Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Onze HOOGSTE KORTING OOIT! Tot €242,- korting op een laadpaal installatie én hoge webshop kortingen, geldig tot 1 januari. Lees hier meer!
Het nieuwe regeerakkoord zet een streep door de subsidies voor elektrische voertuigen vanaf 2025, maar behoudt wel fiscale voordelen zoals de MRB gewichtscorrectie. Dit betekent dat consumenten hogere aanschafkosten kunnen verwachten, maar nog steeds kunnen profiteren van lagere belastingen.
Door het nieuwe regeerakkoord van het kabinet (PVV, VVD, NSC en BBB) komen er nogal wat veranderingen voor iedereen die nadenkt over de aanschaf van een elektrische auto. Vanaf 2025 verdwijnen bijvoorbeeld de subsidies voor elektrische voertuigen, maar gelukkig blijven er nog wel wat belastingvoordelen over.
Het nieuwe kabinet wil een balans vinden tussen duurzaamheid en betaalbaarheid. Hoewel de subsidies voor elektrische voertuigen verdwijnen, blijven enkele belastingvoordelen bestaan om de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijk te houden. Dit beleid laat zien dat de overheid nog steeds wil bijdragen aan een schoner milieu, maar ook rekening wil houden met de financiële kant van het verhaal.
Laten we eens goed bekijken wat dit allemaal betekent voor de Nederlandse markt en voor de potentiële kopers.
Vanaf 2025 stopt de overheid met het geven van subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen. Dit betekent dat de aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto waarschijnlijk hoger zal worden. De overheid denkt dat de markt inmiddels sterk genoeg is om zonder deze financiële hulp verder te groeien. Voor de consument kan dit betekenen dat die mooie nieuwe EV misschien iets eerder of later moet worden aangeschaft dan het plan was, of dat er moet worden gezocht naar andere manieren om de kosten te drukken.
Gelukkig blijft de MRB (motorrijtuigenbelasting) gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen wel bestaan. Dit houdt in dat de eigenaar ongeveer even veel belasting betaalt voor de in verhouding zwaardere elektrische auto als voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor. Dit voordeel zorgt ervoor dat de vaste lasten van een elektrische auto lager zijn dan van auto’s met een verbrandingsmotor. Het laat ook zien dat de overheid de overgang naar elektrisch rijden wil blijven ondersteunen, al is het op een beperktere manier dan voorheen. Er staat niets over de bijtelling in net regeerakkoord, zodat we er van uit kunnen gaan dat de korting op de bijtelling voor elektrische auto’s wordt afgebouwd. Al eerder was aangegeven dat de bijtelling vanaf 2025 in twee jaar wordt afgebouwd tot het reguliere bijtellingstarief van 21%.
Een opmerkelijke verandering in het nieuwe regeerakkoord is de mogelijkheid tot uitstel van zero-emissiezones. Gemeenten blijven verantwoordelijk voor het instellen van deze zones, maar er wordt onderzocht of de invoering kan worden uitgesteld om tegemoet te komen aan ondernemers. Dit kan betekenen dat bedrijven meer tijd krijgen om hun wagenpark aan te passen aan de strengere emissie-eisen. Het uitstel zou vooral gunstig kunnen zijn voor kleinere bedrijven die afhankelijk zijn van fossiele brandstofvoertuigen en niet direct kunnen overstappen op elektrische alternatieven. Deze maatregel biedt hen extra ademruimte in de transitie naar een duurzamere mobiliteit.
De aankondiging van het nieuwe beleid heeft gemengde reacties opgeroepen. De RAI Vereniging, een belangrijke speler in de Nederlandse autobranche, heeft opgeroepen om door te pakken met maatregelen die de groei van de EV-markt ondersteunen. Er is bezorgdheid dat zonder subsidies de verkoop van nieuwe elektrische voertuigen kan stagneren. Vooral voor mensen die afhankelijk zijn van financiële steun kan de overstap naar elektrisch rijden lastiger worden. Autofabrikanten en dealers zullen moeten nadenken over nieuwe manieren om elektrische voertuigen aantrekkelijk te houden, misschien door eigen kortingen aan te bieden of door te focussen op efficiëntere productiemethoden.
Hoewel de stopzetting van subsidies op korte termijn een uitdaging kan zijn, zijn er op de lange termijn genoeg positieve ontwikkelingen. Denk aan de voortdurende verbetering van accutechnologie en de uitbreiding van laadpunten. Gemeenten en bedrijven kunnen ook hun steentje bijdragen door meer openbare oplaadpunten te installeren of het opladen goedkoper te maken. Ondanks de veranderingen in beleid zijn er genoeg redenen om optimistisch te blijven over de toekomst van elektrisch rijden in Nederland.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.