0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Bijtelling
Geplaatst op

Bijtelling privégebruik elektrische auto gaat in 2022 omhoog

Het voordeel van een lage bijtelling op elektrische auto’s wordt de komende jaren afgebouwd, maar er komt meer geld beschikbaar voor de aankoopsubsidie.

Overheid gaat een deel van de stimuleringsmaatregelen langzaam afbouwen

Op Prinsjesdag werd het aangekondigd: de bijtelling voor elektrische auto’s gaat de komende jaren omhoog. Dat begint volgend jaar al. De korting op de bijtelling van een auto wegens het privégebruik van een volledig elektrische auto’s van de zaak zal ook na 2021 gecontinueerd worden. Maar die korting wordt wel langzaam afgebouwd.

Stimuleringsmaatregelen worden langzaam afgebouwd

Om het gebruik van elektrisch auto’s te stimuleren, heeft de overheid diverse kortingen verleend. Zo hoeft men voor elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen en geen BPM af te dragen. Zakelijke rijders genieten bovendien van een lagere bijtelling voor het privégebruik van hun auto van de zaak. Particulieren kunnen sinds kort een aankoopsubsidie voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto aanvragen. Bedrijven kunnen op hun beurt subsidie aanvragen voor een elektrische bestelwagen.

Die stimuleringsmaatregelen hebben volgens de overheid hun nut bewezen, het gaat goed met de verkoop van elektrische auto’s. Zo goed, dat een aantal van die stimuleringsmaatregelen niet meer nodig zijn. Daarom gaat de overheid die deels afbouwen.

Bijtellingspercentage elektrische auto’s gaat naar 22 procent

Het lage bijtellingspercentage blijft weliswaar op 16% staan, maar de maximale fiscale waarde waarop die van toepassing is, zal in 2022 zakken tot € 35.000. De jaren erna zal de korting op de bijtelling verder worden verlaagd. In 2026 zal die gelijk zijn aan die van auto’s met een verbrandingsmotor. Dan moet er over de volledige fiscale waarde 22 procent bijtelling te worden afgedragen. Nu is dat nog zestien procent over de eerste € 40.000 en 22 procent voor het bedrag daarboven. Een heel verschil met een aantal jaren geleden, toen de bijtelling voor elektrische auto’s nog nihil was.

Bijtelling elektrische auto’s 2021 t/m 2026

 

2021 2022 2023 2024 2025 2026
Vaste voet BPM 0 0 0 0 360 360
Wegenbelasting 0% 0% 0% 0% 25% 100%
Bijtelling 12% 16% 16% 16% 17% 22%
Bijtelling grens (€) 40.000 35.000 30.000 30.000 30.000 n.v.t.

 

Straks ook MRB en BPM betalen voor elektrische auto’s

In het kader van de stimuleringsmaatregelen hoeft men voor een elektrische auto momenteel geen wegenbelasting (MRB) te betalen. Ook hier vindt de overheid dat het goed gaat met de verkoop van elektrische auto’s en dat men die dus minder hoeft te stimuleren. Daarom zal men met ingang van 2025 wel wegenbelasting moeten gaan betalen. Dan is het nog maar een percentage van 25 procent. Het jaar verdwijnt de korting op de wegenbelasting helemaal. Dat is minder prettig aangezien elektrische auto’s vanwege het accupakket relatief zwaar zijn.

Op dit moment wordt er op nieuwe elektrische auto’s geen BPM berekend. Dat blijft zo tot 2024. Met ingang van 2025 zal er voor elektrische auto’s wel BPM moeten worden afgedragen, het betreft hier een vast bedrag van € 360, de zogenaamde vaste voet.

Aankoopsubsidie

Betreft de aankoopsubsidie voor nieuwe auto’s gaat deze in 2022 van €4.000 naar €3.350. Omdat de subsidiepotjes de afgelopen tijd regelmatig voortijdig leeg waren, wil de overheid hier 90 miljoen euro extra voor uittrekken. Hiervan is 80 miljoen bedoeld voor de subsidie voor nieuwe BEV’s en 10 miljoen voor de aankoop van tweedehands elektrische auto’s.

Ook stelt de overheid 28 miljoen euro beschikbaar voor bedrijven in de vorm van een aparte aankoopsubsidie voor volledig elektrische bestelwagens en bestelwagens op waterstof.

Voordeel op bijtelling voor auto’s op waterstof en zonne-energie blijft

Er komt wel een lagere bijtelling voor elektrische auto’s met zonnepanelen. Die is gelijk aan die van emissievrije auto’s op waterstof. Voor een waterstofauto en een zonnecelauto bedraagt de korting op de bijtelling nog steeds 6 procent op het bijtellingspercentage, dat dus 19 procent bedraagt. Die geldt over de volledige fiscale waarde. De overheid stelt de invoering van het maximumbedrag in de bijtelling uit tot na 2024. Daarmee kan de overheid natuurlijk nog alle kanten op. Voor deze ‘innovatieve’ auto’s gelden wel bepaalde voorwaarden die jaarlijks gemonitord worden en zo nodig ook aangepast.

Plug-in hybrides behouden korting op wegenbelasting

Voor plug-in hybride auto’s (PHEV’s) geldt momenteel een korting van vijftig procent op de motorrijtuigenbelasting. Omdat deze auto’s minder ‘elektrische’ kilometers rijden dan verwacht, zijn ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Daarom geldt voor deze auto’s minder belastingvoordeel dan voor volledig elektrische auto’s. De overheid heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024. Daarna wordt ook die korting afgebouwd. In 2025 tot 25 procent en in 2026 moet men het volledige tarief betalen.

Reacties

Geen producten in uw winkelmand.