0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

Veel nieuws uit Shanghai

Dit jaar veel wereldpremières op Shanghai Auto Show 2021, ook uit Europa en Amerika.

Hoge DC-laadsnelheid lijkt nieuwe trend te worden

De Shanghai Auto Show, die vorige week de deuren sloot, was een van de weinige autoshows die momenteel fysiek plaats kon vinden. Dat betekent dat de autofabrikanten juist deze show gebruikten om hun nieuwe producten te lanceren.

Natuurlijk was het wel even wennen, dat hier ook veel Europese en Amerikaanse automodellen hun wereldpremière beleefden. Aan de andere kant: China heeft een steeds grotere invloed op de wereldwijde autobranche. Er zijn steeds meer ‘joint ventures’ tussen Europese, Amerikaanse en Aziatische autofabrikanten en de Chinese automerken beperken zich allang niet meer tot hun thuismarkt. Daarom is het eigenlijk helemaal niet zo gek dat een Chinese autoshow het platform was van de wereldpremière van veelbelovende Europese en Amerikaanse automodellen.

Onderstaand een beknopt overzicht van het belangrijkste autonieuws uit Shanghai. Wij merken op dat veel van de presenteerde modellen een buitengewoon hoge DC-laadsnelheid hebben. Een nieuwe trend?

Mercedes EQS

Mercedes EQS

Dit is geen elektrische versie van de Mercedes S-Klasse. Integendeel. Mercedes-Benz ontwikkelde voor deze auto een geheel nieuwe architectuur. Deze elektrische topklasser is een echt prestigemodel waar Daimler kosten noch moeite voor spaarde. Qua uiterlijk is het even wennen want hij lijkt in niets op de S-Klasse. Opvallend zijn het enorme beeldscherm in het dashboard. Ook de hoge DC-laadsnelheid is bijzonder omdat de EQS nog een ‘normale’ 400 volt systeemspanning heeft.

 

Mercedes EQB

Mercedes EQB

Niet zo lang geleden presenteerde Mercedes-Benz de EQA, de elektrische variant van de compacte GLA SUV. In Shanghai was het de beurt aan de nieuwe EQB, wat uiteraard de elektrische versie van de GLB is. Dit is een van de weinige elektrische SUV’s met 7 (bijna) volwaardige zitplaatsen. Niet het meest vooruitstrevende model. Evengoed zal de elektrische Mercedes EQV zijn weg naar de doorgaans wat conventionelere doelgroep weten te vinden.

 

Audi Q4 e-tron

Audi Q4 e-tron

De Audi Q4 e-tron is de eerste Audi op het MEB-platform, de ‘universele, modulaire elektrische bouwkit’ waar ook de Volkswagen ID.3, ID.4 en Skoda Enyaq iV op gebouwd worden. Een elektrische SUV waarvan we veel mogen verwachten, een echt ‘volumemodel’, De Audi Q4 e-tron zal verkrijgbaar zijn met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Uiteraard is er ook keus uit verschillende accupakketten. De actieradius ligt rond de 500 kilometer en de prijzen van de Launch Editions beginnen bij € 48.295. De orderboeken gaan op korte termijn open. De sportieve Sportback variant volgt over een paar maanden.

 

Audi A6 e-tron Concept

Audi A6 e-tron Concept

Wie goed naar de foto kijkt, ziet dat deze elektrische opvolger van de Audi A6 geen sedan meer is, maar een hatchback. Zo’n schuine achterkant geeft immers een betere stroomlijn en dus ook een groter bereik. Audi ontwikkelde voor de Volkswagen Groep een nieuw ‘premium’ elektrisch platform. Deze nieuwe PPE-architectuur zal ook de basis voor andere elektrische auto’s in dit segment vormen. Dankzij de 800 volt systeemspanning maakt die platform hoge DC-laadsnelheden mogelijk.

 

Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq

Hoewel General Motors zich na de verkoop van Opel min of meer heeft teruggetrokken uit Europa, zal deze fraaie Lyriq wel naar Europa komen. Uiteraard staat hij op GM’s Ultium platform. De actieradius van bijna 500 kilometer is niet bijzonder. Maar het attractieve uiterlijk, het ‘premium’ imago, de bovengemiddelde DC-laadsnelheid en de scherpe prijs voor een auto van dit formaat (bijna vijf meter lang) maken misschien wel heel veel goed.

 

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Toyota heeft de lancering van een volledig elektrisch model lang uitgesteld. Het Japanse merk legde de focus heel lang op (plug-in) hybride aandrijflijnen. Maar ook Toyota ging overstag en is een hele serie elektrische voertuigen aan het ontwikkelen. Men heeft hiervoor de familienaam ‘Beyond Zero’ bedacht en de naam van dit eerste model, de bZ4X, is hiervan afgeleid. Een veelbelovende elektrische SUV in het formaat van de RAV4 waarmee Toyota absoluut succes zal hebben. Hij staat op een nieuw elektrisch platform dat een gezamenlijke ontwikkeling van Toyota en Subaru is.

 

Honda e:SUV

Honda e:SUV

De Japanse autofabrikant heeft een heleboel elektrische modellen gepland, maar eigenlijk vooral voor de Chinese markt. Deze nieuwe e:SUV is ook voor de Chinese markt bedoeld. Het harmonieuze, bescheiden en bijna minimalistische design zal ook in Europa absoluut in de smaak vallen. Daarom mogen we verwachten dat deze fraaie elektrisch SUV ook op de Europese markt verkrijgbaar zal zijn.

 

Zeekr 001

Zeekr 001

Het Chinese Geely kondigde begin april aan dat het een nieuw premium elektrisch merk zou lanceren onder de naam Zeekr. Op de Shanghai Auto Show presenteerde Geely het eerste model van Zeekr, de 001. Dit model lijkt verdacht veel op de Zero Concept van Lynk & Co, net als Volvo en Polestar een merk uit de stal van Geely. De Zeekr 001 staat uiteraard op het nieuwe SEA-platform van Geely. Ook deze nieuwe architectuur werkt op een spanning van 800 Volt waarbij forse laadsnelheden mogelijk zijn. Interessant is trouwens de carrosserievorm: het is namelijk een ‘shooting brake’. Zo’n model is er, behalve dan de Porsche Taycan Cross Turismo, nog niet met een elektrische aandrijflijn.

 

Genesis Electrified G80

Genesis Electrified G80

Genesis is het premium zustermerk van Hyundai en Kia en komt binnenkort naar Europa. In Shanghai konden we alvast de Genesis Electrified G80 bekijken, de geëlektrificeerde versie van de ‘normale’ G80 sedan. Ondanks het feit dat deze auto niet direct als elektrische auto is ontwikkeld, maakt deze wel gebruik van een 800 volt accuspanning. Hierdoor zijn aan de DC-snellader laadsnelheden tot 350 kW mogelijk. De Genesis Electrified G80 heeft twee motoren en een systeemvermogen van 272 kW. Voor een zo groot mogelijke efficiëntie en actieradius – die zo’n 500 kilometer bedraagt – schakelt de Electrified G80 automatisch over tussen tweewiel- en vierwielaandrijving.

 

Foto 1: © Shanghai Auto Show

Reacties

Geen producten in uw winkelmand.