Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Het ‘platform’ als veelzijdige bouwsteen van de automobielindustrie
De eerste elektrische auto’s die op de markt verschenen, zijn meestal vanaf het begin in die vorm ontwikkeld. Die auto’s waren toen nog geheel nieuw en min of meer een prestigekwestie. De autofabrikanten haalden daar alles voor uit de kast. Mooie voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld de Renault ZOE, Nissan Leaf, BMW i3 en ook alle modellen van Tesla.
Aansluitend hebben verschillende fabrikanten bestaande modellen te ‘gëelektrificeerd’. Daarbij is een model voor een verbrandingsmotor omgebouwd naar ‘hybride’ of ‘elektrisch’. Dat zijn bijvoorbeeld populaire modellen als de Volkswagen e-Golf en de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. Ook de Mercedes EQC is een geëlektrificeerd model. Dat elektrificeren gaat niet altijd vanzelf, zeker wat betreft het accupakket, dat in de bodemplaat van de auto moet worden geïntegreerd. Dat vraagt soms om heel wat inventiviteit van de ingenieurs.
We zien tegenwoordig steeds vaker dat fabrikanten ‘platforms’ ontwikkelen, waarop ze verschillende modellen op kunnen bouwen. Zo’n platform, dat ook wel een ‘architectuur’ wordt genoemd, is steeds meer een modulaire bouwsteen of zelfs een soort bouwpakket, waarop autofabrikanten in korte tijd en tegen relatief geringe kosten nieuwe modellen kunnen ontwikkelen en bouwen.
Van hatchback naar SUV, stationwagen of sedan, het kan allemaal op één platform. Bovenstaand platform van het Amerikaanse Rivian is ontwikkeld voor een elektrische SUV en pick-up. Maar Rivian gaat er ook 100.000 elektrische bestelbussen voor e-commercegigant Amazon mee bouwen.
Met zo’n platform kunnen de autofabrikanten dus heel snel en efficiënt inspringen op veranderingen in de markt. De automobielbranche zit immers middenin de transitie naar elektrisch rijden waarbij niemand kan voorspellen in welk tempo die transitie gaat. Bovendien kan dat per land en per werelddeel verschillend zijn.
Die platformen zijn er in feite in twee soorten: universele platformen, waarop de fabrikant een auto met verbrandingsmotor, (plug-in) hybride en een volledig elektrische aandrijving kan bouwen. Zo’n platform biedt een fabriek veel mogelijkheden. Zo wil BMW met zo’n universeel platform op zo’n universeel platform op één productielijn modellen met verschillende soorten krachtbronnen bouwen, van diesel tot plug-in hybride en volledig elektrisch. De Duitsers noemen dat de ‘Power of Choice’ en daar valt vanuit bedrijfseconomisch oogpunt heel wat voor te zeggen. Ook Groupe PSA (Peugeot, Citroën, Opel en DS) gebruikt zo’n universeel platform.
Daarnaast zijn er ook platformen die alleen maar geschikt zijn voor een volledig elektrische aandrijving. De reden hiervoor is, dat deze de mogelijkheden van een elektrische aandrijving het beste kunnen benutten. Het grootste voordeel van een elektrische auto is – naast het emissievrije rijden – de enorm hoge efficiëntie. En die is het allerhoogst als alles perfect op elkaar is afgestemd. Een hoge efficiëntie maakt het mogelijk om een kleiner accupakket toe te passen. Dat scheelt ruimte, gewicht, geld en grondstoffen.
Ook kan de autofabrikant bij een elektrische architectuur de klant meer mogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld door de auto ook met vierwielaandrijving aan te bieden. Dan plaatst men niet alleen een elektromotor achterin, zoals de meeste elektrische auto’s hebben, maar ook een tweede elektromotor voorin de auto. En vanwege het achterwege blijven van een verbrandingsmotor en alle daar bij behorende techniek, vind je bij een elektrische architectuur ook een extra opbergruimte (‘frunk’) onder de motorkap.
Tussen de voor- en achterwielen van een elektrisch platform bevindt zich alleen een platte bodem, met daarin het accupakket. De ontwerpers hebben dus alle mogelijkheden om het interieur van de auto zo optimaal mogelijk in te delen. De besturing gaat steeds vaker elektronisch in plaats van mechanisch zodat zelfs de plaats van het stuur en de bestuurdersstoel optimaal kan worden uitgekiend. Bij sommige platforms bevinden zich de motoren in de naven van de wielen, zodat het van voor tot achter een vlak ‘skateboard’-achtig platform is, zoals op de foto hierboven. Dat biedt uiteraard nóg meer mogelijkheden.
Het meest bekende voorbeeld is de MEB-architectuur van de Volkswagen Groep. Dit platform wordt niet alleen gebruikt voor de merken van de Volkswagen Groep zelf. Men gaat het ook ter beschikking stellen aan andere merken. Zo gaat concurrent Ford het MEB-platform gebruiken om in Keulen tienduizenden elektrische auto’s van een nog nader te bepalen model (of meerdere modellen) te bouwen. Fisker gebruikte het platform weer voor de bouw van een aantal prototypes.
Volkswagen verwacht uiteindelijk miljoenen auto’s met de MEB-architectuur te zullen bouwen. Het bedrijf heeft dan ook miljarden geïnvesteerd in de fabriek in Zwickau, waar nu alleen nog de Volkswagen ID.3 wordt gebouwd. Later gaat men daar ook elektrische auto’s voor de andere merken van de groep bouwen zoals Audi, Seat en Cupra, maar allemaal op het MEB-platform.
In de Volkswagen-fabriek in Emden vervaardigt men op dit moment de eerste exemplaren van de Volkswagen ID.4, de eerste elektrische SUV van Volkswagen, ook weer op de MEB-architectuur. In Tsjechië is het Skoda zelfs gelukt om op één lijn auto’s met verschillende platformen te bouwen. Daar bouwt men niet alleen de Octavia en Karoq (beide op het universele MQB-platform) maar sinds recent ook de nieuwe Skoda Enyaq iV, een elektrische SUV die je met de VW ID.4 kunt vergelijken en ook weer de MEB-basis heeft.
In de toekomst zullen we steeds meer platformen zien. En fabrikanten zullen die platformen steeds meer met elkaar gaan delen. Ook komen er fabrikanten die alleen maar platformen bouwen, ten behoeve van de autofabrikanten. En die platformen worden misschien wel gemaakt door technologiebedrijven die zelf niets met auto’s te maken hebben. Het platform op de bovenste foto is bijvoorbeeld van Sony. Ook maakt zo’n platform het mogelijk dat nieuwe bedrijven toetreden tot de automobielindustrie. En zo zal de automobielindustrie in feite meerdere transities tegelijkertijd meemaken.
https://laaddirect.nl/laadpaal/nissan/
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.