Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Terug naar overzicht
Geplaatst in categorie: Accu en laden

Het verschil tussen laden via een stopcontact en via een laadpaal

Als u in het bezit bent van een volledig elektrische auto, dan kan laden met een laadpaal veel sneller zijn dan laden via een stopcontact. Zo beschikken de meest populaire EV’s zoals de Tesla model 3 over een laadvermogen van 11 kW. Echter kunt u via een stopcontact maximaal 2.3 kW laden. Dit zou voor de model 3 betekenen dat de auto van 0 naar 100% geladen wordt in een lange 29 uur en 30 minuten! Als u over een 3x16A aansluiting beschikt, dan kunt u echter diezelfde auto met een 11 kW laadpaal volledig opladen in 6 uur en 15 minuten. Vaak is via een laadpaal laden dus 4-5 sneller. Zelfs één-fasig laden kan u minstens 11 uur schelen. Dat is dus een heleboel tijdswinst, zeker als u dagelijks op pad moet met uw auto.

Laden via laadpaal in plaats van stopcontact

 

Stroomverlies bij laden via stopcontact

Laden via een laadpaal vermindert ook nog het stroomverlies ten opzichte van het laden aan een stopcontact. Dat bleek uit onderzoek van ADAC. Bij deze test werd er een Renault Zoe, Volkswagen ID.3, Tesla Model 3 en Fiat 500e ingezet.

Bij het laden aan een stopcontact duurt het opladen zoals eerdergenoemd een stuk langer. Deze langere laadtijd heeft dus een groter stroomverlies als gevolg. Op deze manier kan er namelijk een verlies optreden van 13 tot 25 procent. Sneller opladen via een 11 kW laadpaal zorgt voor een verlies dat een stuk minder is, namelijk tussen de 6 en 10 procent. Van de geteste auto’s bleek de Renault Zoe het meeste baat te hebben aan een laadpaal, want laden aan een 11 kW laadpaal scheelde 14,5 procentpunt verlies ten opzichte van een stopcontact.

Neem contact met ons op

Staat uw vraag er niet bij?

No products in the cart.