Naast zaken als actieradius en laadsnelheid is er bij elektrische auto’s één klein detail dat een wereld van verschil kan maken in het dagelijks gebruik: de positie van de laadpoort. De ADAC deed onderzoek naar dit eenvoudige, maar belangrijke praktische aspect.
Bij elektrische auto’s is er één klein detail dat een wereld van verschil kan maken in het dagelijks gebruik: de positie van de laadpoort. Terwijl de industrie door blijft gaan met het ontwikkelen van nog betere en geavanceerdere elektrische auto’s, lijken ze misschien wel voorbij te gaan aan dit eenvoudige, maar toch best wel belangrijke praktische aspect. De discussie over actieradius en oplaadsnelheden lijkt veel belangrijker, maar wat heb je daaraan als de auto niet op de laadpaal of snellaadzuil aangesloten kan worden?
ADAC, de Duitse tegenhanger van onze ANWB, brengt enig licht in de duisternis in de vorm van een uitgebreid onderzoek naar de positie van de laadpoort bij honderden elektrische modellen, een analyse van de (on)mogelijkheden bij verschillende situaties en diverse aanbevelingen.
Het bepalen van de ideale positie voor de laadpoort lijkt misschien een detail in het grotere geheel van het ontwerp van elektrische auto’s, maar het heeft directe gevolgen voor gebruiksgemak en laadervaring. De ADAC stelt dat, hoewel fabrikanten met verschillende locaties experimenteren, deze keuze niet zonder gevolgen voor de bestuurder is.
Door 235 modellen, waarvan er 157 actueel beschikbare zijn, onder de loep te nemen, onthult de ADAC dat de laadpoorten zich op zes primaire locaties bevinden. De fabrikanten hebben een duidelijke voorkeur voor de achterzijde aan de passagierskant. Deze positie, gekozen door 37% van de onderzochte voertuigen, biedt gemak bij het laden langs de straat, maar is niet bepaald zonder uitdagingen als de auto in krappe ruimtes moet worden geparkeerd en opgeladen.
De werkelijke test van de beste positie van de laadpoort moet natuurlijk worden gebaseerd op de dagelijkse ervaring van bestuurders met EV’s. Interviews met een selectie van hen bieden inzicht in de voor- en nadelen van elke positie, waarbij persoonlijke verhalen de statistieken aanvullen met praktijkinzichten.
Met een blik op de toekomst adviseert de ADAC kopers van een elektrische auto rekening te houden met de laadpoortpositie bij hun beslissing. Een langere laadkabel, eveneens aanbevolen door de club, biedt flexibiliteit voor de diversiteit van laadscenario’s die bestuurders kunnen tegenkomen. De ADAC raadt bestuurders, om iedere situatie de baas te zijn, een laadkabel met een lengte van 7 of 8 meter aan.
Deze analyse kan als een wake-up call dienen voor EV-fabrikanten om de gebruikerservaring nog verder te kunnen verbeteren. De transitie naar elektrische mobiliteit heeft al obstakels genoeg zodat ook de kleinste details, zoals de positie van de laadpoort, een belangrijke rol kan spelen in de acceptatie van EV’s. Dat maakt de zoektocht naar de ideale positie van de laadpoort meer dan alleen een technische uitdaging. Deze is immers essentieel voor een goede gebruikerservaring.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.