bespaart deze de gemeenten ook veel tijd omdat deze dan minder aanvragen van individuele autobezitters moeten afhandelen.
Die datagedreven aanpak van Enpuls zal waarschijnlijk uitstekend werken in buurten waar al publieke laadinfrastructuur aanwezig is. Maar er zijn ook heel veel buurten waar geen enkele publieke laadpaal staat. Vooral in wijken waar veel woningen met eigen oprit zijn, is er voor de bewoners van woning zonder oprit soms geen enkele laadpaal aanwezig.
Bovendien zijn er dus ook ruim 8000 buurten waar geen enkele laadpaal aanwezig is. En daar woont 30 procent van de Nederlandse bevolking. Een niet te onderschatten aantal. Die buurten zullen voor een groot deel in het buitengebied liggen. En daar hebben mensen uiteraard vaak wel de mogelijkheid voor een eigen laadpaal bij hun woning. Maar dat geldt niet voor alle buurten. Wie een blik werpt op een van de vele overzichten van laadpalen, ziet dat er nog een overdaad aan ‘blinde vlekken’ is.
Daarom roepen wij alle gemeenten op om ook vooruit te denken. Ze moeten op voorhand kijken waar laadpalen geplaatst moeten worden. Ook waar er op het eerste gezicht geen behoefte aan lijkt te zijn. Want ook de zichtbare aanwezigheid van een publieke laadpaal kan stimulerend werken. Veel mensen vinden een elektrische auto nu nog bijzonder. Maar het zal niet lang meer duren of wij vinden elektrisch rijden de normaalste zaak van de wereld. En dan vinden we het ook normaal dat er bij iedere oprit een laadpaal staat en dat alle parkeerplaatsen zijn voorzien van openbare laadpunten.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.