Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Elektrisch rijden
Geplaatst op

ADAC onderzocht de ideale plek van de laadpoort

Naast zaken als actieradius en laadsnelheid is er bij elektrische auto’s één klein detail dat een wereld van verschil kan maken in het dagelijks gebruik: de positie van de laadpoort. De ADAC deed onderzoek naar dit eenvoudige, maar belangrijke praktische aspect.

Beste positie van laadpoort bij EV’s onderzocht

Bij elektrische auto’s is er één klein detail dat een wereld van verschil kan maken in het dagelijks gebruik: de positie van de laadpoort. Terwijl de industrie door blijft gaan met het ontwikkelen van nog betere en geavanceerdere elektrische auto’s, lijken ze misschien wel voorbij te gaan aan dit eenvoudige, maar toch best wel belangrijke praktische aspect. De discussie over actieradius en oplaadsnelheden lijkt veel belangrijker, maar wat heb je daaraan als de auto niet op de laadpaal of snellaadzuil aangesloten kan worden?

ADAC onderzocht de ideale plek van de laadpoort

Onderzoek van ADAC

ADAC, de Duitse tegenhanger van onze ANWB, brengt enig licht in de duisternis in de vorm van een uitgebreid onderzoek naar de positie van de laadpoort bij honderden elektrische modellen, een analyse van de (on)mogelijkheden bij verschillende situaties en diverse aanbevelingen.

Het bepalen van de ideale positie voor de laadpoort lijkt misschien een detail in het grotere geheel van het ontwerp van elektrische auto’s, maar het heeft directe gevolgen voor gebruiksgemak en laadervaring. De ADAC stelt dat, hoewel fabrikanten met verschillende locaties experimenteren, deze keuze niet zonder gevolgen voor de bestuurder is.

ADAC onderzoek positie laadpoort

Honderden auto’s onderzocht

Door 235 modellen, waarvan er 157 actueel beschikbare zijn, onder de loep te nemen, onthult de ADAC dat de laadpoorten zich op zes primaire locaties bevinden. De fabrikanten hebben een duidelijke voorkeur voor de achterzijde aan de passagierskant. Deze positie, gekozen door 37% van de onderzochte voertuigen, biedt gemak bij het laden langs de straat, maar is niet bepaald zonder uitdagingen als de auto in krappe ruimtes moet worden geparkeerd en opgeladen.

Ook in de praktijk

De werkelijke test van de beste positie van de laadpoort moet natuurlijk worden gebaseerd op de dagelijkse ervaring van bestuurders met EV’s. Interviews met een selectie van hen bieden inzicht in de voor- en nadelen van elke positie, waarbij persoonlijke verhalen de statistieken aanvullen met praktijkinzichten.

  • Langs parkeren
    Bij langsparkeren bij normale AC-laadpalen kan de positie van de laadpoort aan de zijkant van het voertuig het aansluiten vergemakkelijken zonder dat het laadkabel over de stoep of in de weg ligt.
  • Dwars parkeren
    Bij dwarsparkeren, zowel bij normale AC-laadpalen als DC-snellaadzuilen, is een laadpoort aan de voorzijde van het voertuig ideaal omdat dit directe toegang tot de laadpaal mogelijk maakt zonder ingewikkeld te moeten manoeuvreren. Voertuigen met een laadpoort aan de achterzijde kunnen uitdagingen ondervinden in deze situaties, omdat de laadkabel mogelijk niet optimaal gepositioneerd kan worden, wat leidt tot spanning op de laadkabel of tot een onhandige situatie leidt om de kabel goed aan te sluiten.
  • In garages
    In een krappe garage is een laadpoort aan de voor- of linkerkant van het voertuig een stuk handiger. Dit maakt het mogelijk om dichter bij de laadbron te parkeren zonder te veel ruimte te hoeven vrijmaken aan de zijkanten van de auto. Vooral bij laadpoorten aan de rechterzijde kan het in zeer krappe garages lastig zijn om zonder problemen toegang te krijgen tot de laadpoort, vooral als de auto dicht naast een muur of een ander voertuig geparkeerd staat. Ook achteruit inparkeren is dan geen ideale oplossing. Zaken om ook bij de aanschaf en installatie van een laadpaal thuis rekening mee te houden.

 

ADAC onderzocht de ideale positie van de laadpoort

Advies voor toekomstige EV-kopers

Met een blik op de toekomst adviseert de ADAC kopers van een elektrische auto rekening te houden met de laadpoortpositie bij hun beslissing. Een langere laadkabel, eveneens aanbevolen door de club, biedt flexibiliteit voor de diversiteit van laadscenario’s die bestuurders kunnen tegenkomen. De ADAC raadt bestuurders, om iedere situatie de baas te zijn, een laadkabel met een lengte van 7 of 8 meter aan.

Ontwerpoverwegingen voor de toekomst

Deze analyse kan als een wake-up call dienen voor EV-fabrikanten om de gebruikerservaring nog verder te kunnen verbeteren. De transitie naar elektrische mobiliteit heeft al obstakels genoeg zodat ook de kleinste details, zoals de positie van de laadpoort, een belangrijke rol kan spelen in de acceptatie van EV’s. Dat maakt de zoektocht naar de ideale positie van de laadpoort meer dan alleen een technische uitdaging. Deze is immers essentieel voor een goede gebruikerservaring.

ADAC onderzocht de ideale positie van de laadpoort

 

Reacties

No products in the cart.