Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

Onderzoek ADAC wijst uit: laden met eigen laadpaal geeft minder laadverlies

Laden via laadpaal geeft volgens test ADAC veel minder verliezen dan via stopcontactlader

Laden met eigen laadpaal het meest efficiënt

Het is helaas niet te voorkomen dat er bij het opladen van elektrische auto’s verliezen optreden. Er zijn bij het gebruik van elektronische apparatuur immers altijd wat verliezen, dat is gewoon niet te vermijden. De ADAC, de Duitse tegenhanger van onze ANWB, heeft getest welke laadverliezen optreden bij de verschillende soorten laadapparatuur.

De deskundigen van de ADAC gebruikten voor de vergelijking meerdere populaire elektrische auto’s, namelijk de Renault Zoe, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 en Fiat 500e. Om de uitslag kort samen te vatten: zij kwamen tot de conclusie dat het verlies verreweg het grootst is bij het opladen via het stopcontact. Dan kunnen de verliezen echt flink oplopen. Afhankelijk van merk en model bedragen de verliezen bij het laden via een laadpaal 6,3 tot 9,7 procent. Bij laden via het reguliere stopcontact variëren de verliezen van 12,7 tot maar liefst 24,2 procent.

Minder laadverliezen met eigen laadpaal

Gelukkig zijn de verliezen als u een eigen laadpaal gebruikt aanzienlijk minder. Bovendien is uw elektrische auto dan ook veel sneller opgeladen. Maar ook dan komt zo’n 10 procent van de stroom van uw elektriciteitsnet niet in de accu van de elektrische auto terecht. Een deel van de energie gaat verloren door zogenaamde lijnverliezen. Maar het grootste deel van het laadverlies wordt veroorzaakt door de omzetting van wisselstroom (AC) naar de gelijkstroom (DC)  waar de accu van de elektrische auto mee werkt. Die verliezen bedragen volgens de ADAC 100 tot 300 watt, die verloren gaan in de vorm van warmte.

Verder is bij de zogenaamde stopcontactladers – ook wel Granny-laders genoemd – ook een lijnverlies tot wel 4 procent in de toevoerleiding naar het stopcontact. Bovendien moet de toevoerleiding naar het stopcontact waarmee de elektrische auto wordt opgeladen geschikt zijn voor continu gebruik. Zo niet, dan is er sprake van nog hogere verliezen en zelfs van een verhoogd brandgevaar.

Laden via laadpaal in plaats van stopcontact

Bij de installatie van een eigen laadpaal of wandlader wordt tijdens de installatie meestal een geschikte toevoerleiding aangelegd. Daardoor zal er in dat geval nauwelijks laadverlies in de toevoerleiding optreden.

Voorts wordt er bij een stopcontactlader ook nogal wat energie opgeslokt door de boordelektronica die het laadproces regelt. Tenslotte is er ook energie nodig om de accu op de meest optimale temperatuur te brengen en houden.

Laadverliezen zijn in de winter het grootst

De verliezen door het opwarmen van de accu kunnen volgens de ADAC vooral in de winter behoorlijk oplopen. Dit komt omdat de elektriciteit in moderne elektrische auto’s ook wordt gebruikt om de temperatuur van de accu tijdens binnen het ideale bereik te houden. Als een accu sneller opgeladen wordt – zoals via een laadpaal – wordt de accu door zijn inwendige weerstand vaak zelf automatisch al wat warmer. Bij het langzamere opladen via het stopcontact wordt een deel van de energie echter direct gebruikt om de accu via het beheersysteem kunstmatig op te warmen. Bij de Renault Zoe kunnen de verliezen in de winter daardoor zelfs oplopen tot 30 procent.

Gelukkig presteert een eigen laadpaal of wandlader ook dan een stuk beter, met een laadverlies tussen de 5 en 10 procent. Deels komt dat door het hogere laadvermogen. Hoe sneller het laadproces voltooid is, hoe minder energie er verloren kan gaan, aldus de ADAC. De experts voerden ook een test uit met laadpalen en wandladers met een lagere laadsnelheid. Daarbij vielen de verliezen ook beduidend hoger uit. Als u een eigen laadpaal kiest, is het ook wat de verliezen betreft dus belangrijk om een laadpaal te kiezen waarmee uw auto op de hoogst mogelijke snelheid kan worden opgeladen.

Laadverliezen zijn lager met eigen laadpaal

Laadverliezen stopcontactlader kosten tot wel 120 euro extra per jaar

ADAC heeft ook een voorbeeldbeeldberekening gemaakt waaruit blijkt hoeveel dat die verliezen per jaar kosten. Bij de Renault Zoe bedragen de elektriciteitskosten bij het laden via een laadpaal – uitgaande van een jaarkilometrage van 10.000 km – maar liefst 120 euro lager, vergeleken met het laden via een laadapparaat aan het stopcontact. Het opladen aan de laadpaal in plaats van aan het stopcontact vermindert het laadverlies met 14,5 procent. Iets om in de gaten te houden, zeker met de alsmaar stijgende energietarieven. Qua laadverliezen scoort de Fiat 500e overigens het best, met een verlies van 5 procent via laden met de eigen laadpaal.

Reacties

No products in the cart.