Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Onze HOOGSTE KORTING OOIT! Tot €242,- korting op een laadpaal installatie én hoge webshop kortingen, geldig tot 1 januari. Lees hier meer!
Er worden steeds betere, goedkopere en sneller te laden accu’s aangekondigd
Wie terugdenkt aan de eerste elektrische auto’s die op de markt kwamen, kan zich vast nog wel herinneren dat de actieradius hiervan vaak verre van acceptabel was. Deze auto’s waren daardoor alleen geschikt voor de kortere afstanden. Wie langere stukken wilde rijden, moest vroeger behoorlijk creatief zijn om langs de route op de goede momenten en tussenafstanden snelladers te vinden.
Dat is tegenwoordig gelukkig wel anders. De meest verkochte elektrische auto’s zoals de Tesla Model 3, Kia e-Niro en Volkswagen ID.3 hebben een accupakket waarmee een heel acceptabele afstand kan worden afgelegd. Wie wat dieper in de buidel tast en het genoegen heeft om met een Tesla Model S te mogen rijden, kan zelfs zo’n 650 kilometer op een acculading afleggen. Dat betekent dat er minder onderweg geladen hoeft te worden. En die enkele keer dat de auto nét niet voldoende bereik heeft, is het vaak al voldoende om de auto een kwartiertje aan de snellader te zetten om alsnog de bestemming te kunnen bereiken. Op die manier is de snellader slechts een aanvulling op het normale laden aan de laadpaal thuis of op het werk.
Op dit moment vinden we een actieradius van om en nabij de 500 kilometer al heel netjes. Wie de ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie volgt, zal hier en daar hebben gelezen wat er allemaal gaande is. In de media gonst het van de berichten dat accu’s niet alleen goedkoper maar ook beter gaan worden. Onder dat beter verstaan we dat ze een grotere capaciteit krijgen, sneller opgeladen kunnen worden of minder milieubelastende grondstoffen nodig hebben. En heel vaak is het een combinatie van die drie. En zo zal het ooit gebeuren, al is het nog niet te voorspellen of dat over 5, 10, 15 of 20 jaar is, dat er betaalbare elektrische auto’s zijn die 1000 kilometer op een acculading kunnen rijden en in 10 minuten bijna volledig opgeladen kunnen worden. Dat is nu nog toekomstmuziek, maar die toekomst komt met rasse schreden naderbij.
Het eerst wat eraan zit te komen, is een prijsdaling van de accu’s. Dat maakt de aanschafprijs van een elektrische auto uiteraard een stuk aantrekkelijker. Veel mensen vinden ze nu nog te duur, ook al is een elektrische auto qua onderhoud en verbruikskosten veel goedkoper. Die prijsdaling komt vooral doordat er nieuwe accutechnologieën zijn die minder gebruik maken van schaarse (=kostbare) grondstoffen en ook makkelijker in grote aantallen geproduceerd kunnen worden. Door het toenemende aantal elektrische auto’s dat er verkocht en gebouwd wordt, neemt het voordeel van de schaalvergroting alleen maar toe.
Om te beginnen bij Tesla, de meest bekende pionier op het gebied van elektrisch rijden. De Amerikaanse autofabrikant is het stadium van ‘startup’ al lang geleden voorbij en heeft tijdens ‘Battery Day’ een goedkopere, betere accutechnologie aangekondigd. Hiermee doorbreekt Tesla de magische grens van 100 dollar per kilowattuur en wordt het zelfs mogelijk om een elektrische auto van 25.000 dollar met een meer dan acceptabele actieradius te bouwen. Voor ons Europeanen is het interessant dat Tesla bij de nieuw te bouwen Gigafactory bij Berlijn ook een hele grote accufabriek gaat bouwen.
Ook de Europese fabrikanten zitten niet stil. Die willen namelijk niet al te afhankelijk zijn van de Aziatische accuproducenten, die de wereldwijde markt momenteel domineren. Op initiatief van de Europese Unie is daarom een accuconsortium (SVolt) opgericht, dat in Duitsland en Frankrijk grote productiefaciliteiten voor voertuigaccu’s op gaat zetten. Ook startup Northvolt, waar ook Volkswagen bij betrokken is, is bezig met het opzetten van twee grote accufabrieken, in Zweden en – alweer – Duitsland. Northvolt heeft verklaard dat men voornemens is om de kostprijs van accu’s uiteindelijk onder die magische $100/kWh uit te laten komen.
Ook op het gebied van verbeteringen zijn er tal van ontwikkelingen. Naast Tesla’s nieuwe accuceltechnologie heeft General Motors de nieuwe Ultium accutechnologie aangekondigd. Ook die moet een grotere actieradius mogelijk maken. Het Nederlandse bedrijf SALD kondigde de komst van een komst van nieuwe, revolutionaire ‘superaccu’ aan. Deze accu moet een actieradius van 1000 kilometer mogelijk maken en kan in 10 minuten worden opgeladen. Ook de Chinese autofabrikant GAC heeft de revolutionaire superaccu’s met een ‘graphene’-technologie aangekondigd, die men tegen het eind van dit jaar in productievoertuigen gaat testen. Deze accu’s kunnen in slechts 8 minuten tot 85% worden opgeladen. De Zuid-Koreaanse technologiegigant Samsung en diverse andere bedrijven zijn weer bezig met de ontwikkeling van de zogenaamde ‘Solid State’-accu’s. Ook het Australische Brighsun is bezig met een veelbelovende accutechnologie. Het moge duidelijk zijn, de accu’s van de huidige elektrische auto’s bevinden zich nog in een pril stadium.
Veel van de ontwikkelingen op het gebied van accu’s richten zich op een kortere laadtijd. In veel landen, zoals China, zijn de elektriciteitsvoorzieningen uiterst belabberd. Daar is men dus veel sterker afhankelijk van openbare laders en snelladers. In Europa zullen de meeste elektrische auto’s aan de laadpaal thuis of op het werk worden opgeladen, of aan het publieke laadpunten in de straat. Snelladen moet alleen een aanvulling voor de lange ritten zijn.
Dat is een andere manier van denken dan met brandstofauto’s, waar nog niet iedereen aan gewend is. En dat is een van de redenen dat er nog zo veel aandacht wordt geschonken aan het snelladen. Iets dat we, als we het een beetje slim aanpakken, hooguit enkele keren per jaar doen. Maar die lader thuis, die gebruiken we nagenoeg iedere dag. Laten we daarom zorgen dat we daarvoor de meest geschikte lader kiezen.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.