Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Alles over de meer dan honderdjarige geschiedenis van de elektrische auto
Elektrische voertuigen (EV’s) en elektrisch rijden worden doorgaans gezien als iets zeer moderns. Maar vergis u niet: elektrische auto’s bestaan al meer dan 125 jaar! De eerste EV, een elektrische automobiel met drie wielen, werd al in de tweede helft van de 19e eeuw uitgevonden door de Fransman Gustave Pierre Trouvé. Uiteraard is de elektrische auto sindsdien enorm veranderd, net zoals conventioneel aangedreven voertuigen dat zijn. In dit artikel nemen we u mee langs de opvallend rijke historie van de elektrische auto.
Een elektrische auto is een elektrische auto, toch? Helaas is het niet zo simpel, helemaal als we kijken naar de geschiedenis. Daarom is het van belang om op te helderen wat een elektrische auto – in de context van deze blog – is. Wanneer we spreken over een elektrische voertuig of EV hebben we het over een voertuig met een accupakket dat opgeladen kan worden door het elektriciteitsnet en waarbij de elektriciteit uit de accu de enige energiebron is voor de elektrische aandrijving van het voertuig. Anders gezegd: volgens deze definitie zijn een plug-in hybride (PHEV) of ‘gewone’ hybride (HEV) geen elektrische auto. Plug-in hybrides en normale hybrides vallen overigens, net zoals EV’s, wél onder de noemer “geëlektrificeerde voertuigen”. Leest u voor meer informatie daarover ook onze blog met een volledig overzicht van alle afkortingen van elektrische auto’s.
1828 – 1839 | Verschillende uitvinders ontwikkelen elektrisch aangedreven modelauto’s, maar de accu’s hiervan zijn niet oplaadbaar. |
1859 | De Fransman Gaston Panté vindt de oplaadbare loodaccu uit. |
1881-1991 | Gustave Trouvé ontwikkelt ’s werelds eerste EV maar krijgt geen patent op zijn ontwerp. In dezelfde periode ontwikkelen ook andere uitvinders elektrisch aangedreven automobielen met een oplaadbare accu. |
1895-1912 | Elektrische auto’s worden de norm en zijn populairder dan conventioneel aangedreven auto’s (benzine of stoomkracht). |
1912 | Helaas is het succes van de elektrische auto van korte duur. Conventioneel aangedreven auto’s worden steeds populairder vanwege het betere bereik, lage aanschafprijs en hogere snelheid. |
1950 – 1970 | Op de onthulling van enkele concept cars, zoals de General Motors Electrovair, Enfield 8000 en Rambler American, na liggen ontwikkelingen op gebied van elektrisch rijden nagenoeg stil. |
1971 | De drie elektrisch aangedreven Lunar Rover Vehicles zijn de eerste bemande voertuigen die over het oppervlak van de Maan rijden. |
1970-1980 | De twee oliecrises in combinatie met toenemend bewustzijn over de nadelige gevolgen van fossiele brandstoffen vergroten de interesse in elektrische auto’s. Desondanks slaan EV’s ontwikkelt in deze periode, zoals de Sinclair C5 en de Chevrolet Electrovette, niet aan. |
1991 | Sony en Asahi Kasei brengen de eerste lithium-ion accu op de markt. |
1992 | De Amerikaanse staat Californië verplicht autofabrikanten elektrische voertuigen in hun aanbod op te nemen. Diverse merken ontwikkelen EV’s, maar na enkele jaren wordt het initiatief mislukt verklaard. De EV’s worden teruggevorderd en vernietigd. |
2008 | De Silicon Valley startup Tesla Motors brengt de Tesla Roadster op de markt. De internationale interesse toont aan dat er toenemende vraag is naar elektrische auto’s en ook andere autofabrikanten beginnen zich te focussen op elektrische auto’s. Een deel hiervan was overigens al sinds de jaren 90 stilletjes bezig met de ontwikkeling van hybride en elektrische auto’s. |
2008 – heden | Langzaam maar zeker komen er steeds meer EV’s op de markt. De EV wordt steeds normaler, toegankelijker en betaalbaarder en grote, gevestigde merken vervangen een aanzienlijk deel van hun conventionele modellenreeks met volledig elektrische auto’s. |
Aan de introductie van de eerste ‘echte’ elektrische auto in 1891 gingen verschillende uitvinden vooraf. In de 19e eeuw – midden in de Industriële Revolutie – waren er immers tal van uitvinders en professoren die zich hier mee bezig hielden. Zo ontwierp in 1828 de Hongaarse priester Anyos Jedlik een kleine, elektrisch aangedreven modelauto. Enkele jaren later bedacht de Engelse uitvinder Robert Anderson ook een elektrisch aangedreven miniatuurauto. En in dezelfde periode was ook de Nederlandse Professor Sybrandus Stratingh bezig met het ontwikkelen van een kleine elektrische automobiel.
De uitvinding van de eerste EV liet echter nog meerdere decennia op zich wachten. Dit had vooral te maken met het feit dat er in die tijd nog niet zoiets als een oplaadbare accu bestond. Deze werd pas in 1859 uitgevonden door Gaston Planté. Pas nadat zijn uitvinding, de loodaccu, was geperfectioneerd kon deze gebruikt worden voor de ontwikkeling van een ‘echte’ elektrisch aangedreven automobiel.
Dit gebeurde uiteindelijk rond 1880. De Franse uitvinder Gustave Trouvé combineerde een elektromotor van Siemens met de nieuw uitgevonden loodaccu met een driewielige automobiel van de Engelsman James Starley en voilà, daar was ’s werelds eerste EV.
Overigens wordt deze claim door sommigen tegengesproken. Volgens hen is niet de automobiel van Trouvé ’s werelds eerste EV, maar een auto ontworpen door de Amerikanen A.L. Ryker en William Morrison. De automobiel van Ryker Morrison bood namelijk ruimte aan meerdere passagiers – dit in tegenstelling tot het ontwerp van Trouvé.
Aan het eind van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw nam de populariteit van de auto spectaculair toe, met name die van de elektrisch aangedreven automobiel. In deze periode waren elektrisch aangedreven auto’s een stuk populairder dan auto’s op benzine. Laatstgenoemden waren namelijk luidruchtig, stonken, waren lastig te besturen en oncomfortabel, terwijl elektrische modellen een stuk praktischer en comfortabeler waren.
Aan het eind van de 19e eeuw waren er – naar schatting – wereldwijd zo’n 30.000 elektrische auto’s. Het snelheidsrecord op land was ook in handen van een elektrische auto, namelijk de raketvormige La Jamais Contente. Deze elektrische raketauto, bestuurt door Camille Jenatzy, was de eerste auto die sneller ging dan 100 kilometer per uur.
Helaas was het succes en de populariteit van elektrische auto’s van korte duur. De introductie, verfijning en lage productiekosten van de verbrandingsmotor alsmede de relatief lage prijzen van brandstof zorgde ervoor dat de conventioneel aangedreven auto veel populairder werd en dat EV’s van het straatbeeld verdwenen.
Na de Tweede Wereldoorlog zorgde diverse technologische innovaties voor toegenomen interesse in elektrisch rijden. Denk hierbij aan innovaties op gebied van computertechniek, transistors, halfgeleiders, processoren en accutechnologie. Daarbij kwam nog dat lithium-ion accu’s, ontwikkeld door John Goodenough, Rachid Yazami en Akira Yoshino in de jaren 80, een oplossing leken te zijn voor het beperkte bereik van elektrische auto’s.
Daarnaast ontstond er steeds meer bewustzijn over de nadelen van auto’s die op benzine of diesel rijden. Zo ontdekte men tijdens de oliecrisis van 1973 en 1979 dat het afhankelijk zijn van andere landen voor het eigen vervoer verre van handig was. Bovendien kwam er steeds meer bewustzijn over de uitstoot van verbrandingsmotoren en hoe deze bijdroeg aan luchtvervuiling en global warming.
Ook overheden leken steeds meer heil te gaan zien in elektrische voertuigen. Daarom kondigde de overheid van de Amerikaanse staat Californië aan dat men serieus wilde gaan kijken naar zero emission vehicles. De staat ging zelfs zo ver om autofabrikanten bij wet te verplichten om consumenten ook elektrische aandrijvingsopties aan te bieden.
Als directe reactie begonnen diverse grote autofabrikanten, waaronder Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Nissan en Toyota, met de ontwikkeling van elektrische auto’s. In totaal werden er zo’n 5000 EV’s geproduceerd, maar vanwege weinig vraag en gelobby door de auto- en olie-industrie liep het uit op een mislukking. De verkochte EV’s werden nagenoeg allemaal teruggevorderd en vernietigd.
Ondanks de mislukking van het Californische “EV-experiment” was het niet gedaan met de elektrische auto. Integendeel, de interesse in de EV nam alleen maar toe. Zo bracht de net opgerichte Californische autofabrikant Tesla Motors in 2008 de Tesla Roadster op de markt. De Tesla Roadster was de eerste massaal geproduceerde EV uitgerust met lithium-ion accu en met een bereik van meer dan 320 kilometer.
Uiteraard was Tesla niet het enige automerk dat het licht had gezien. Ook andere merken, zoals Mitsubishi, Peugeot, Nissan, Chevrolet en Citroën brachten rond dezelfde periode hun eerste EV’s op de markt.
Sindsdien is het snel gegaan. Het huidige aanbod van elektrische auto’s is enorm, elektrisch rijden wordt steeds toegankelijker en ook de benodigde infrastructuur (laadpalen en wandladers) is, tenminste in Nederland en Duitsland, dik in orde.
Opvallend genoeg waren het telkens individuele uitvinders, technologieën of auto’s die het elektrisch rijden verder brachten. Het schoolvoorbeeld hiervan is de Tesla Roadster, die volgens velen zorgde voor een paradigmaverschuiving binnen de automotive industrie. Maar er zijn ook diverse andere elektrische voertuigen die een dergelijke rol hebben gespeeld. We zetten ze op een rijtje.
Het was niemand minder dan Gustave Trouvé die in 1881 de eerste elektrische auto uitvond. Overigens is dit een claim die ter discussie staat, aangezien er diverse andere uitvinders waren die rond dezelfde periode een elektrisch aangedreven automobiel ontwikkelden. Trouvé maakte voor zijn automobiel gebruik van een door hemzelf verbeterde Siemens elektromotor, een oplaadbare lithium-ion accu en een James Starley automobiel.
Na Trouvés elektrisch aangedreven automobiel waren er verschillende andere uitvinders die met hun eigen elektrische automobiel op de proppen kwamen, waaronder Thomas Parker en Andreas Flocken. Het was echter William Morrison die in 1890/91 de eerste elektrische auto in de Verenigde Staten introduceerde. Zijn elektrische wagen was een stuk functioneler dan die van zijn voorgangers. Zo bood Morrisons wagen ruimte aan zes passagiers en had die een topsnelheid van 30 kilometer per uur.
Het Amerikaanse Baker Electric ontwierp en introduceerde verschillende elektrische voertuigen van 1899 tot 1916. Bakers elektrische voertuigen waren voorzien van een nikkel-ijzerbatterijen uitgevonden door Thomas Edison. Het Amerikaanse merk ontwikkelde diverse elektrische automobielen maar werd uiteindelijk weggeconcurreerd door conventioneel aangedreven auto’s.
Geloof het of niet, maar de eerste bemande voertuigen die op de Maan hebben gereden waren elektrische voertuigen! De Lunar Rover Vehicle, ontworpen door Boeing en Delco Electronics, gingen met de Apollo 15-missie naar de Maan. De Moon Buggy had een topsnelheid van 18 kilometer per uur, woog 210 kilogram en bood plaats aan twee astronauten. De laatste missie met een Moon Buggy vond plaats in 1977. Sindsdien staan de drie Lunar Rover Vehicles ongebruikt op de Maan.
De General Motors EV1 werd in de het begin van de jaren 90 ontwikkelt als reactie op het initiatief van de overheid van de staat Californië om autofabrikanten te verplichten voor de zeven grootste automerken in de Verenigde Staten. De EV1 was alleen verkrijgbaar als leaseauto en was uitgerust met een loodaccu met een bereik van circa 90 kilometer. Over het algemeen werd de EV1 positief ontvangen, maar GM trok al snel de letterlijke en figuurlijke stekker uit het project. Nagenoeg alle EV1’s werden, ondanks protest van de eigenaren, ingevorderd en verschroot. De spirituele opvolgers van de GM EV1 zijn de Chevrolet Spark EV (2013) en de Chevrolet Bolt (2016).
Als er één elektrische auto is die de automotive industrie voorgoed heeft veranderd, dan is het de Tesla Roadster wel. Tesla Motors, toentertijd nog een onbekende startup met geen enkele ervaring op gebied van autoproductie, bracht de Roadster in 2008 op de markt. In totaal werden er ‘maar’ 2450 Roadsters verkocht. Dit had vooral te maken met het tekort aan auto’s van het type Lotus Elise, de sportwagen waar de Roadster op gebaseerd was. De Tesla Roadster liet aan de wereld en – belangrijker – aan andere automerken zien dat er wel degelijk vraag is naar efficiënte, zuinige, elektrische voertuigen.
De in 2010 geïntroduceerde Nissan Leaf lijkt op het eerste oog een onopvallende, misschien zelfs saaie auto. Maar schijn bedriegt: de Nissan Leaf was en is een van de meest invloedrijke en toonaangevende elektrische auto’s. Waarom? Al sinds zijn eerste dagen ‘op de markt’ is de Leaf razend populair. Van 2011 tot 2016 was de Leaf ’s werelds meest populaire elektrische auto. In 2019 was de Leaf, ondanks lagere jaarlijkse verkoopcijfers, nog steeds ’s werelds meest verkochte elektrische auto. In totaal rijden er meer dan 500.000 exemplaren van de Nissan Leaf rond.
Geen enkel EV-rijtje is compleet zonder de Tesla Model S. De Roadster was de eerste EV van Tesla maar de Model S zette Tesla Motors op de kaart. De Model S kwam in 2012 op de markt en was direct uitverkocht. Qua verkoopaantallen deed de Model S alleen onder voor kleinere en goedkopere EV’s, zoals de Nissan Leaf. Ook in Nederland is de Model S razend populair en misschien wel de bekendste EV, al is de kleinere Model 3 nu ook heel populair geworden.
Foto 2 (Trouvé): Jacques Cattelin – Bibliothèque Nationale de France – CC BY-SA 4.0
Foto 3 (Morrison): Unknown author – Scientific American, January 9, 1892 (page 18) – Public Domain
Foto 4 (Baker): American School (Chicago, Ill.); Diemer, Hugo, 1870-1937 – Automobiles a practical treatise on the construction – Public Domain
Foto 5 (Lunar): NASA – Public domain
Foto 6 (GM EV1): RightBrainPhotography (Rick Rowen) – CC BY-SA 2.0
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.