Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Een overzicht van de afkortingen die we voor de diverse soorten elektrische voertuigen gebruiken.
We zien ze steeds vaker in de automagazines. Afkortingen als ICE, BEV, PHEV en FCEV. Soms duizelt het ons van al die afkortingen voor elektrische voertuigen. Onderstaand daarom een overzicht van de betekenis van de meest gebruikte afkortingen van de diverse soorten voertuigen, om weer helemaal ‘bij’ te zijn.
De afkorting ICE staat voor Internal Combustion Engine, oftewel een auto die alleen door een interne verbrandingsmotor wordt aangedreven. Het maakt hierbij niet uit welke brandstof deze auto gebruikt. Hij kan dus op benzine, diesel, LPG, e-fuel of aardgas (LNG, CNG) rijden.
Deze afkorting is niet meer dan een verzamelnaam. Want een Electric Vehicle, waar deze afkorting voor staat, is niets meer dan een verzamelnaam voor voertuigen waarbij er een elektromotor aanwezig is die in ieder geval voor een deel van de aandrijving zorgt. Maar hoe groot dat ‘elektrische’ aandeel is, dat verschilt per aandrijflijn en per model.
Onder de noemer EV vallen dus alle deels en volledig elektrische voertuigen, ook als ze geen stekker hebben. In Azië worden deze voertuigen ook wel NEV’s (New Energy Vehicle) genoemd.
Voor wie de term LEV tegenkomt: dat staat voor een Light Electric Vehicle. Dat zijn bijvoorbeeld die hele kleine (deels) elektrische bedrijfswagentjes zoals gemeentes vaak in gebruik hebben.
Een HEV is een Hybrid Electric Vehicle, in Nederland meestal ‘hybride’ genoemd. Bij een hybride auto wordt de aandrijving verzorgd door zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. Beide motoren kunnen voor de aandrijving zorgen terwijl de verbrandingsmotor ook de accu voor de elektromotor kan opladen.
Hoe die twee motoren gecombineerd worden, verschilt per merk, model en generatie. Bij veel moderne hybrides vullen beide motoren elkaar continu aan door middel van een intelligente koppeling. De verdeling tussen beide motoren is volledig variabel en kan traploos variëren van volledig elektrisch tot alleen maar op brandstof. Bij het afremmen op de motor fungeert de elektromotor als generator om de remenergie te regenereren. Deze wordt in een bufferaccu opgeslagen en hergebruikt. Het meest bekende voorbeeld van een HEV is de Toyota Prius.
Bij een Mild Hybrid Electric Vehicle, want daar staat deze afkorting voor, zijn de dynamo en startmotor van een verbrandingsmotor (ICE) vervangen voor een gecombineerde motor/dynamo. Deze zorgt niet alleen voor het starten van de motor en het opladen van de accu maar werkt ook als normale elektromotor. Die elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, maar meer ook niet. Een ‘Mild Hybrid’ kan dus nooit in volledig elektrische modus rijden.
Tijdens het inhouden op de motor zal de elektromotor de remenergie regenereren en in een bufferaccu opslaan. Deze aandrijfvorm biedt het minste winst qua efficiëntie en uitstoot maar is ook de voordeligste hybride aandrijflijn. Hij wordt vooral gebruikt om kleine auto’s zoals de Suzuki Swift zo voordelig mogelijk aan de emissienormen te laten voldoen.
Deze aandrijfvorm, die we in Nederland een plug-in hybride noemen, zien we de laatste jaren steeds vaker. Een Plug-in Hybrid Electric Vehicle heeft twee aparte aandrijvingen. De ene is volledig elektrisch, de andere heeft een conventionele verbrandingsmotor. De bufferaccu is een stuk groter dan bij andere hybrides, voldoende om tientallen kilometers in volledig elektrische modus te kunnen rijden. Die accu kan worden opgeladen door de verbrandingsmotor maar dat is niet altijd het geval.
De bedoeling van een plug-in hybride is dat men de accu thuis, op het werk of ergens onderweg aan de laadpaal oplaadt en zo het merendeel van de dagelijkse ritten emissievrij in volledig elektrische modus kan rijden. Bij langere afstanden, als de accu niet volstaat, kan men de verbrandingsmotor inschakelen, iets wat dan volledig automatisch gebeurt. De elektromotor kan zowel tijdens elektrisch rijden of bij ingeschakelde verbrandingsmotor als generator dienen om de bij het remmen vrijgekomen energie te recupereren.
Het nut van een PHEV met betrekking tot de lagere emissies is nogal omstreden. Dit omdat lang niet alle PHEV-rijders hun accu consequent op zouden laden en daarom vaak alleen de vervuilende verbrandingsmotor gebruiken. Een van de bekendste PHEV’s is de Mitsubishi Outlander.
Eindelijk zijn we aangekomen bij de BEV, de Battery powered Electric Vehicle. Dit is wat wij in Nederland namelijk een (volledig/zuiver) elektrische auto noemen. Een BEV wordt aangedreven door een of meerdere elektromotoren die hun energie betrekken uit een groot accupakket. Dit accupakket is meestal in de bodem van de auto weggewerkt. Er is geen generator of verbrandingsmotor om het accupakket op te laden. Het opladen van de accu doet men bij een laadpaal thuis, in de woonwijk, op het werk of onderweg. Er staan langs de doorgaande routes ook snellaadstations die de auto met gelijkstroom (DC) opladen.
Een BEV kenmerkt zich door de heel hoge efficiency en hij rijdt, in tegenstelling tot de hybrides, altijd fluisterstil en volledig emissievrij. Het is natuurlijk wel zo dat deze auto’s ook opgeladen moeten worden en dat de stroommix van het oplaadpunt bepaalt in hoeveel CO2-uitstoot de auto daadwerkelijk veroorzaakt. Maar zelfs als een elektrische auto met alleen maar grijze stroom wordt geladen, veroorzaakt hij gedurende zijn gehele levensduur nog steeds minder CO2-uitstoot dan een auto met verbrandingsmotor.
Bekende BEV’s zijn de Model S en Model 3 van Tesla, de Renault ZOE, de Audi e-tron, de Nissan Leaf, de Volkswagen ID-modellen, de Hyundai Kona Electric en de Kia e-Niro.
Deze afkorting zult u niet vaak tegenkomen. Deze staan voor een Extended Range Electric Vehicle, oftewel een elektrische auto met range-extender. Hierbij zorgt een elektromotor voor de aandrijving terwijl de range-extender (een kleine verbrandingsmotor) het accupakket oplaadt. Hierdoor wordt de actieradius van de auto aanzienlijk vergroot.
De verbrandingsmotor kan tijdens het opladen continu op het meest gunstige toerental draaien en heeft dus een redelijk goede efficiëntie. Verder is de auto in principe gelijk aan een BEV, al is soms de accu wat kleiner. De BMW i3 was met zo’n range-extender verkrijgbaar en Mazda wil de MX30 binnenkort ook met range-extender op de markt brengen.
Dit is een van de afkortingen die we de laatste tijd steeds vaker tegenkomen, een Fuel Cell Electric Vehicle. Het gaat hier om een door waterstof aangedreven elektrisch voertuig met brandstofcel. We kunnen zo’n FCEV beschouwen als een volledig elektrische auto (BEV) maar dan met een veel kleinere accu. De brandstofcel zet waterstof via een elektrochemisch proces om in waterdamp en elektriciteit. Die elektriciteit is weer de energie voor de elektromotor, en ook hier is er weer een kleine bufferaccu. Net als een BEV stoot ook een FCEV tijdens het rijden geen CO2 uit. Bij de productie van die waterstof komt er wel CO2 vrij.
Van een FCEV wordt wel gezegd dat deze de voordelen van een BEV (emissievrij rijden) combineert met die van een ICE (grote actieradius en snel tanken). Maar zo’n waterstofauto is wel een van de duurste varianten en wordt daarom nog slechts in heel kleine aantallen verkocht.
Wij kunnen ons voorstellen dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom nog een kort overzichtje:
Afkorting | Betekenis | Efficiëntie | Uitstoot |
---|---|---|---|
ICE | Conventionele verbrandingsmotor | * | ***** |
HEV | Hybride aandrijflijn | *** | *** |
MHEV | Mild Hybride aandrijflijn | ** | **** |
PHEV | Plug-in Hybride aandrijflijn | **** | *** |
BEV | Volledig elektrische aandrijflijn | ***** | * |
EREV | Elektrische aandrijflijn met range-extender | **** | *** |
FCEV | Elektrische aandrijflijn met brandstofcel | **** | ** |
Welke aandrijfvorm het meest gunstig is, hangt erg van de omstandigheden af. Wat wel duidelijk is, is dat de ICE’s hun beste tijd hebben gehad. De gehele keten van het winnen van de benodigde brandstof kost veel energie en is milieubelastend. Dat geldt ook voor het gebruik van de verbrandingsmotor zelf. Hij stoot veel CO2 en andere troep uit, maakt lawaai en heeft ook nog eens een heel laag rendement. Laten we ook niet vergeten dat de hoeveelheid fossiele brandstoffen absoluut niet onuitputtelijk is.
De BEV stoot zelf geen CO2 uit en heeft een heel hoge efficiëntie. Maar hij heeft voor die lage uitstoot een zo groen mogelijke stroommix nodig. Ook kleven er wat nadelen aan, zoals de beperkte actieradius en de vaak zeldzame grondstoffen die er nodig zijn voor de accu’s. Een FCEV heeft ook een lage uitstoot en een grotere actieradius maar daarvan is de technologie weer vrij complex en kostbaar. Ook heeft de winning van waterstof nog niet het rendement dat nodig is om deze technologie een flinke boost te geven. En ook het rendement van de FCEV zelf is niet bijzonder hoog.
En de hybrides? Die zijn slechts een tussenstap en zullen op den duur uit het straatbeeld verdwijnen. Het zijn in feite niet meer dan verbeterde versies met verbrandingsmotoren. Het feit dat de elektromotor daarbij de component is die voor de daadwerkelijke verbetering zorgt, bevestigt nogmaals dat een elektromotor de aangewezen aandrijving van de toekomst is.
Rijdt u doorgaans niet al te lange afstanden? Dan zal voor u een BEV het gunstigste zijn. Ook als u afhankelijk bent van openbare laadpunten. De energieprijzen stijgen snel zodat de hoge efficiëntie dan nóg meer voordeel biedt. Een FCEV is leuk voor mensen die én veel langere afstanden wijden en voor wie de hoge aanschafprijs geen beletsel is. De hybrides zijn naar onze mening een beetje een wassen neus. Want lang niet alle hybrides hebben een zoveel lagere uitstoot als we zouden willen. Het nut van die hybride component is vaak beperkt.
Maar als u dagelijks niet meer dan enkele tientallen kilometers rijdt, is een plug-in hybride de manier om met een betaalbare auto nagenoeg alles volledig elektrisch te kunnen rijden. Maar de volledig elektrische auto’s worden steeds voordeliger, laat die dus zolang mogelijk op uw shortlist staan. En trekt u zich niets aan van de veelal onware verhalen over de trubbels met opladen. Want dat valt ontzettend mee en begint bij het zorgeloos opladen aan uw eigen laadpaal.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.