Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Volgens de deze week openbaar gemaakte Voorjaarsnota stopt de SEPP-subsidie voor gebruikte elektrische auto’s per 1 januari 2025. Wat zijn de gevolgen van deze maatregel?
Elektrisch rijden wordt steeds populairder, en met de dalende prijzen van elektrische auto’s wordt de overstap steeds aantrekkelijker. De afgelopen jaren was er ook nog eens een aantrekkelijk subsidie beschikbaar voor kopers van nieuwe én gebruikte elektrische auto’s. Volgens de deze week openbaar gemaakte Voorjaarsnota stopt de subsidie voor gebruikte elektrische auto’s per 1 januari 2025. Wat zijn de gevolgen van deze maatregel voor de markt van tweedehands elektrische auto’s?
De SEPP-subsidie voor elektrische auto’s werd in 2020 in het leven geroepen om de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren. En met succes: er werden de afgelopen jaren tienduizenden nieuwe en gebruikte elektrische auto’s met subsidie verkocht. Bij de elektrische occasions betaalt de overheid ook nu nog een subsidie van € 2.000 aan de nieuwe eigenaar, mits er aan de voorwaarden wordt voldaan. Dat is best veel geld voor wie op zoek is naar een betaalbare elektrische occasion.
De compacte Renault ZOE is als occasion bijvoorbeeld al verkrijgbaar voor minder dan € 10.000, een bedrag dat door die subsidie meteen een flink stuk lager wordt (tip: kies dan wel de 41 kWh-uitvoering). En zo is elektrisch rijden, zeker voor de mensen die thuis over een eigen laadpaal beschikken, best wel voordelig. Dat geldt nog meer voor mensen die hun elektrische auto kunnen opladen met de stroom die door hun eigen zonnepanelen wordt opgewekt.
Het kabinet schrapt de subsidie omdat de prijzen van gebruikte elektrische auto’s de afgelopen jaren flink gedaald zijn. Ook verwachten ze dat de vraag naar deze auto’s ook zonder subsidie hoog zal blijven. Dat zal inderdaad zo zijn. En de prijzen van tweedehands elektrische auto’s zouden het komende jaar mogelijk nog verder dalen. Dit omdat er naar verwachting tienduizenden elektrische auto’s uit de leasemarkt terugkomen en als occasion zullen worden aangeboden. Dit is het gevolg van de enorme hausse die op vooral de Tesla Model 3 ontstond, toen de bijtelling van 2019 naar 2020 werd verhoogd van 4% naar 8%.
Natuurlijk zijn de meningen over de gevolgen van het afschaffen van de subsidie sterk verdeeld. Sommigen verwachten dat de prijzen van gebruikte elektrische auto’s hierdoor nog verder zullen dalen, zodat ze evengoed toegankelijk blijven voor een breed publiek. Anderen vrezen juist dat de markt voor tweedehands elektrische auto’s zal instorten, omdat de subsidie voor veel kopers een doorslaggevende factor was. Voor beide meningen valt wat te zeggen.
Het kabinet geeft trouwens aan dat men het geld dat men bespaart door de subsidieregeling voor gebruikte elektrische auto’s niet te verlengen, wil gebruiken om de subsidieregeling voor nieuwe auto’s wel te kunnen verlengen. Dat is geen verkeerde gedachte, aangezien daar het eerste keuzemoment tussen een auto met verbrandingsmotor en een elektrische aandrijving is. Als daar voor ‘elektrisch’ wordt gekozen, betekent het dat er een elektrische auto meer op de weg komt in plaats van een auto met vervuilende verbrandingsmotor.
Wie daadwerkelijk in de markt is voor een gebruikte elektrische auto mét subsidie, zal deze nog dit jaar moeten kopen. Daarbij komen er tegen het eind van dit jaar nog tienduizenden occasions vanuit leasemaatschappijen op de markt, door de vele aflopende leasecontracten die zijn afgesloten in 2019. Omdat men verwacht dat dus vooral eind dit jaar de prijzen nog zullen dalen, kan het gebruik maken van de subsidie wel wat ingewikkeld worden. Aspirant EV-kopers moeten daarom uiteraard het aanbod en de prijsontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Maar ze moeten er ook voor waken dat ze niet achter het net vissen en erachter komen dat ze iets te laat hebben beslist, en dat het subsidiepotje leeg blijkt te zijn.
Kopers die per se tot 2025 willen of moeten wachten en dan van subsidie willen profiteren, zullen een nieuwe elektrische auto moeten kopen. De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s blijft in 2024 namelijk gehandhaafd, met een bedrag van € 2.950. Ook dat is een overweging waard, aangezien het aanbod elektrische auto’s de laatste jaren enorm is gegroeid, er zijn steeds meer betaalbare modellen op de markt, zoals de Renault R5 E-Tech Electric.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.