Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Een paar doorslaggevende redenen waarom we allemaal elektrisch zouden moeten gaan rijden.
Het wel of niet elektrisch rijden kan vaak tot een stevige discussie leiden. Niet alleen omdat niet iedereen ervan overtuigd is dat elektrische auto’s beter voor het milieu zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar ook is lang niet iedereen ervan overtuigd dat elektrisch rijden goedkoper is. En dat het laden van een elektrische auto ook helemaal niet zo vaak hoeft, en best wel gemakkelijk gaat, dat is ook een discussiepunt. Wat de laatste tijd ook steeds vaker ter discussie wordt gesteld, is de capaciteit van het elektriciteitsnet. Ook het opwekken van groene stroom door middel van windmolens en zonnepanelen is iets waar veel mensen hun bedenkingen over hebben.
We hebben het al eerder over alle voordelen van elektrisch rijden gehad, en natuurlijk ook over de nadelen. Niet dat we de hoop hebben dat we voor eens en altijd een eind aan de vele discussies kunnen maken, maar we willen de bovenstaande aspecten toch nog eens nader toelichten.
Laten we beginnen bij de groene stroom. Zo noemen we in de volksmond het opwekken van elektriciteit uit ‘hernieuwbare bronnen’. Dat gebeurt doorgaans op drie manieren:
Hier is iets geks aan de hand. We maken ons druk over de grondstoffen en energie die nodig zijn voor de bouw van windmolens en zonnepanelen. Dat is natuurlijk ook terecht. Net als dat we ons druk maken om het feit dat de wieken van windmolens zo moeilijk te recyclen zijn. En natuurlijk tasten ze ons uitzicht aan, en zo nu en dan gaan er vogels dood als ze in aanraking met de wieken komen.
Maar laten we niet vergeten dat er gewoon geen perfecte manier is om energie op te wekken. Elke methode is een compromis. Er zijn voor het opwekken van energie altijd omvangrijke installaties nodig, die gewoon ruimte kosten.
Wie vindt dat fossiele energie nog steeds de beste manier is om auto’s mee te laten rijden, sluit niet alleen zijn ogen voor de enorme hoeveelheid uitstoot die auto’s met verbrandingsmotoren uitstoten. Voor auto’s op fossiele brandstof is ook een omvangrijke energieketen nodig. Van aardoliebron en boorplatform via pijpleiding, opslagtanks, haven, mammoettanker, haven, opslagtanks, raffinaderij, opslag, tankauto tot tankstation.
De energieketen is juist bij fossiele energie enorm groot, vele malen groter dan de bijna directe verbinding tussen windmolens, zonnepanelen en het elektriciteitsnet. De energieketen van groene energie is niet alleen heel kort maar vervuilt amper en heeft een heel hoog rendement.
Wat dat betreft vormt het winnen van energie uit herwinbare bronnen misschien wel een kleinere inbreuk op onze leefomgeving dan het gebruik van fossiele energie.
Energie uit fossiele brandstof:
Elektriciteit uit herwinbare bronnen:
Inderdaad, als iedereen nu op elektrisch rijden over zou stappen en de woningen allemaal met een warmtepomp worden uitgerust, dan kan ons elektriciteitsnet de belasting niet aan. Maar zo’n vaart loopt het niet. De netbeheerders zijn allang bezig om het elektriciteitsnet uit te breiden. En elektrische auto’s worden steeds slimmer. Over afzienbare tijd zijn de meeste elektrische auto’s bijvoorbeeld voorzien van een vehicle-to-grid (V2G) laadaansluiting. Daarmee kunnen ze ook elektriciteit afstaan en zo als buffer dienen om het elektriciteitsnet te ontlasten. Paniek zaaien over een mogelijk toekomstige situatie die is gebaseerd op de huidige stand der techniek is niet realistisch. De techniek schrijdt immers voort. Bovendien ontkomen we er niet aan om onze huizen en kantoren ‘gasloos’ te maken, omdat de gasvoorraad simpelweg opraakt.
Het laden van elektrische auto’s kan op twee manieren: het ‘normale laden’ via de AC-boardlader. Dat is de meest gangbare manier van laden. Ideaal, want dat kan gewoon als de auto thuis of op het werk aan de laadpaal staat. Als we gaan rijden koppelen we de laadkabel af en kunnen we met een volle accu op pad. Daarnaast kunnen we elektrische auto’s onderweg ook opladen aan de zogenaamde DC-snelladers. Dat is niet alleen een duurdere methode, het kost ons tijdens de rit ook de nodige wachttijd. Daarom gebruiken we die DC-snelladers alleen als het moet, en dan nog zo min mogelijk.
Het AC-laden gaat het gemakkelijkst als we thuis of op ons werk over een laadpaal kunnen beschikken. Wie niet over een eigen laadpaal beschikt, moet een beroep doen op een openbaar laadpunt in de directe omgeving. Gelukkig zijn er daar in Nederland een heleboel van, meer dan genoeg zelfs. Het betekent soms wel dat we onze auto zo nu en dan bij die laadpaal een straatje verderop moeten zetten. Omdat de gemiddelde rijder zijn auto maar een à twee keer per week hoeft op te laden, is dat opladen echter meestal probleemloos te realiseren. En zo is het opladen in de meeste gevallen niet meer moeite dan met een auto met verbrandingsmotor een tankstation bezoeken, wat we de normaalste zaak van de wereld vinden.
Wie langere ritten maakt, die verder zijn dan de actieradius (het rijbereik op een acculading), zal de accu onderweg moeten opladen. Met een klein beetje handigheid is het niet zo moeilijk om de meest praktische laadmethode uit te kienen.
Wie vanuit bijvoorbeeld Noord-Holland een familielid in Zuid-Limburg bezoekt, kan bij dat familielid een openbaar AC-laadpunt opzoeken. In de paar uur die het bezoek duurt zal de accu uiteraard niet volledig opgeladen zijn. Dat hoeft ook niet. Als de accu maar genoeg is opgeladen om weer naar huis te kunnen rijden. Een uur of drie laden met een snelheid van 11 kW levert ruim 30 kWh op, genoeg voor 150 à 200 kilometer. In combinatie met de lading die de accu nog had is dat bijna altijd meer dan genoeg.
Als er bij dat familielid geen laadpunt in de buurt voorhanden is, ontkomen we natuurlijk niet aan het gebruik van een DC-snellader. Ook daar hoeven we de accu alleen maar zoveel op te laden dat we genoeg energie hebben om thuis te kunnen komen. Vaak is 10 minuten laden al genoeg, snelladen tot 80% van de capaciteit is bijna nooit niet nodig. Dat is dus een andere denkwijze dan we van auto’s met een verbrandingsmotor gewend zijn.
Bij een rit naar bijvoorbeeld de Alpen is het laden bij snelladers langs de snelweg bijna de enige methode. Maar, zoals sommige mensen beweren, is het daarbij absoluut niet nodig om onderweg ergens te overnachten om de accu op te laden. Er zijn onderweg genoeg snelladers en met de meeste elektrische auto’s zijn vier laadpauzes van een half uurtje genoeg om naar de Alpen te rijden.
Zoals u ziet, valt het laden van een elektrische auto best wel mee.
Een andere tegenwerping die we vaak horen, is dat elektrisch rijden duurder is. Inderdaad, vanwege de dure accu zijn elektrische auto’s in aanschaf duurder. Maar dat is ook het enige dat duurder is. De accu’s worden overigens steeds goedkoper, het prijsverschil zal over een paar jaar verwaarloosbaar zijn. Zo hoeft er voor elektrische auto’s geen wegenbelasting betaald te worden. Bovendien is er ook nog een aankoopsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s en voor zakelijke rijders geldt weer een lagere bijtelling. Omdat elektrische auto’s nagenoeg geen bewegende delen hebben is ook het onderhoud vele malen goedkoper.
Maar het meest interessante voordeel komt uit de lagere kosten voor de energie. De kosten per kilometer bedragen hooguit de helft van die van een auto met verbrandingsmotor, en soms zelfs maar een kwart. Dat maakt het rijden met een elektrisch auto echt veel voordeliger. Wie thuis zonnepanelen heeft, rijdt uiteraard nog voordeliger.
De experts weten het allang: elektrisch rijden is veel beter voor ons milieu. Uit verschillende onafhankelijke onderzoeken, waarbij men rekening hield met alle mogelijke aspecten, blijkt overduidelijk dat elektrische auto’s gedurende hun gehele levenscyclus minder CO2 uitstoten. Ook als men ze niet met groene stroom zou opladen.
Maar helaas zijn er, vaak op initiatief van de petrochemische industrie, ook ‘onderzoeken’ die het tegendeel beweren. Maar wie zich goed oriënteert en alleen naar gerenommeerde, onafhankelijke kijkt, kan alleen maar tot de conclusie komen dat elektrische auto’s daadwerkelijk ‘groener’ zijn.
Daarbij komt dat elektrische auto’s vanwege de schonere energie en het achterwege blijven van uitstoot niet alleen veel schoner zijn, maar ook vele malen zuiniger met energie omspringen.
Dat samen maakt dat elektrisch rijden écht groener is. Maar het is nooit 100% groen. Dat is gewoon onmogelijk. Er is geen manier van vervoer te bedenken, die geen enkele uitstoot oplevert en waarvoor geen energie nodig is. Ook wandelen geeft uitstoot. Voor het opwekken van energie, op welke manier dan ook, zijn nu eenmaal omvangrijke installaties nodig.
Het gaat er puur om wat de groenste methode van vervoer is. En vooralsnog is dat overduidelijk met elektrische voertuigen, die bij voorkeur met groene stroom worden geladen. En laat die elektrische auto nu ook nog eens veel lekkerder rijden dan een auto met verbrandingsmotor. Heeft u al een proefrit gemaakt? Die zal u absoluut overtuigen!
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.