Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Onze HOOGSTE KORTING OOIT! Tot €242,- korting op een laadpaal installatie én hoge webshop kortingen, geldig tot 1 januari. Lees hier meer!
Natuurlijk kleven er ook nadelen aan elektrisch rijden. Toch wegen deze meestal niet op tegen de voordelen, zoals we hier uitleggen.
Er zijn voorstanders en tegenstanders van elektrisch rijden, die hun mening baseren op basis van de voordelen en nadelen van elektrisch rijden. De voordelen van elektrisch rijden hebben we laatst al behandeld. In dit artikel gaan we in op de nadelen. Laten we ze even noemen:
Helaas zijn veel van de nadelen die in omloop zijn, gebaseerd op een gebrek aan goede informatie. Toch gaan we even het rijtje af en kunnen ze, zoals u hieronder leest, bijna allemaal weerleggen.
Vanwege het kostbare accupakket is de aanschafprijs van elektrische auto’s inderdaad hoger. Dat klopt. En ook dat horen we wel eens: “Laat ze eerst maar eens goedkope elektrische auto’s maken”.
Maar het verschil met auto’s met verbrandingsmotor wordt wel steeds kleiner. De ‘normale’ auto’s worden namelijk steeds duurder vanwege de gestegen BPM of de aanpassingen om aan de CO2-normen te voldoen. Ondertussen worden de accu’s van elektrisch auto’s steeds goedkoper. Ook komen er steeds meer goedkope elektrische auto’s op de markt. De goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt, de Dacia Spring, is bijvoorbeeld al verkrijgbaar voor nog geen 18.000 euro.
Wat betreft tweedehands elektrische auto’s: dat aanbod was eerst heel beperkt maar het groeit gestaag. Er komen steeds meer betaalbare elektrisch auto’s op de markt. Bovendien is er nog een subsidieregeling voor de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto.
Iets wat we niet moeten vergeten: elektrische auto’s zijn weliswaar duurder in aanschaf maar het rijden ermee is veel goedkoper. De energiekosten zijn doorgaans minder dan de helft en ook de onderhoudskosten en afschrijving zijn veel lager. Daarnaast betaalt u voor een elektrische auto (voorlopig) geen wegenbelasting. Zakelijke rijders betalen zoals bekend een lagere bijtelling.
Nederland is dichtbevolkt en dat heeft zijn impact op onze woonsituatie. Daardoor is er bij veel Nederlandse woningen inderdaad niet de gelegenheid om een eigen laadpaal te plaatsen en de auto bij huis te parkeren. Daarom horen we wel eens “Ik heb geen plek voor eigen laadpaal” zeggen.
Gelukkig is Nederland een van de koplopers op het gebied van openbare laadpalen. Iedere gemeente biedt de mogelijkheid om een laadpaal in de wijk aan te vragen. Bovendien is men met ingewikkelde logaritmen bezig om te kunnen voorspellen waar behoeft aan laadpalen is. Daar worden dan al laadpalen geplaatst.
Het laden aan een openbare laadpaal is per kWh-tarief wat duurder. Het scheelt ongeveer 5 à 10 cent per kWh. Aan de andere kant hoeft u dan ook weer niet zelf een laadpaal aan te schaffen. Dat scheelt doorgaans weer een paar duizend euro.
“Ik kan er niet eens mee naar mijn familie”, horen we wel eens zeggen. Het is waar dat de eerste elektrische auto’s, Tesla’s uitgezonderd, vaak een beperkt rijbereik hadden. Moderne elektrische auto’s hebben doorgaans een rijbereik van 300 à 500 kilometer. Als u dat afzet tegen de 37 kilometer die de gemiddelde Nederlander dagelijks rijdt, is dat bijna altijd voldoende.
U moet ook niet vergeten dat u met een elektrische auto bijna altijd met een volle accu vertrekt. Dat is niet het geval bij een auto met verbrandingsmotor. Daardoor is de kans dat u onderweg vaak uw accu bij moet laden, behoorlijk klein. En ook dat laden onderweg, waar we zo overigens op terugkomen, hoeft niet zo lang te duren.
Verder zijn er bijna overal laadpalen. Als u, om bij de eerder genoemde familie terug te komen, op uw plaats van bestemming de auto tijdens de duur uw bezoek aan een normale AC-lader (privé of openbaar) kunt zetten, is de accu weer een stukje opgeladen. Dan is de kans groot dat u naar huis kunt rijden zonder onderweg te moeten opladen.
Het is bij elektrisch rijden van belang om de laadpunten, die bijna overal aanwezig zijn, goed te benutten. Dat heet “Always Be Charging” en wordt wel het ABC-tje van elektrisch rijden genoemd. We komen daar in een andere blog nog een keer op terug.
We hoorden het laatst nog, op een verjaardag: “Extra overnachting om de auto op te laden”. Inderdaad, als u alleen maar gebruikt van het ‘normale’ AC-laden, dan duurt het laden vrij lang en kan er wel eens een nachtje overheen gaan.
Maar er zijn ook snellaadstations. Aan die DC-snelladers zijn moderne elektrische auto’s doorgaans in een half uur tot 80% opgeladen. Als u het snelladen tijdens een lange vakantierit weet te combineren met de rustpauzes die u sowieso zou houden, zult u amper extra tijd kwijt zijn door de laadpauzes.
Voor de langere ritten in en om Nederland hoeft u onderweg alleen maar zoveel bij te laden dat u uw bestemming kunt halen, om daar een gewone lader op te zoeken. Heel vaak is tien minuten laden voldoende.
Om de laadbeurt bij een laadpaal te activeren, heeft u inderdaad een laadpasje nodig. En soms wel meerdere, omdat niet iedere pasje bij iedere laadpaal werkt. En dan horen we dus: “Ik zou gek van al die pasjes worden”.
Maar u moet bij het tanken van brandstof toch ook met een tankpas, pinpas, creditcard of cash betalen? En wie heeft het niet eens meegemaakt dat het ene pasje vanwege onvoldoende saldo niet werkte, en er dus met een andere bankpas of met contant geld betaald moest worden?
Dat vinden we kennelijk wel normaal maar bij een laadpaal is het opeens niet normaal. Wel is het zo dat niet iedere laadpas op iedere laadpaal werkt. En voor het buitenland heeft u soms nog een laadpas nodig. Maar daar houdt het ook echt wel mee op. En meestal laadt u steeds op dezelfde plekken op zodat u precies weet welk pasje u moet gebruiken. Valt dus eigenlijk best wel mee. Bovendien wordt er hard gewerkt aan uniformiteit zodat straks waarschijnlijk aan één laadpas (of pinpas of creditcard) genoeg zal zijn.
“Elektrisch rijden is lang niet zo groen als men zegt”, is ook zoiets wat we wel eens horen zeggen. De productie van een elektrische auto kost net zo veel grondstoffen en CO2 als een normale auto. Maar voor de accu zijn wel meer grondstoffen benodigd. Die grondstoffen worden helaas soms ook nog eens onder mensonterende omstandigheden gewonnen. Ook komt er bij de productie van een accu meer CO2 vrij. Klopt helemaal.
Maar het gaat om de ecologische footprint tijdens de gehele levensduur van de auto. Uit onderzoek is gebleken dat de ecologische footprint van een elektrische auto dan een stuk kleiner is. Dat geldt ook als de auto niet (altijd) met groene stroom wordt geladen. Zelfs bij een Poolse stroommix (met een veel geringer ‘groen’ aandeel) is de ecologische footprint van een elektrische auto kleiner.
Er zijn inderdaad vrij veel elektrische auto’s waarmee u geen aanhanger kunt trekken, of die maar een beperkt aanhangergewicht hebben. Maar gelukkig komen er wel steeds meer modellen waarbij dat wél kan. Helaas is het wel zo dat een elektrische auto verregaand is geoptimaliseerd qua rolweersteerstand en luchtweerstand. Dit om de efficiëntie en daarmee het rijbereik zo groot mogelijk te maken.
Wie achter zijn gestroomlijnde elektrische auto opeens een grote, zware caravan hangt, rijdt met een combinatie die vele malen meer energie nodig heeft om vooruit te komen. Het resultaat is een veel kleiner rijbereik. Soms zelfs minder dan de helft. Als u met de caravan naar een verre buitenlandse bestemming wilt, is het daarom niet aan te raden om dat met een elektrische auto te doen. Maar met een laag bagagewagentje of vouwwagen is het, weliswaar met wat meer laadpauzes, prima te doen.
Ook dit wordt vaak gezegd: “Als de accu op is, kun je de auto afschrijven”. Accu’s van elektrische auto’s zijn duur, al worden ze steeds goedkoper. En het is zo dat ze ooit een keer op zijn. Doorgaans na een paar honderdduizend kilometer. Maar die accu’s zijn de afgelopen jaren ook veel beter geworden en ze zullen de komende jaren nóg beter en goedkoper worden. De meeste fabrikanten geven een garantie van 160.000 à 200.000 of meer op de accu’s. Tot aan die kilometerstand garanderen ze dat de capaciteit van de accu voor een bepaald percentage (bijvoorbeeld 75%).
Dan hebben we het over een kilometerstand waarbij de onderhoudskosten van auto’s met een verbrandingsmotor doorgaans al vele duizenden euro’s meer zijn geweest. Als we dat tegen elkaar afzetten, en ook niet vergeten dat een accu dan weliswaar een beperktere capaciteit heeft maar steeds bruikbaar is, is ook dit een nadeel dat maar heel betrekkelijk is.
En geldt voor een oudere auto met verbrandingsmotor ook niet dat dat de auto vaak bijna afgeschreven is als de distributieketting, koppakking, koppelingsplaat of automatische versnellingsbak aan vervanging toe is? Dat zijn bovendien kosten die ineens gemaakt moeten worden om te kunnen blijven rijden. Met een elektrische auto waarvan de accu nog 50-70% van de capaciteit heeft, valt nog prima te rijden.
Nadeel | Weerlegging |
Duur in aanschaf “Laat ze eerst maar eens goedkope elektrische auto’s maken” |
Elektrische auto’s worden steeds goedkoper. Ook het rijden en onderhoud is voordeliger. |
Laadpaal nodig “Ik heb geen plek voor eigen laadpaal” |
Er zijn genoeg openbare laadpalen |
Beperkt rijbereik “Ik kan er niet eens mee naar mijn familie” |
Rijbereik van moderne elektrische auto’s is voldoende voor nagenoeg alle dagelijkse ritten. Bij langere ritten kan men onderweg wat bijladen. |
Lange laadtijd “Extra overnachting om de auto op te laden” |
Er zijn DC-snelladers waarmee de accu doorgaans in ongeveer een half uur is opgeladen. |
Laadpas nodig “Ik zou gek van al die pasjes worden” |
Dat verschilt dan niet veel van betalen bij het tanken. Er komt bovendien meer uniformiteit. |
Grotere ecologische footprint “Elektrisch rijden is lang niet zo groen als men zegt” |
Uit onderzoek blijkt dat elektrisch rijden wel degelijk groener is. |
Accu heeft beperkte levensduur “Als de accu op is, kun je de auto afschrijven” |
De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn echter weer veel lager. Bovendien verliest een accu na heel veel kilometers wel wat capaciteit, maar doet het nog wel. |
Heeft u nog meer nadelen gevonden, dan wij hier noemen? Neemt u dan even contact met ons op. We zijn nooit te oud om te leren en wisselen graag een keer met u van gedachten over de voordelen en nadelen van elektrisch rijden.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.