Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Onze HOOGSTE KORTING OOIT! Tot €242,- korting op een laadpaal installatie én hoge webshop kortingen, geldig tot 1 januari. Lees hier meer!
Dit jaar verschijnt er een recordaantal nieuwe elektrische automodellen op de markt. Laaddirect presenteert ze voor u in dit complete overzicht.
Ook dit jaar verschijnen er weer talloze nieuwe elektrische auto’s op de Nederlandse markt. Sommige hiervan, zoals de Skoda Enyaq Coupé iV, VW ID.5 en Genesis GV60, zijn een nieuwe uitvoering van een al bestaande elektrische auto. Anderen, zoals de Nissan Ariya, Renault Mégane E-tech Electric en de Fisker Ocean, zijn compleet nieuwe modellen. Daarnaast komen er ook de nodige nieuwe modellen en merken uit China en Vietnam. We nemen u mee langs de 25 elektrische auto’s die u in 2022 kunt verwachten.
Met de Skoda Enyaq Coupé iV borduurt Skoda voort op het daverende succes van de Skoda Enyaq – een van de meest verkochte EV’s van Nederland in 2021. De Enyaq Coupé is een coupé-versie van de ‘standaard’ Enyaq en is naar Skoda-standaarden een in het oog springende EV. Niet alleen vanwege zijn fraaie uiterlijk, maar ook vanwege het feit dat de Enyaq Coupé ook verkrijgbaar zal zijn in een extra sportieve RS -uitvoering. Hiermee is de Coupé de eerste elektrisch aangedreven Skoda RS.
Ook Volkswagen timmert hard aan de weg. Zo introduceert het in 2022 de Volkswagen ID.5 en de ID.Buzz (waarover later meer). De Volkswagen ID.5 is een strak vormgegeven, compacte SUV Coupé gebouwd op hetzelfde platform als de Enyaq Coupé iV van Skoda. Naast betaalbaar is de ID.5 ook nog eens stijlvol vormgegeven, zeer compleet uitgerust en opvallend ruim. De VW ID.5 zal in twee uitvoeringen verkrijgbaar zijn.
Stiekem heeft de nieuwe Renault Mégane E-tech Electric weinig weg van een Mégane, maar voor deze keer zijn we bereid een oogje toe te knijpen. Deze elektrische Renault Mégane is namelijk een van de weinige betaalbare, elektrisch aangedreven gezinsauto’s. Daarnaast heeft de Mégane, als we de ontwikkelaars bij Renault mogen geloven, zeer sportieve rijeigenschappen (voor een gezinsauto). Bovendien gaat opladen razendsnel dankzij de 3-fase boordlader met een AC-laadcapaciteit van maar liefst 22 kW. Kortom, de Renault Mégane E-Tech Electric ziet er veelbelovend uit.
Met de Ariya tracht Nissan haar leidende positie op gebied van EV’s, die het verloor aan Tesla en diens Model S, terug te winnen. De Nissan Ariya is een middenklasse SUV gebouwd op hetzelfde platform als de Renault Mégane E-Tech. Daar waar de Renault standaard beschikt over een 3-fase boordlader, is de instapconfiguratie van de Ariya ‘slechts’ uitgerust met een 7 kW-boordlader. Naast deze instapversie zijn er ook andere uitvoeringen verkrijgbaar. Deze beschikken over een grotere accu, een 3-fase boordlader en eventueel vierwielaandrijving. Of het Nissan gaat lukken om terrein terug te winnen op Tesla weten we niet, maar een fraaie nieuwe EV is de Ariya zeker.
Jarenlang bestond Toyota’s EV-programma alleen uit de Toyota ProAce Electric bestelbus (op een platform van PSA nota bene). Met de introductie van de Toyota bZ4X dit jaar komt hier eindelijk verandering in. De bZ4X is een forse cross-over SUV die verkrijgbaar is met voor- of vierwielaandrijving en vanwege zijn ruimtelijkheid ideaal is als gezinsauto. De BZ4X is opvallend veelzijdig en compleet uitgerust. Zo is de Toyota in de 4×4-configuratie een serieuze terreinwagen en uitgerust met allerlei veiligheidssystemen. Het 71,4 kWh-accupakket laat aan weinig te wensen over, al valt de 6,6 kW-boordlader ons tegen.
De Subaru Solterra is de ‘Subaru’-versie van de hierboven genoemde Toyota bZ4X. Zo staat de Solterra op hetzelfde platform als de bZ4X en zijn ze op gebied van aandrijflijn en accupakket nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Hét grote verschil zit ‘m in de vormgeving: de Solterra is duidelijk in een Subari-jasje gehesen en oogt daardoor een stuk stoerder en robuuster. Verder is Subaru Solterra verkrijgbaar in slechts één 4X4-uitvoering.
Van het ene Japanse merk naar het andere. Lexus, het ‘premium’-merk van Toyota, brengt dit jaar naar alle waarschijnlijkheid de Lexus RZ op de markt. Deze Japanse auto staat op dezelfde basis als de Toyota bZ4X en de Subaru Solterra. Daarom kunnen we ondanks het feit dat er weinig bekend is over de RZ, wel een redelijke voorspelling doen over de specificaties van deze auto. Die zullen hoogstwaarschijnlijk behoorlijk overeenkomen met die van de bZ4X en Solterra. Dit zou betekenen dat de Lexus een 71,4 kW en een 6,6 kW-boordlader zou hebben. Natuurlijk zal de Lexus RZ wel een stuk luxer en completer uitgevoerd zijn dan zijn Toyota en Subaru evenknieën.
Steeds meer Aziatische merken brengen hun EV’s naar Nederland. Zo ook Ssangyong, een Zuid-Koreaans merk dat dit jaar de Korando e-Motion in Nederland op de markt zal brengen. Toegegeven, de e-Motion is niet een spannende EV, maar dat hoeft ook niet altijd. Wat de Korando namelijk wél is, is betaalbaar, betrouwbaar, veelzijdig en praktisch. De Korando heeft een bereik van 339 kilometer en is uitgerust met een 6,6 kW-boordlader. Niet bijzonder ver of super rap, maar voor een EV van minder dan 40 mille mogen we dat misschien ook niet verwachten.
Het Amerikaanse Fisker introduceert dit jaar de Fisker Ocean – een fraai vormgegeven, betaalbare SUV. De Ocean is qua afmetingen vergelijkbaar met de BMW X3 en zal verkrijgbaar zijn met twee verschillende accupakketten. Het ‘instapmodel’ is uitgerust met Touring Range-batterij en heeft een bereik van zo’n 400 kilometer, terwijl de prijzigere varianten voorzien zijn van een Hyper Range met een actieradius van meer dan 550 kilometer. Het Oostenrijkse Steyr is verantwoordelijk voor de Europese productie van de Fisker SUV’s. Opvallend is de scherpe prijsstelling, met name van het abonnementsmodel: nog geen 400 euro per maand bij maximaal 30.000 kilometer per jaar.
Voorlopig is de Audi A6 e-tron niets meer dan een concept car, maar hier lijkt in de nabije toekomst verandering in te komen. Naar verwachting wordt de Audi A6 e-tron namelijk dit jaar nog geïntroduceerd. De A6 e-tron is een luxueuze, 100% elektrisch aangedreven Sportback gebouwd op het PPE-platform dat Audi samen met Volkswagen en Porsche heeft ontwikkeld. Over de specificaties is nog weinig bekend, maar Audi kennende zullen deze allesbehalve teleurstellen.
Ook Mercedes heeft de smaak goed te pakken. Het Duitse merk introduceert aan de lopende band nieuwe EV’s. In 2022 mogen we drie EV’s verwachten van het in Stuttgart gevestigde merk: de Mercedes EQE, de eCitan en mogelijk ook de SUV-versie van de EQS. De EQE is de elektrische evenknie van de E-klasse en is vanaf medio 2022 leverbaar. Verder is de EQE een slag compacter dan de vorig geïntroduceerde EQS en bijzonder compleet uitgerust en fraai afgewerkt. Naar alle waarschijnlijk zal Mercedes de EQE leveren in drie configuraties – één relatief betaalbare uitvoering en twee sportievere en luxere AMG 4MATIC-versies.
Ook het oer-Amerikaanse Ford roert zich op gebied van EV’s. De Mustang Mach E was en is een succesnummer en de Amerikaanse autofabrikant zal dit met de F-150 Lightning proberen te herhalen. De Ford F-150 Lichting is een volledig elektrische versie van ’s werelds meest verkochte pick-up met een maximaal laadvermogen van 907 kilo en een trekkracht van maar liefst 4.535 kilo. De elektrische pick-up is, gebaseerd op het aantal pre-orders, razend populair in de VS en komt dit jaar naar het Europese continent.
Genesis, het luxemerk van Hyundai, introduceert in 2022 de Genesis GV60, een luxe zustermodel van de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Evenals deze populaire EV’s is de GV60 gebouwd op het modulaire E-GMP-platform. Vergeleken met de Ioniq 5 en EV6 is de GV60 een stuk completer uitgerust. Denk hierbij aan zaken zoals Road Noise Control, Face Connect (gezichtsherkenning) en Road Preview (automatische aanpassende demping). Genesis levert de GV60 uitsluitend met een 77 kWh-accu. Wel zijn er diverse uitvoeringen met achter- en voorwielaandrijving.
Het Amerikaanse Cadillac staat bekend om zijn prijzige en luxe sedans en SUV’s. De verrassing was daarom groot toen het de opvallend betaalbare, elektrisch aangedreven Cadillac Lyriq onthulde. De Lyric is een sportieve, elektrische SUV met een actieradius van circa 450 kilometer en een prijskaartje van 60.000 dollar. Het animo voor de Lyriq is groot. Zo was het introductiemodel binnen luttele minuten uitverkocht. Cadillac hoopt de Lyriq begin 2022 in de VS te introduceren en de EV het zelfde jaar ook naar Europa te brengen.
De Polestar 2 is inmiddels een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. Binnenkort zal de Polestar 3, een elektrische sport-SUV, ook in Nederland te bewonderen zijn. De invloed van de Polestar Precept concept car is duidelijk terug te zien. Zo heeft de Polestar 3 een sterk aflopende daklijn en een minimalistische, moderne snuit. De Polestar 3 is een slag groter de Volvo C40 en zal, net zoals veel Tesla’s, op de snelweg autonoom moeten kunnen rijden. Qua techniek weten we helaas nog vrij weinig.
De Nio ET7 wordt ook wel de Chinese “Tesla-killer” genoemd. Wie hem vergelijkt met de Tesla Model S ziet dan ook meteen de nodige overeenkomsten. Die zijn er niet alleen qua ontwerp, maar ook qua prestaties. De ET7 komt waarschijnlijk dit jaar op de Nederlandse markt en wordt geleverd met een 70 of 100 kWh-accu. Daarnaast is Nio druk bezig met de ontwikkeling van een 150 kWh-accupakket die voor een bereik van meer dan 1000 kilometer mogelijk zou maken. En dat is niet alles. De Chinese autofabrikant bouwt namelijk zogenaamde swapping stations waar een lege accu binnen enkele minuten kan worden vervangen door een opgeladen accu. Voor nu is dit nog toekomstmuziek, maar veelbelovend is het wel.
Nio is niet het enige Chinese merk dat in 2022 naar Nederland komt. Ook Xpeng maakt dit jaar zijn debuut, naar verwachting met maar liefst drie à vier EV’s. De eerste hiervan is de Xpeng P5, een elektrische sedan met een bereik van 465 kilometer. De P5 is online te bestellen is ook in de nieuwe Xpeng Experience Store in Leischedam te zien. Hij valt qua afmetingen tussen de Tesla Model 3 en Model S. Xpeng introduceerde de compacte sedan afgelopen jaar in China, waar de P5 in uiteenlopende uitvoeringen verkrijgbaar is. Vooralsnog is de Xpeng P5 in Nederland uitsluitend verkrijgbaar met een 66 kWh accu, maar mogelijk wordt een accupakket met een capaciteit van 80 kWh aan het aanbod toegevoegd.
De Xpeng P7 is een stuk groter dan de compacte P5 en wordt, evenals de Nio ET7, door velen als een “Tesla-killer” bestempeld. Vergeleken met de Tesla Model S is de P7 een stuk scherper geprijsd, zonder al te veel in te boeten op gebied van prestaties en comfort. De Xpeng P7 rijdt al een tijdje rond in Noorwegen, waar die goed in de smaak valt. De elektrische sedan zal verkrijgbaar zijn in uiteenlopende uitvoeringen. Deze zijn allen uitgerust met een 70 kWh accu.
Voyah is een van de nieuwste en meest onbekende namen in de autobranche. Het merk werd onlangs opgericht door het Chinese staatsconcern Dongfeng en gaat zich specialiseren in elektrische cross-overs, SUV’s en MPV’s in het ‘premium’ segment. Het nog piepjonge merk brengt mogelijk dit jaar nog haar eerste EV, de Vohay Free, naar Europa. De Free is behoorlijk een in het oog springende, compacte SUV met een premium prijskaartje en indrukwekkende prestaties. Zo heeft de Free dankzij zijn twee elektromotoren een vermogen van 680 pk (1000 Nm) en een topsnelheid van 200 km/h. Volgens Voyah heeft de Free een actieradius van zo’n 500 kilometer (volgens de NEDC-norm).
De Marvel R is het vlaggenschip van MG en de tweede in Nederland beschikbare EV van het merk. De Marvel R Electric is vanaf oktober 2021 te bestellen, heeft een vanafprijs van €46.000 en is verkrijgbaar in diverse configuraties. Daarnaast is de compacte SUV zeer compleet uitgerust, met name de toepasselijk genaamde ‘Luxury’-uitvoering. Verder heeft elke Marvel R Electric een 70 kWh accu en een 11 kW3-fasenlader. De exacte actieradius hangt af van de gekozen variant maar varieert van 370 tot 402 kilometer (WLTP-norm).
Naast de Marvel R mogen we ook de MG5 van MG verwachten. De MG MG5, ook wel de MG5 Electric genoemd, is een betaalbare ( circa €33.000), elektrisch aangedreven stationwagen die dit jaar in Nederland geïntroduceerd wordt. Hiermee is de MG5 ook de eerste elektrische stationwagen die in Nederland verkrijgbaar is. De MG5 Electric biedt ruimte aan vijf personen aan heeft een bagageruimte van 479 liter. MG levert de MG5 met twee accu’s met een capaciteit van 61,1 of 50,3 kWh en in twee uitrustingsniveaus (Comfort of Luxury). Het opladen gaat aan de hand van een 11 kW 3-fasenboordlader.
Vinfast is een van de vele Aziatische automerken die in Nederland voet aan de grond probeert te krijgen. Dit jaar nog introduceert het Vietnamese merk Vinfast twee EV’s in Nederland – de Vinfast VF8 en VF9. Beiden zijn al op de Nederlandse website van VinFast te reserveren. De Vinfast VF8 is een cross-over SUV met een respectabele actieradius van 504 kilometer en biedt ruimte aan vijf personen. Opvallend aan de EV’s van VinFast en dus ook aan de VF8 is het feit dat de accu los geleased wordt. Dankzij deze constructie hoeven gebruikers niet zelf op te draaien voor de kosten van een eventuele accureparatie.
De Vinfast VF9 is de grote broer van de VF8. Daar waar de VF8 ruimte biedt aan vijf personen, heeft de VF9 plek voor maar liefst zeven mensen. Dit is dus echt een full-size SUV. Daarnaast is de VF8 uitgerust met een zwaarder accupakket, goed voor een acteradius van 550 kilometer. Het extra gewicht van de VF9 gaat wel enigszins ten koste van de rijprestaties, maar een dergelijk grote SUV koopt men waarschijnlijk toch niet voor de sportieve en speelse rijeigenschappen.
De Porsche Taycan Sport Turismo is de ‘lage’ variant van de reeds geïntroduceerde Taycan Cross Turismo. Vergeleken met de Cross Turismo is de Sport Turismo een stuk sportiever en uiteraard minder geschikt voor gebruik op onverharde wegen. In feite combineert de Sport Turismo de ruimte en veelzijdigheid van de Cross Turismo met de sportiviteit van de ‘standaard’ Taycan. Porsche biedt de Sport Turismo in maar liefst zes verschillende uitvoeringen aan.
En last but not least de Rivian R1S – een veelzijdige, elektrische SUV van Amerikaanse makelij. Deze full-size SUV heeft zeven zitplaatsen, een accupakket met een bereik van meer dan 480 kilometer en is uitgerust met vier elektromotoren, één voor elk wiel. De Rivian R1S is vanaf eind 2022 in Nederland verkrijgbaar (in drie verschillende uitvoeringen) en wordt in de toekomst misschien wel door het Nederlandse VDL NedCar in Born geproduceerd.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.