Autofabrikanten mogen in de EU per 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkopen
Uitlaten en uitlaatgassen worden steeds zeldzamer, als het aan de EU ligt. Vorige zomer publiceerde de Europese Commissie een plan dat onder anderen betrekking had op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Uiteraard werden die ‘groene plannen’ uitvoerig besproken. Niet iedereen, en met name de automobielfabrikanten, waren allesbehalve blij met het voorgenomen verkoopverbod.
Vorige week was het de beurt aan de EU-parlementsleden om hierover te stemmen. Zij besloten met een flinke meerderheid dat de autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s tegen 2035 met 100% moeten verminderen. Dat komt in feite dus neer op een verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotor, ook als ze een (plug-in) hybride aandrijflijn hebben.
Voor de goede orde: dat verbod geldt niet voor bestaande voertuigen. Het is dus niet zo dat per 2035 alle voertuigen met een verbrandingsmotor van de weg af moeten. De autofabrikanten mogen per 2035 geen nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor meer aanbieden. Het is overigens mogelijk dat afzonderlijke EU-lidstaten dit verkoopverbod nog naar voren trekken, naar bijvoorbeeld 2030. Ook is te verwachten dat de zogenaamde milieuzones, waarin alleen ‘schonere’ voertuigen mogen rijden, de komende jaren in aantal en omvang groter worden, en dat de normen daar ook steeds scherper worden.
Laten we niet vergeten dat het vervoer de grootste veroorzaker van CO2 in Europa is. De personenauto’s alleen al zijn verantwoordelijk voor 12% van de uitstoot. De vervoerssector verbruikt bovendien 65% van de olie in Europa, die bijna allemaal wordt ingevoerd. Nu er steeds minder – en uiteindelijk helemaal geen – olie meer uit Rusland komt is er overigens nog een argument om afscheid te nemen van verbrandingsmotoren.
Ook moeten we opmerken, dat alle 27 EU-landen nog een akkoord over het verbod moeten bereiken. Dat zou nog wel eens een heel moeilijke opgave kunnen worden. Duitsland is bijvoorbeeld tegen een volledig verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Daar wil men een uitzondering maken voor voertuigen die op synthetische brandstoffen rijden. Die synthetische brandstoffen werden door de parlementsleden echter afgedaan als ‘schijnoplossing’.
Ook Italië sputtert tegen. Daar zei de minister van ecologische overgang dat de toekomst van de auto “niet alleen volledig elektrisch kan zijn”. Nu is Italië natuurlijk wel een van de landen waar de elektrische auto nog een zeldzaamheid in het straatbeeld is. In de noordelijke provincies, zoals Zuid-Tirol, zijn er wel wat elektrische auto’s en laadpalen. Als je zuidelijker bent dan wordt het een stuk lastiger om een laadpaal te vinden, laat staan een snellaadpunt.
De stemming van het Europees Parlement ging alleen over de deadline van 2035 voor emissievrije auto’s en bestelwagens. Dit is natuurlijk een belangrijke stap voorwaarts voor klimaatactie, luchtkwaliteit en de betaalbaarheid van elektrische voertuigen. Maar er is nog geen definitieve einddatum. Daarom roept de Europese denktank Transport & Environment (T&E) de milieuministers van de EU op om op 28 juni, wanneer ze weer bijeenkomen, de effectieve einddatum voor de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren te bevestigen.
Zoals Alex Keynes van T&E zei: “De deadline betekent dat de laatste auto’s op fossiele brandstoffen in 2035 verkocht zullen zijn, wat ons een goede kans geeft om een op hol geslagen klimaatverandering af te wenden. Het uitfaseren van verbrandingsmotoren is ook een historische kans om onze olieafhankelijkheid te helpen beëindigen en ons veiliger te maken voor despoten. En het geeft de auto-industrie de zekerheid die nodig is om de productie van elektrische voertuigen op te voeren, wat de prijzen voor automobilisten zal doen dalen.”
Het is niet zo dat de autofabrikanten tot 2035 vrolijk door mogen gaan met het produceren van auto’s met verbrandingsmotoren. Er komen de komende jaren steeds strengere emissienormen, zodat de fabrikanten ze moeten uitfaseren. De leden van het Europees parlement stemden ervoor om autofabrikanten te verplichten hun gemiddelde wagenparkemissies in 2025 met 15% te verminderen ten opzichte van 2021. In 2030 moeten die emissies al 55% lager zijn, en in 2035 streeft men dus naar een vermindering van 100%.
Volgens T&E gaat dat uitfaseren niet snel genoeg, en is het verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren per 2035 niet voldoende. De EU spoort de autofabrikanten volgens T&E niet voldoende aan om dit decennium genoeg actie te ondernemen om de klimaatdoelstellingen van de EU-lidstaten te halen.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.