0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

Europese Commissie wil verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren

Autofabrikanten mogen in de EU per 2035 geen nieuwe auto’s met verbrandingsmotor meer verkopen

Europees parlement stemt voor verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren

Uitlaten en uitlaatgassen worden steeds zeldzamer, als het aan de EU ligt. Vorige zomer publiceerde de Europese Commissie een plan dat onder anderen betrekking had op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035. Uiteraard werden die ‘groene plannen’ uitvoerig besproken. Niet iedereen, en met name de automobielfabrikanten, waren allesbehalve blij met het voorgenomen verkoopverbod.

Vorige week was het de beurt aan de EU-parlementsleden om hierover te stemmen. Zij besloten met een flinke meerderheid dat de autofabrikanten de CO2-uitstoot van hun auto’s tegen 2035 met 100% moeten verminderen. Dat komt in feite dus neer op een verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotor, ook als ze een (plug-in) hybride aandrijflijn hebben.

Verbod alleen voor nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor

Voor de goede orde: dat verbod geldt niet voor bestaande voertuigen. Het is dus niet zo dat per 2035 alle voertuigen met een verbrandingsmotor van de weg af moeten. De autofabrikanten mogen per 2035 geen nieuwe voertuigen met een verbrandingsmotor meer aanbieden. Het is overigens mogelijk dat afzonderlijke EU-lidstaten dit verkoopverbod nog naar voren trekken, naar bijvoorbeeld 2030. Ook is te verwachten dat de zogenaamde milieuzones, waarin alleen ‘schonere’ voertuigen mogen rijden, de komende jaren in aantal en omvang groter worden, en dat de normen daar ook  steeds scherper worden.

Vervoer veroorzaakt veel CO2

Laten we niet vergeten dat het vervoer de grootste veroorzaker van CO2 in Europa is. De personenauto’s alleen al zijn verantwoordelijk voor 12% van de uitstoot. De vervoerssector verbruikt bovendien 65% van de olie in Europa, die bijna allemaal wordt ingevoerd. Nu er steeds minder – en uiteindelijk helemaal geen – olie meer uit Rusland komt is er overigens nog een argument om afscheid te nemen van verbrandingsmotoren.

Nog geen definitief akkoord

Ook moeten we opmerken, dat alle 27 EU-landen nog een akkoord over het verbod moeten bereiken. Dat zou nog wel eens een heel moeilijke opgave kunnen worden. Duitsland is bijvoorbeeld tegen een volledig verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Daar wil men een uitzondering maken voor voertuigen die op synthetische brandstoffen rijden. Die synthetische brandstoffen werden door de parlementsleden echter afgedaan als ‘schijnoplossing’.

Ook Italië sputtert tegen. Daar zei de minister van ecologische overgang dat de toekomst van de auto “niet alleen volledig elektrisch kan zijn”. Nu is Italië natuurlijk wel een van de landen waar de elektrische auto nog een zeldzaamheid in het straatbeeld is. In de noordelijke provincies, zoals Zuid-Tirol, zijn er wel wat elektrische auto’s en laadpalen. Als je zuidelijker bent dan wordt het een stuk lastiger om een laadpaal te vinden, laat staan een snellaadpunt.

T&E wil definitieve einddatum verkoopverbod

De stemming van het Europees Parlement ging alleen over de deadline van 2035 voor emissievrije auto’s en bestelwagens. Dit is natuurlijk een belangrijke stap voorwaarts voor klimaatactie, luchtkwaliteit en de betaalbaarheid van elektrische voertuigen. Maar er is nog geen definitieve einddatum. Daarom roept de Europese denktank Transport & Environment (T&E) de milieuministers van de EU op om op 28 juni, wanneer ze weer bijeenkomen, de effectieve einddatum voor de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren te bevestigen.

Zoals Alex Keynes van T&E zei: “De deadline betekent dat de laatste auto’s op fossiele brandstoffen in 2035 verkocht zullen zijn, wat ons een goede kans geeft om een op hol geslagen klimaatverandering af te wenden. Het uitfaseren van verbrandingsmotoren is ook een historische kans om onze olieafhankelijkheid te helpen beëindigen en ons veiliger te maken voor despoten. En het geeft de auto-industrie de zekerheid die nodig is om de productie van elektrische voertuigen op te voeren, wat de prijzen voor automobilisten zal doen dalen.”

Uitfaseren

Het is niet zo dat de autofabrikanten tot 2035 vrolijk door mogen gaan met het produceren van auto’s met verbrandingsmotoren. Er komen de komende jaren steeds strengere emissienormen, zodat de fabrikanten ze moeten uitfaseren. De leden van het Europees parlement stemden ervoor om autofabrikanten te verplichten hun gemiddelde wagenparkemissies in 2025 met 15% te verminderen ten opzichte van 2021. In 2030 moeten die emissies al 55% lager zijn, en in 2035 streeft men dus naar een vermindering van 100%.

Volgens T&E gaat dat uitfaseren niet snel genoeg, en is het verkoopverbod voor nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren per 2035 niet voldoende. De EU spoort de autofabrikanten volgens T&E niet voldoende aan om dit decennium genoeg actie te ondernemen om de klimaatdoelstellingen van de EU-lidstaten te halen.

Reacties

Geen producten in je winkelwagen.