Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Prestigieuze ‘Glazen Fabriek’ in Dresden wordt omgebouwd voor productie ID.3
Vlak voor de Kerst rolde in Dresden het laatste exemplaar van de Volkswagen e-Golf van de productlijn in de ‘Glazen Fabriek’. De Volkswagen e-Golf is niet de meest in het oog springende elektrische auto. Dit komt natuurlijk vooral omdat hij qua uiterlijk nagenoeg identiek is aan het originele model met brandstofmotor. Maar dat komt ook omdat de eerste generatie van de e-Golf vooral werd gebouwd ‘omdat het moest’. Het dieselschandaal lag nog vers in het geheugen dus Volkswagen moest iets ‘voor het milieu doen’.
Maar gek genoeg gaf Volkswagen helemaal niet zo veel ruchtbaarheid aan dit model, dat qua actieradius overigens geen uitschieter was. De tweede generatie is wat dat betreft een stuk beter. Alleen toen was Volkswagen al volop in de weer met het ‘elektrisch offensief’ in de vorm van de ID-familie. Het nieuws rond die miljardeninvesteringen overschaduwde de e-Golf bijna volledig.
Daarom wordt het succes van de VW e-Golf ook een beetje onderschat. Maar Volkswagen bouwde er maar liefst 145.561 exemplaren van. Daarmee was de e-Golf in Europa één van de populairste elektrische auto’s van de afgelopen jaren. Dat vraagt toch om een eervol afscheid. Volkswagen bouwde de e-Golf in twee fabrieken. De productie begon in Wolfsburg, en later ook in de ‘Glazen Fabriek’ in Dresden, de meest prestigieuze fabriek van de Volkswagen Groep. Die laatste fabriek wordt nu in een rap tempo omgebouwd. Volkswagen wil hem in drie weken tijd gereed maken voor de productie van de ID.3. Hiervan moeten in januari al de eerste exemplaren van de band rollen.
Danny Auerswald, hoofd van de Glazen Fabriek: “Het einde van de e-Golf markeert ook het begin van de laatste voorbereidingen voor de productie van de ID.3, waarvan sinds de introductie in september al ruim 28.000 auto’s in Europa aan klanten zijn geleverd. Over een paar weken beginnen we aan het volgende hoofdstuk van de Glazen Fabriek. Na Zwickau en Emden zijn we de derde locatie in Europa waar auto’s worden geproduceerd op basis van het nieuwe modulaire platform voor elektrische auto’s (MEB).”
Volkswagen rondde de eerste werkzaamheden voor de ombouw van de Glazen Fabriek afgelopen zomer af. De ombouw gaat namelijk in twee fasen. De tweede fase omvat het bouwen van het systeem dat het panoramadak plaatst alsmede het aanpassen van de ‘grijpers’ voor de installatie van het dashboard en de stoelen. Als deze tweede fase een dezer dagen is afgerond, wordt de ID.3 ook in Dresden gebouwd. Dat is hard nodig want Volkswagen liep nogal wat vertraging op bij de introductie van de ID.3. Volkswagen loopt inmiddels tienduizenden eenheden achter. Daardoor kan de Volkswagen Groep dit jaar niet aan de EU-emissie eisen voldoen, met als gevolg een boete van honderden miljoenen euro’s.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.