Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Elektrische auto's zien er bijna hetzelfde uit maar de werking is vanwege de elektrische aandrijflijn beduidend anders.
Wie een elektrische auto ziet rijden, zal er niet zo snel bij stil staan dat deze anders werkt dan een gewone auto. De werking van een elektrische auto is namelijk veel eenvoudiger dan die van een auto met verbrandingsmotor. Omdat de opbouw van een elektrische aandrijflijn daardoor ook anders is, staat een elektrische auto doorgaans op een speciaal daarvoor ontwikkelde architectuur, die we ook wel een ‘platform’ noemen. Onderstaand meer informatie hoe een elektrische auto werkt.
De voorstuwing van een elektrische auto wordt verzorgd door een elektromotor. Die is direct – dus zonder tussenkomst van een versnellingsbak of koppeling – met de aandrijfassen verbonden. Die elektromotor betrekt zijn energie uit een krachtige accu. Daarnaast is er de nodige elektronica aanwezig om bijvoorbeeld het opladen van de accu te verzorgen.
Zo’n elektrische aandrijving is dus heel anders dan die van een brandstofauto. Daar hebben we te maken met een verbrandingsmotor, dynamo, accu, startmotor, versnellingsbak, koppeling, uitlaat, brandstoftank en nog veel meer. Een elektrische aandrijflijn bevat dus veel minder mechanische onderdelen dan een auto met benzine- of dieselmotor. Hoe minder onderdelen, hoe minder er ook kapot kan gaan. Daardoor hebben elektrische auto’s het voordeel dat ze niet alleen veel minder CO2-uitstoot veroorzaken en goedkoper qua energie zijn maar ook voordeliger in onderhoud zijn. Vanwege de eenvoud gebruikte men bij de allereerste auto’s daarom ook een elektrische aandrijving, zoals u in onze blog over de geschiedenis van de elektrische auto kunt lezen.
Doordat ook de afmetingen van de belangrijke componenten heel anders zijn dan bij een conventionele auto, is de opbouw van een elektrische auto ook anders.
Daarom wordt er voor de meeste elektrische auto’s een speciale elektrische architectuur ontwikkeld. Daar zijn wel uitzonderingen op, zoals de populaire Hyundai Kona Electric, de Kia e-Niro, Audi e-tron en de Mercedes EQA en EQV die zijn afgeleid van modellen met een verbrandingsmotor. Maar de moderne elektrische auto’s zoals de Volkswagen ID.4, Tesla Model 3 en Ford Mustang Mach-E zijn gebouwd op een zogenaamd ‘elektrisch platform’ dat alleen geschikt is voor elektrische auto’s.
De architectuur, oftewel de basis van een elektrische auto, bevat de volgende componenten:
De MEB-architectuur van de Volkswagen Group is misschien wel het bekendste elektrische platform. Aanvankelijk bouwde men alleen de Volkswagen ID.3 op dit platform. Maar die werd al snel gevolgd door de VW ID.4 en de Skoda Enyaq iV. Op het moment van schrijven start men ook de productie van de Audi Q4 e-tron op, eveneens op basis van dit platform. Aansluitend zal de Volkswagen Groep ook de Cupra Born gaan produceren. U raadt het al, ook de eerste elektrische auto van het sportieve submerk van Seat staat op ditzelfde platform.
Zo’n platform is niets anders dan een combinatie van bodemplaat en chassis, waarin het accupakket is ingebouwd en waarop de aandrijflijn, stuurinrichting, wielophanging en essentiële elektronica zijn gemonteerd. Zo’n elektrisch platform is vrij laag en plat en wordt daarom ook wel een skateboardplatform genoemd. Waar bij een conventionele auto de verbrandingsmotor het grootste onderdeel is, is dat bij een elektrische auto de accu.
Een elektromotor bevat maar één bewegend onderdeel. Daardoor kan hij veel kleiner zijn dan een verbrandingsmotor. Hij is vaak maar zo groot als een watermeloen. De motor kan daardoor geheel vlak onder de bagageruimte worden ingebouwd. Er is dus geen echte motorruimte meer benodigd. Dat is ook het geval als er een elektromotor bij de voorwielen is gemonteerd.
De accu van een elektrische auto is uit een groot aantal accucellen samengesteld. Daarom noemen we dit een accupakket. Vanwege het grote gewicht van dat accupakket moet dit vanwege de stabiliteit uiteraard zo laag mogelijk worden geplaatst. Het accupakket is een plat pakket en bevindt in de bodem van de auto, onder de stoelen en de voetenruimte.
Het meest ingewikkelde deel van een elektrische auto is misschien wel de elektronica. Deze heeft heel veel verschillende functies. Behalve voor zaken als het instrumentenpaneel en het infotainmentsysteem, is er ook bijvoorbeeld ook elektronica die de temperatuurhuishouding van het accupakket regelt, en het opladen van dat accupakket. Ook de werking van het gaspedaal, in combinatie met de tractie- en stabiliteitscontrole gebeurt elektronisch, evenals andere assistentiesystemen zoals cruise control, lane assist en nog veel meer.
Een elektromotor levert – in tegenstelling tot een verbrandingsmotor – een enorm hoog koppel. Dat is bovendien al vanaf nul toeren beschikbaar. Die elektromotor is zonder tussenkomst van een koppeling of versnellingsbak met de wielen verbonden. Als een elektrische auto stilstaat, draait de elektromotor dus ook niet. Zodra de motor via het gaspedaal van energie wordt voorzien, zal hij ogenblikkelijk gaan draaien.
Als de elektromotor de voorwielen aan zou drijven, zou dat vanwege het hoge koppel ondanks de tractiecontrole al vrij snel tot wielspin leiden. Daarom hebben de meeste elektrische auto’s tegenwoordig achterwielaandrijving. De duurdere, krachtigere modellen hebben zelfs meerdere elektromotoren zodat ook de voorwielen worden aangedreven. Dankzij deze vierwielaandrijving wordt de kracht van de elektromotoren nog beter over de wielen verdeeld.
Een ander belangrijk voordeel van een elektromotor is het feit dat de motor ook kan worden gebruikt om behoorlijk krachtig af te remmen. Dat is ook een redelijk noodzakelijk iets. Doordat men bij een elektrische auto vrij veel of zelfs overwegend met de motor afremt, wordt er ook weer energie teruggewonnen. Dat proces noemen we het regenereren van energie. De motor werkt tijdens het remmen namelijk als een dynamo of generator. Deze kan tijdens het remmen behoorlijk wat energie regenereren, vaak wel voor tientallen kilometers extra rijbereik.
Dat is vooral te merken tijdens het rijden in de bergen. Mensen die met elektrische auto in de bergen rijden zien het rijbereik bergop vaak enorm snel afnemen. Dit komt omdat dat relatief veel energie kost. Maar bergaf wordt nagenoeg alle energie die nodig was om de auto de berg op te krijgen, via het regenereren teruggewonnen. Tijdens de afdaling ziet men het rijbereik dan daadwerkelijk toenemen.
Bij de meeste elektrische auto’s kan de sterkte van het regenereren in verschillende standen worden ingesteld. Ook bieden steeds meer elektrische auto’s de mogelijkheid van ‘one pedal driving’. Dat gaat nog een stapje verder. De remkracht van een elektromotor is namelijk zo krachtig dat deze de auto ook daadwerkelijk tot stilstand kan krijgen. Wie de voet van het gaspedaal tilt, zal dan merken dat de auto tot stilstand wordt afgeremd. De normale remmen worden op die manier nog amper gebruikt en zullen dan ook amper slijten.
Een van de belangrijkste aspecten bij een elektrisch auto is het opladen van de accu. Dat opladen kan op twee manieren.
De meest gebruikte vorm van laden is via de zogenaamde AC-laden. Dat kan bij een normaal openbaar oplaadpunt of via de wandlader of laadpaal thuis of op het werk. Deze geven allebei wisselstroom (Alternating Current, AC), zoals gebruikelijk bij ons elektriciteitsnet. Die wisselstroom wordt in de auto door middel van de ‘on-board’ lader omgezet naar gelijkstroom waarmee de accu wordt opgeladen. Accu’s werken namelijk met gelijkstroom (Direct Current, DC).
Bij het snel laden gaat het laden iets anders. De zogenaamde ‘snellaadstations’, in de volksmond ook wel snelladers of DC-laders genoemd, leveren namelijk direct al gelijkspanning. Dat doen ze met een enorm hoog vermogen, tot wel 350 kW. De vermogenselektronica bevindt zich in het laadstation zelf. In de auto gaat de stroom alleen nog door een DC/DC-omzetter die de laadspanning naar de juiste spanning omzet.
Een accu presteert meestal het beste bij een bepaalde temperatuurrange. Als een accu door een zware belasting of door snel opladen warmer wordt, moet hij worden afgekoeld. De meeste accupakketten beschikken dan ook over een lucht- of vloeistofkoeling. Als men via het navigatiesysteem van de auto een snellaadstation als bestemming invoert, zal de elektronica het accupakket al vóór het snelladen op de juiste temperatuur brengen. Het laadproces verloopt daardoor zo snel mogelijk en de levensduur van de accu blijft op die manier optimaal.
Het rijden met een elektrische auto is iets wat u het beste gewoon zelf kunt ervaren door middel van een proefrit. Dankzij het enorm hoge koppel, dat direct beschikbaar is, reageert een elektrische auto heel vlot op het gaspedaal. Omdat daarbij ook het geluid van de verbrandingsmotor ontbreekt, lijkt een elektrische auto nóg sneller op het gaspedaal te reageren. Dat is uiteraard even wennen. Maar wie er eenmaal aan gewend is, die wil eigenlijk niet anders meer.
Er is bij een elektrische auto in principe geen ‘tunnel’ die van voor naar achter loopt. De vloer kan dus geheel vlak zijn. Omdat de motorruimte ook veel kleiner kan zijn, is de wielbasis (afstand tussen voor- en achteras) doorgaans vrij groot. Daardoor hebben elektrische auto’s een relatief grote binnenruimte, vaak zelfs een ‘klasse’ groter. Het interieur van de Volkswagen ID.3, die aan de buitenzijde het formaat van een Golf heeft, is ongeveer net zo ruim als dat van een Volkswagen Passat.
Laten we niet vergeten waarom we over moeten stappen op elektrisch rijden: hij is gewoon beter voor het milieu dan een auto met verbrandingsmotor. Een elektrische auto produceert tijdens het rijden geen enkele CO2-uitstoot. De enige CO2-uitstoot die er bij elektrisch rijden ontstaat, is bij de productie, het onderhoud en de recycling van de auto en bij het opwekken van de benodigde elektriciteit. Ook als een elektrische auto altijd met ‘grijze’ stroom zou worden geladen, produceert hij gedurende zijn gehele levenscyclus aanzienlijk minder CO2. Dat is aangetoond door middel van diverse onderzoeken door onafhankelijke onderzoeken.
De benodigde grondstoffen voor de accu zijn ook een niet te onderschatten. Die grondstoffen zijn soms zeldzaam en worden ook nog wel eens onder bedenkelijke omstandigheden gewonnen. Gelukkig zijn er nieuwe accutechnologieën die van ‘groenere’ materialen gebruik maken zijn en zijn de huidige accu’s prima recyclebaar.
Wil je meer weten? En ook weten waarom elektrisch rijden veel goedkoper is? Lees dan hier meer over de voordelen van een elektrische auto.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.