Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Elektrische auto’s winnen in Duitsland steeds meer prijzen
Dat elektrische auto’s in Nederland steeds meer in trek zijn, is geen nieuws meer. Na Noorwegen is het aandeel elektrische auto’s bij ons het allerhoogst en het stijgt gestaag. Maar ook onze oosterburen gaan de elektrische auto steeds meer waarderen. Bij de in Duitsland hooggewaardeerde verkiezingen als de ‘German Car of the Year’ en ‘Das Goldene Lenkrad’ gaan steeds meer prijzen naar elektrische auto’s.
Bovendien is het voor de derde keer op rij dat een elektrische auto in Duitsland als ‘Auto van het Jaar’ is gekozen. In 2019 behaalde de Jaguar i-Pace de overwinning, in 2020 was de Porsche Taycan de winnaar. En dit jaar is het de beurt aan de Honda e. Eveneens een volledig elektrische auto. Bovendien is het voor het eerst in de historie dat een Japanse auto deze felbegeerde prijs wint. Deze alom erkende verkiezing bestaat al sinds 1964. De jury bestaat uit een aantal bekende vakjournalisten. Naast de Honda e, die als algemene winnaar werd gekozen en ook de categorie ‘alternatieve brandstoffen’ won, vielen nog twee elektrische auto’s in de prijzen. De Volkswagen ID.3 won bij de ‘premium auto’s tot 50.000 euro’ en de Polestar 2 was de winnaar in het luxe segment.
De uitslag van deze verkiezing wordt bepaald door zowel het publiek als specialisten uit de automobielbranche. De lezers van de tijdschriften Auto Bild en Bild am Sonntag brengen als eerste hun stem uit. Zij bepalen zo de drie genomineerde auto’s voor de in totaal twaalf categorieën. Daarna gaat een jury van journalisten, coureurs en autodeskundigen testritten maken op de DEKRA-Lausitzring. Dat doen ze met alle 36 genomineerde auto’s. Ze doen dat volgens een beproefde methode, opgesteld door de journalisten van Auto Bild. In een groot aantal categorieën kwam daar een elektrische auto uit de bus. Bij de kleine auto’s was dat de Opel Corsa-e. De Polestar 2 was de winnaar bij de Medium SUV’s. Bij de sportwagens ging de winst naar de Porsche Taycan, die ook nog eens tot de mooiste auto werd verkozen.
De winst voor de Jaguar I-Pace een leuk succes maar de auto was geen grote verkoophit. Maar de Porsche Taycan viert wel opmerkelijke successen. Hij is in Duitsland de meest verkochte auto in het luxe segment. Ook de Polestar 2 is hard op weg om een verkoopsucces te worden. De elektrische Opel Corsa-e mag zich ook verheugen in een groeiende populariteit. Of dat ook het geval zal zijn met de Honda e, is maar de vraag. Het is namelijk een compacte elektrische stadsauto in een meer premium segment, en daar is nu eenmaal wat minder vraag naar.
Bij de verkiezing voor de German Car of the Year scoorde de Honda E overigens buitengewoon goed in alle criteria waarop de auto’s werden beoordeeld. Van ontwerp tot infotainment en connectiviteit, van innovatie en tot duurzaamheid, hij stond overal bovenaan. Hij behaalde de overwinning dan ook met een overtuigende voorsprong.
Volgens Katsuhisa Okuda, CEO van Honda Motor Europe, is de Honda e “een perfect voorbeeld van een product met een uitzonderlijk design, met zowel innovatieve technologie als moderne, intelligente connectiviteit.”
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.