0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Openbaar laden
Geplaatst op

Er zijn in de Europese Unie 14.000 nieuwe publieke laadpalen per week nodig

Uit onderzoek van ACEA en McKinsey blijkt dat er iedere week 14.000 publieke laadpalen bij moeten komen.

ACEA en McKinsey benadrukken belang van uitbreiden laadinfrastructuur

14.000. Dát is het aantal publieke laadpalen dat volgens de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) wekelijks moet worden geïnstalleerd in de Europese Unie om de explosief toegenomen populariteit van EV’s bij te houden. Dit blijkt uit een recent onderzoek van het consultancybureau McKinsey. Die laadpalen zijn niet alleen nodig om elektrische auto’s onderweg op te kunnen laden. Mensen die geen laadpaal thuis kunnen plaatsen, zijn zelfs volledig afhankelijk van openbare laadpalen.

Groei laadinfrastructuur loopt achter

De markt van zowel elektrische voertuigen als laadoplossingen ontwikkelt zich snel. Veel ingewijden maken zich echter zorgen over de ontwikkeling van de laadinfrastructuur in Europa. Deze zou de verkoop van elektrische auto’s, bedrijfswagens, bussen en vrachtwagens niet bij kunnen houden. Over de afgelopen vijf jaar is het aantal verkochte EV’s namelijk vertienvoudigd. Vorig jaar werden er in de Europese Unie maar liefst 1.7 miljoen EV’s verkocht. Dat is maar liefst zo’n 18% van alle nieuwe registraties. In dezelfde periode is het aantal publieke laadpunten ‘slechts’ met 250% toegenomen.

per week 14.000 openbare laadpalen nodig

Bijna zeven miljoen openbare laadpalen nodig

Volgens het onderzoek van McKinsey zijn er in 2030 binnen de Europese Unie maar liefst 6.8 miljoen publieke laadpalen nodig om de ambitieuze doelstellingen met betrekking tot CO2-afname van personenauto’s te behalen. Opvallend genoeg valt deze schatting van McKinsey haast twee keer zo hoog uit als die van de Europese Commissie en diens Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) voorstel. Dit zou betekenen dat men in de EU maar liefst 14.000 openbare laadpalen per week zouden moeten installeren. Ter illustratie: momenteel worden er zo’n 2.000 laadpalen per week geplaatst.

Lange adem

Kortom: er is werk aan de winkel. Volgens de President en CEO van de BMW Group, Oliver Zipse, is het een werk van de lange adem. “De overgang naar nul uitstoot is een wedloop van de lange termijn. De grootste en meest belangrijke uitdaging is nu om alle lidstaten [van de Europese Unie, red.] ervan te overtuigen het tempo van de aanleg op te voeren. We hebben absoluut behoefte aan een ambitieuze afronding van het AFIR-voorstel, zowel wat betreft de timing als de doelstellingen voor elk EU-land.”

Flinke investeringen

De ACEA pleit daarom bij de Europese Unie voor meer investeringen in publieke laadinfrastructuur. Het opvoeren van de aanleg van publieke laadpalen vereist uiteraard veel publiek geld. Tegelijkertijd vallen deze investeringen, vergeleken met andere investeringen door de Europese Unie, in het niet. Het McKinsey-onderzoek schat de jaarlijkse kosten op zo’n €8 miljard – ongeveer 16% van de jaarlijkse kosten van het nieuwe 5G-netwerk en nieuwe snelle internetdiensten.

openbare laadpalen

Reacties

Geen producten in je winkelwagen.