Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Dit jaar veel nieuwe elektrische modellen, volgend jaar volgen er nog veel meer
Nog niet zo lang geleden was er nog maar weinig keus op het gebied van elektrische auto’s. Naast de kostbare Tesla Model 5 en Model X, Audi e-tron, Mercedes EQC en Jaguar I-Pace was er eigenlijk alleen de Renault ZOE, Nissan Leaf en BMW i3.
Gelukkig kwamen er al snel de nodige alternatieven uit Zuid-Korea, in de vorm van de Kia e-Niro en de elektrische varianten van de Hyundai Kona en Ioniq. Ook de razend populaire Tesla Model 3 bleek een schot in de roos. Nu 2020 op zijn einde loopt, is het leuk om eens te kijken welke modellen er dit jaar allemaal zijn verschenen en vooral wat we komend jaar kunnen verwachten.
Dit jaar zijn er nog heel veel interessante elektrische auto’s bijgekomen. Dat zijn niet alleen dure elektrische modellen, zoals de Porsche Taycan, maar ook heel betaalbare types. De Opel e-Corsa bijvoorbeeld, die al de nodige prijzen in de wacht sleepte. Technisch gelijk, maar dan met de Franse bravoure is de Peugeot e-208 en de iets hogere e-2008. De Mazda MX-30 is ook een leuke auto voor ritjes in de ‘urban jungle’, evenals de Mini Electric.
Wie veel ruimte voor niet al te veel budget zoekt, komt al snel bij de MG ZS EV uit terwijl de in China gebouwde Polestar 2 hét alternatief voor de Tesla Model 3 lijkt. Ook aan kleine elektrische stadsauto’s is er geen gebrek, met de Skoda Citigo, Seat eMii en VW Up!, die alweer zijn uitverkocht. Ook de Renault Twingo ZE en Smart EQ zijn perfecte autootjes voor in de stad.
De nieuwkomer waar we allemaal op zaten te wachten is natuurlijk de Volkswagen ID.3, die nu volop wordt uitgeleverd. Bovendien staat de SUV-versie daarvan, de ID.4, al in de startblokken én bij de VW-dealers. Niet al te opvallend maar zeker niet minder interessant is de Lexus UX300e, die net bij de dealer staat.
Het bovenstaande is nog maar het begin. Want het écht ‘elektrische’ offensief van de autofabrikanten komt volgend jaar. Dan komen nagenoeg alle merken met meerdere elektrische modellen. BMW bijvoorbeeld, die behalve met de iX3 SUV ook een elektrische sedan komt, de i4. Concurrent Mercedes brengt volgend jaar zelfs een handvol elektrische modellen uit, van de kleine EQA tot de grote, luxueuze EQS.
Ford, dat nog helemaal geen elektrische auto heeft, introduceert volgend jaar de Mustang Mach-E, een sportieve elektrische cross-over SUV. Ook Skoda komt met een elektrische SUV, de Eniaq iV, die we kunnen beschouwen als een zustervoertuig van de VW ID.4. En laten we ook de Tesla Model Y niet vergeten, die als het goed is eind volgend jaar bij Berlijn van de band rolt. In datzelfde segment zit ook de Volvo XC40 P8 Recharge, en ook die komt volgend jaar op de markt. Nissan, dat de verkoopcijfers van de Leaf rap ziet dalen, komt volgend jaar met de veelbelovende Ariya. En daarmee is het segment van de middenklassers straks overbezet. En in het topsegment mogen we naast de hierboven afgebeelde Mercedes EQS ook de Lucid Air verwachten.
Ook op het gebied van kleine en compacte elektrische auto’s valt er volgend veel te verwachten. De aparte Honda e staat net bij de dealer en de elektrische Fiat 500e komt er ook aan. Ook de e.Go Life gaat weer in productie en zal volgend jaar waarschijnlijk ook in Nederland te koop zijn. Een auto waar we ook veel van mogen verwachten is de Opel Mokka-e, een compacte elektrische SUV. Het is nog niet duidelijk of de Dacia Spring Electric volgend jaar leverbaar zal zijn. Want dat zou wel eens hét model kunnen zijn dat de markt overhoop gooit.
De Chinese merken zijn in opmars. Eerst hadden we MG, niet later gevolgd door Polestar. Het zustermerk van Polestar (en Volvo), Lynk & Co, komt volgend jaar met een interessante plug-in hybride. Die kun je niet kopen, maar per maand leasen. Maar er komen er volgend jaar nog veel meer. Aiways bijvoorbeeld, en Byton. En ook Seres komt eraan, al worden die auto’s in de VS gebouwd. Een andere mogelijke nieuwkomer is NIO, een merk waarbij je de accu niet alleen op kunt laden maar bij een speciaal wisselstation ook in een paar minuten op kunt laden. Verder zou het wel eens kunnen dat ook BYD, dat we hier vooral kennen van de bussen, in Europa een programma personenwagens lanceert. Wie weet waagt ook Xpeng de overstap, een merk dat zich in het luxere segment bevindt.
De Chinese autofabrikanten hebben een groot voordeel: ze hebben vaak al de nodige elektrische modellen in eigen land beschikbaar, al of niet op een elektrisch platform. Ze kunnen bovendien in no-time nieuwe modellen ontwikkelen. We noemen de Zero EV van Geely als voorbeeld. Die was drie maanden geleden nog slechts een concept. Op dit moment rijdt hij al zijn testrondjes op het circuit.
Al met al kunnen we niet voorspellen of er volgend jaar een elektrische auto komt die qua succes zijn concurrenten overschaduwt, zoals de Tesla Model 3 vorig jaar deed. Daarvoor is er te veel concurrentie, die ook veel sterker wordt. Maar 2021 wordt voor de liefhebber van elektrisch rijden een jaar waarnaar wij, coronapandemie of niet, met belangstelling naar uitkijken!
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.