0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Elektrisch rijden
Geplaatst op

Er zijn genoeg redenen om elektrisch te rijden

Een paar doorslaggevende redenen waarom we allemaal elektrisch zouden moeten gaan rijden.

Elektrisch rijden is schoner, goedkoper én prettiger

Het wel of niet elektrisch rijden kan vaak tot een stevige discussie leiden. Niet alleen omdat niet iedereen ervan overtuigd is dat elektrische auto’s beter voor het milieu zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar ook is lang niet iedereen ervan overtuigd dat elektrisch rijden goedkoper is. En dat het laden van een elektrische auto ook helemaal niet zo vaak hoeft, en best wel gemakkelijk gaat, dat is ook een discussiepunt. Wat de laatste tijd ook steeds vaker ter discussie wordt gesteld, is de capaciteit van het elektriciteitsnet. Ook het opwekken van groene stroom door middel van windmolens en zonnepanelen is iets waar veel mensen hun bedenkingen over hebben.

We hebben het al eerder over alle voordelen van elektrisch rijden gehad, en natuurlijk ook over de nadelen. Niet dat we de hoop hebben dat we voor eens en altijd een eind aan de vele discussies kunnen maken, maar we willen de bovenstaande aspecten toch nog eens nader toelichten.

elektrische auto energie windmolens

Groene stroom

Laten we beginnen bij de groene stroom. Zo noemen we in de volksmond het opwekken van elektriciteit uit ‘hernieuwbare bronnen’. Dat gebeurt doorgaans op drie manieren:

  • Waterkrachtcentrales
  • Zonnepanelen
  • Windmolens

Hier is iets geks aan de hand. We maken ons druk over de grondstoffen en energie die nodig zijn voor de bouw van windmolens en zonnepanelen. Dat is natuurlijk ook terecht. Net als dat we ons druk maken om het feit dat de wieken van windmolens zo moeilijk te recyclen zijn. En natuurlijk tasten ze ons uitzicht aan, en zo nu en dan gaan er vogels dood als ze in aanraking met de wieken komen.

Alles is een compromis

Maar laten we niet vergeten dat er gewoon geen perfecte manier is om energie op te wekken. Elke methode is een compromis. Er zijn voor het opwekken van energie altijd omvangrijke installaties nodig, die gewoon ruimte kosten.

Wie vindt dat fossiele energie nog steeds de beste manier is om auto’s mee te laten rijden, sluit niet alleen zijn ogen voor de enorme hoeveelheid uitstoot die auto’s met verbrandingsmotoren uitstoten. Voor auto’s op fossiele brandstof is ook een omvangrijke energieketen nodig. Van aardoliebron en boorplatform via pijpleiding, opslagtanks, haven, mammoettanker, haven, opslagtanks, raffinaderij, opslag, tankauto tot tankstation.

De energieketen is juist bij fossiele energie enorm groot, vele malen groter dan de bijna directe verbinding tussen windmolens, zonnepanelen en het elektriciteitsnet. De energieketen van groene energie is niet alleen heel kort maar vervuilt amper en heeft een heel hoog rendement.

Wat dat betreft vormt het winnen van energie uit herwinbare bronnen misschien wel een kleinere inbreuk op onze leefomgeving dan het gebruik van fossiele energie.

Energie uit fossiele brandstof:

  • Omvangrijke, zwaar vervuilende energieketen
  • Veel uitstoot
  • Laag rendement
  • Landschapsvervuiling energieketen is groter dan menigeen denkt
  • Voorraad fossiele energie is eindig

Elektriciteit uit herwinbare bronnen:

  • Korte, relatief schone energieketen
  • Hoog rendement
  • Weinig uitstoot
  • Landschapsvervuiling lijkt groter dan het is
  • Voorraad is nagenoeg onbeperkt

redenen om elektrisch te rijden groende stroom zonnepanelen

Overbelasting

Inderdaad, als iedereen nu op elektrisch rijden over zou stappen en de woningen allemaal met een warmtepomp worden uitgerust, dan kan ons elektriciteitsnet de belasting niet aan. Maar zo’n vaart loopt het niet. De netbeheerders zijn allang bezig om het elektriciteitsnet uit te breiden. En elektrische auto’s worden steeds slimmer. Over afzienbare tijd zijn de meeste elektrische auto’s bijvoorbeeld voorzien van een vehicle-to-grid (V2G) laadaansluiting. Daarmee kunnen ze ook elektriciteit afstaan en zo als buffer dienen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Paniek zaaien over een mogelijk toekomstige situatie die is gebaseerd op de huidige stand der techniek is niet realistisch. De techniek schrijdt immers voort. Bovendien ontkomen we er niet aan om onze huizen en kantoren ‘gasloos’ te maken, omdat de gasvoorraad simpelweg opraakt.

  • Elektriciteitsnet wordt sowieso uitgebreid
  • Voorraad fossiele brandstoffen raakt op dus we moeten wel
  • Elektrische auto’s ontlasten straks via V2G het elektriciteitsnet

Opladen

Het laden van elektrische auto’s kan op twee manieren: het ‘normale laden’ via de AC-boardlader. Dat is de meest gangbare manier van laden. Ideaal, want dat kan gewoon als de auto thuis of op het werk aan de laadpaal staat. Als we gaan rijden koppelen we de laadkabel af en kunnen we met een volle accu op pad. Daarnaast kunnen we elektrische auto’s onderweg ook opladen aan de zogenaamde DC-snelladers. Dat is niet alleen een duurdere methode, het kost ons tijdens de rit ook de nodige wachttijd. Daarom gebruiken we die DC-snelladers alleen als het moet, en dan nog zo min mogelijk.

opladen elektrische auto

Laden gaat veel eenvoudiger dan we denken

Het AC-laden gaat het gemakkelijkst als we thuis of op ons werk over een laadpaal kunnen beschikken. Wie niet over een eigen laadpaal beschikt, moet een beroep doen op een openbaar laadpunt in de directe omgeving. Gelukkig zijn er daar in Nederland een heleboel van, meer dan genoeg zelfs. Het betekent soms wel dat we onze auto zo nu en dan bij die laadpaal een straatje verderop moeten zetten. Omdat de gemiddelde rijder zijn auto maar een à twee keer per week hoeft op te laden, is dat opladen echter meestal probleemloos te realiseren. En zo is het opladen in de meeste gevallen niet meer moeite dan met een auto met verbrandingsmotor een tankstation bezoeken, wat we de normaalste zaak van de wereld vinden.

Ook langere ritten gaan probleemloos

Wie langere ritten maakt, die verder zijn dan de actieradius (het rijbereik op een acculading), zal de accu onderweg moeten opladen. Met een klein beetje handigheid is het niet zo moeilijk om de meest praktische laadmethode uit te kienen.

Wie vanuit bijvoorbeeld Noord-Holland een familielid in Zuid-Limburg bezoekt, kan bij dat familielid een openbaar AC-laadpunt opzoeken. In de paar uur die het bezoek duurt zal de accu uiteraard niet volledig opgeladen zijn. Dat hoeft ook niet. Als de accu maar genoeg is opgeladen om weer naar huis te kunnen rijden. Een uur of drie laden met een snelheid van 11 kW levert ruim 30 kWh op, genoeg voor 150 à 200 kilometer. In combinatie met de lading die de accu nog had is dat bijna altijd meer dan genoeg.

elektrische auto snelladen

Snellader maar zelden nodig

Als er bij dat familielid geen laadpunt in de buurt voorhanden is, ontkomen we natuurlijk niet aan het gebruik van een DC-snellader. Ook daar hoeven we de accu alleen maar zoveel op te laden dat we genoeg energie hebben om thuis te kunnen komen. Vaak is 10 minuten laden al genoeg, snelladen tot 80% van de capaciteit is bijna nooit niet nodig. Dat is dus een andere denkwijze dan we van auto’s met een verbrandingsmotor gewend zijn.

Bij een rit naar bijvoorbeeld de Alpen is het laden bij snelladers langs de snelweg bijna de enige methode. Maar, zoals sommige mensen beweren, is het daarbij absoluut niet nodig om onderweg ergens te overnachten om de accu op te laden. Er zijn onderweg genoeg snelladers en met de meeste elektrische auto’s zijn vier laadpauzes van een half uurtje genoeg om naar de Alpen te rijden.

Zoals u ziet, valt het laden van een elektrische auto best wel mee.

  • Opladen hoeft niet elke dag
  • Er zijn (snel)laadpunten genoeg
  • Elektrische auto is ook prima geschikt voor langere afstanden
  • Snellader minder vaak nodig dan veel mensen denken
  • Snelladen is vaak maar heel kort
  • Tussenstop bij lange afstanden meestal niet nodig

Goedkoper

Een andere tegenwerping die we vaak horen, is dat elektrisch rijden duurder is. Inderdaad, vanwege de dure accu zijn elektrische auto’s in aanschaf duurder. Maar dat is ook het enige dat duurder is. De accu’s worden overigens steeds goedkoper, het prijsverschil zal over een paar jaar verwaarloosbaar zijn. Zo hoeft er voor elektrische auto’s geen wegenbelasting betaald te worden. Bovendien is er ook nog een aankoopsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s en voor zakelijke rijders geldt weer een lagere bijtelling. Omdat elektrische auto’s nagenoeg geen bewegende delen hebben is ook het onderhoud vele malen goedkoper.

Maar het meest interessante voordeel komt uit de lagere kosten voor de energie. De kosten per kilometer bedragen hooguit de helft van die van een auto met verbrandingsmotor, en soms zelfs maar een kwart. Dat maakt het rijden met een elektrisch auto echt veel voordeliger. Wie thuis zonnepanelen heeft, rijdt uiteraard nog voordeliger.

  • Prijsverschil wordt steeds kleiner
  • Geen wegenbelasting
  • Aankoopsubsidie
  • Lagere bijtelling
  • Lagere onderhoudskosten
  • Veel lagere energiekosten

raffinaderij vervuilend fossiele brandstof

Milieu

De experts weten het allang: elektrisch rijden is veel beter voor ons milieu. Uit verschillende onafhankelijke onderzoeken, waarbij men rekening hield met alle mogelijke aspecten, blijkt overduidelijk dat elektrische auto’s gedurende hun gehele levenscyclus minder CO2 uitstoten. Ook als men ze niet met groene stroom zou opladen.

Maar helaas zijn er, vaak op initiatief van de petrochemische industrie, ook ‘onderzoeken’ die het tegendeel beweren. Maar wie zich goed oriënteert en alleen naar gerenommeerde, onafhankelijke kijkt, kan alleen maar tot de conclusie komen dat elektrische auto’s daadwerkelijk ‘groener’ zijn.

Daarbij komt dat elektrische auto’s vanwege de schonere energie en het achterwege blijven van uitstoot niet alleen veel schoner zijn, maar ook vele malen zuiniger met energie omspringen.

  • Elektrische auto stoot zelf niets uit
  • Opladen met groene stroom voor nog minder uitstoot
  • Rendement elektrisch auto vele malen hoger
  • Totale uitstoot gedurende gehele levenscyclus beduidend lager

Goedkoper, schoner, net zo makkelijk én veel prettiger

Dat samen maakt dat elektrisch rijden écht groener is. Maar het is nooit 100% groen. Dat is gewoon onmogelijk. Er is geen manier van vervoer te bedenken, die geen enkele uitstoot oplevert en waarvoor geen energie nodig is. Ook  wandelen geeft uitstoot. Voor het opwekken van energie, op welke manier dan ook, zijn nu eenmaal omvangrijke installaties nodig.

Het gaat er puur om wat de groenste methode van vervoer is. En vooralsnog is dat overduidelijk met elektrische voertuigen, die bij voorkeur met groene stroom worden geladen. En laat die elektrische auto nu ook nog eens veel lekkerder rijden dan een auto met verbrandingsmotor. Heeft u al een proefrit gemaakt? Die zal u absoluut overtuigen!

Reacties

Geen producten in uw winkelmand.