0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Elektrisch rijden
Geplaatst op

Bestuurders elektrische auto’s willen meer laadpunten op het werk

Maar liefst 70 procent van de elektrische rijders ondervindt op werk problemen met opladen auto

Meer laadpunten op het werk gewenst

Het wordt de komende jaren steeds belangrijker dat we onze elektrische auto ook op het werk op kunnen laden. Dit blijkt uit de laatste EVBox Mobility Monitor, een marktonderzoek onder 3600 burgers – waaronder 600 elektrische bestuurders – in zes Europese landen.

Werkgevers moeten voor laadinfrastructuur zorgen

In Europa vinden elektrische bestuurders dat hun werkgever ook zijn steentje bij moet dragen aan het aanpakken van de klimaatcrisis. Dit moeten ze volgens de respondenten onder meer doen door het aanbieden van elektrische leaseauto’s en door ook voor de bijbehorende laadinfrastructuur te zorgen.

De elektrische auto wordt steeds populairder. Maar liefst 45 procent van de Nederlanders ziet elektrische auto’s als een belangrijke middel in de strijd tegen de klimaatverandering. Daarom overweegt een derde van de Nederlanders om in de nabije toekomst een elektrische auto te kopen of te leasen. Maar lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis een laadpaal of wandlader te plaatsen. Dat betekent dat werknemers afhankelijk zijn van openbare laadpunten, en ook van de laadpunten op het werk.

Ook op het werk

Hoewel 73 procent van de respondenten hun elektrische auto thuis opladen, wil zo’n 40 procent hun auto op het werk opladen. Maar dat is niet altijd mogelijk want 29 procent van de elektrische bestuurders geeft aan dat er op het werk niet altijd plek om te laden is. En voor 20 procent van hen is er zelfs helemaal geen mogelijkheid om de elektrische auto op het werk op te laden. Opvallend is ook dat 32 procent van de elektrische bestuurders in de toekomst ook graag meer snelladers op het werk ziet.

EVBox Mobility Monitor laden op het werk

Werkgevers moeten meer elektrische auto’s én laders aanbieden

Dat betekent nogal wat voor de bedrijven en werkgevers. Er wordt niet alleen van ze verwacht dat ze meer elektrische leaseauto’s moeten aanbieden, maar daarnaast ook moeten zorgen voor een goede laadinfrastructuur. Uit de EVBox Mobility Monitor blijkt dat 52 procent van de Nederlanders die in de nabije toekomst elektrisch willen rijden, wil werken voor een bedrijf dat elektrische auto’s aanbiedt. Dat is ook het geval in België (55 procent), het Verenigd Koninkrijk (52 procent) en Duitsland (48 procent).

Niet bepaald milieubewust

Maar uit het onderzoek blijkt dat slechts 17% van de Nederlandse respondenten voor een bedrijf werkt dat elektrische leaseauto’s beschikbaar stelt. Dat is redelijk vergelijkbaar met België (18 procent) en Frankrijk (16 procent) maar aanzienlijk minder dan in Noorwegen (21 procent) en het Verenigd Koninkrijk (27 procent). Uit het onderzoek van twee jaar geleden bleek ook al dat de Nederlandse werkgevers niet bepaald milieubewust is. Ze sporen hun werknemers amper aan om volledig elektrische of hybride auto’s te kiezen.

Subsidie voor plaatsen laadpalen

Dat zakelijke rijders in Nederland van een lagere bijtelling kunnen profiteren, is algemeen bekend. Maar elektrische auto’s zijn ook vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Dat is dus ook voordeliger voor de werkgever. Bovendien kunnen bedrijven die elektrische auto’s aanschaffen, ook via de MIA het nodige voordeel behalen. Ook stimuleert de overheid de plaatsing van laadpalen bij bedrijven. In Nederland krijgen bedrijven middels subsidies kortingen tot 36 procent en is er ook een belastingteruggave tot 75 procent. Maar ook dat lijkt de bedrijven lang niet altijd over de streep te kunnen trekken.

Beelden: EVBox

Reacties

Geen producten in uw winkelmand.