Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

Eerste grote Europese recyclingfabriek voor EV-accu’s in bedrijf genomen

Noorse joint venture Hydrovolt gaat afgedankte accu’s van elektrische auto’s recyclen

Nieuwe fabriek Hydrovolt kan afdankte accu’s recyclen van gehele Noorse markt

De transitie naar elektrisch rijden kent nog heel wat uitdagingen. De openbare laadinfrastructuur bijvoorbeeld, waardoor een laadpaal thuis zijn voordelen heeft. Maar ook de hoeveelheid grondstoffen die er voor de accu’s van elektrische auto’s nodig zijn, baart veel mensen zorgen. Gelukkig komen er ook accutechnologieën waarvoor minder zeldzame grondstoffen nodig zijn. Daarnaast wil men ook de afgedankte accu’s van elektrische auto’s recyclen.

Accu’s recyclen: ‘kip en ei’

Bij het recyclen van accu’s van elektrische auto’s streeft men ernaar om de grondstoffen voor nagenoeg honderd procent te kunnen hergebruiken. Dat recyclen van accu’s is een beetje ‘kip en ei’ verhaal. Er is nu wel genoeg vraag naar materialen, maar er moeten wel eerst genoeg afgedankte accu’s zijn om een kostenefficiënte recyclingketen op te kunnen zetten. En daarvoor moeten er weer genoeg elektrische auto’s in omloop zijn, waarvan de accu’s pas na vele jaren gebruik aan het einde van hun levensduur zijn.

Hydrovolt accu's recyclen

Joint venture Northvolt en Hydro

Om nu al een recycleketen op te zetten, moet men dus flink in de toekomst investeren. Dat doet onder anderen Northvolt, een Zweedse startup die in Europa verschillende grote accufabrieken wil exploiteren. Northvolt wil ook EV-accu’s gaan recyclen, en richtte in verband daarmee samen met het Noorse bedrijf Hydro de joint venture Hydrovolt op.

Dat het recyclen van oude accu’s belangrijk is voor de transitie naar e-mobiliteit, beaamt ook Emma Nehrenheim van Northvolt: “De beschikbaarheid van de metalen die bij de productie van accu’s worden gebruikt, is niet oneindig. Door uit de aarde gewonnen grondstoffen te vervangen door gerecyclede materialen, kunnen we niet alleen de koolstofvoetafdruk van accu’s verkleinen, maar ook een duurzaam gebruik op lange termijn van de lithium-ion-accutechnologie mogelijk maken”.

Eerste fabriek al operationeel

Hydrovolt kondigt nu aan dat men de eerste recyclefabriek operationeel is, en dat deze zelfs al begonnen is met zijn activiteiten. De nieuwe fabriek is gevestigd in het Noorse Fredrikstad, in de buurt van Oslo. Daar heeft Hydrovolt de grootste recyclingfabriek in zijn soort van Europa neergezet. De fabriek in Fredrikstad kan volgens Hydrovolt op duurzame wijze ieder jaar zo’n 25.000 accupakketten recyclen. Dat aantal komt overeen met de afgedankte accu’s van álle elektrische voertuigen die er jaarlijks in Noorwegen verwerkt moeten worden.

Recyclingcapaciteit

“Noorwegen is al een aantal jaren wereldleider op het gebied van de invoering van elektrische voertuigen. Het heeft echter ontbroken aan recyclingcapaciteit om een duurzame oplossing voor deze accu’s aan het einde van hun levensduur te garanderen” vertelt Peter Qvarfordt, CEO van Hydrovolt. “Vandaag kan Hydrovolt het volledige volume van afgedankte accu’s in Noorwegen verwerken, maar we willen nu uitbreiden om zeker te zijn dat we voorbereid zijn op de grotere accustromen waarvan we weten dat ze zullen komen”.

Hydrovolt accu's recyclen fabriek operationeel

Ongeveer 95% van de materialen wordt teruggewonnen

Men kan met het recyclingproces naar eigen zeggen ongeveer 95% procent van de materialen terugwinnen. Niet alleen het gebruikte koper, aluminium en diverse kunststoffen maar ook de ‘zwarte massa’, zoals de samenstelling van nikkel, mangaan, kobalt en lithium genoemd wordt. Naar eigen zeggen heeft men diverse nieuwe processen voor het recyclen van accu’s ontwikkeld. Zo heeft men onder anderen een stofopvangsysteem ontwikkeld. Dat vangt waardevol materiaal op dat bij conventionele mechanische recycling normaal gesproken verloren gaat.

Europese markt

De eerste accufabrieken van Northvolt zelf staan in Zweden, maar Northvolt wil uitbreiden naar de rest van Europa. Zo is men bezig met het bouwen van een accufabriek in het Duitse Salzgitter. Maar ook Hydrovolt wil uitbreiden en de Europese markt op. Tegen 2025 wil men jaarlijks accupakketten van ongeveer 150.000 elektrische auto’s recyclen. Vijf jaar later wil men zelfs een half miljoen EV-accu’s kunnen recyclen.

Reacties

No products in the cart.