Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

Kia onthult met de EV9 zijn nieuwe vlaggenschip

Vandaag is op de Seoul Mobility Show Kia's nieuwe vlaggenschip, de EV9, onthuld. Kia heeft voorafgaand aan de onthulling al de nodige informatie vrijgegeven over het design, de afmetingen, aandrijving, accu en andere aspecten van de elektrische SUV.

Grotere accu

Kia EV9

De Kia EV9 wordt uitgerust met een gloednieuwe accu van 99,8 kWh, een aanzienlijke toename ten opzichte van de eerdere maximale capaciteit van 77 kWh op het E-GMP-platform. Deze grotere accu zorgt voor een maximaal bereik van 541 kilometer volgens de WLTP-norm. Het aantal accumodules wordt verhoogd van 32 naar 40, wat resulteert in een netto capaciteit van 96,4 kWh.

Hoge laadsnelheid dankzij 800 volt

Dankzij het 800V-systeem kan de EV9 extra snel worden opgeladen aan de snellader. Hoewel de exacte laadtijden nog niet bekend zijn, is de verwachting dat de grotere accu hogere laadsnelheden zal ondersteunen. In slechts 15 minuten zou de EV9 voldoende energie kunnen bijladen om weer 239 kilometer te rijden.

Forse SUV

Het nieuwe vlaggenschip van Kia heeft een flink formaat. De productieversie van de EV9 heeft een wielbasis van 3.100 mm, een lengte van 5.010 mm, een breedte van 1.980 mm en een hoogte van 1.755 mm (1.780 mm voor de GT-line). De auto kan worden besteld als zes- of zevenzitter en wordt geleverd met een scala aan comfortabele stoelopties.

Kia EV9: keus uit verschillende aandrijflijnen

De nieuwe 100 kWh-accu kan gecombineerd worden met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving, en in sommige landen zal er ook een versie met een kleinere accu (76,1 kWh) en achterwielaandrijving beschikbaar zijn. Kia heeft plannen voor een krachtige GT-versie die begin 2025 zal worden gelanceerd.

RWD 76 kWh RWD 100 kWh AWD 100 kWh
Vermogen/Koppel 160 kW/350 Nm 150 kW/350 Nm 283 kW / 600 Nm
(Boost: 700 Nm)
Sprint 0-100 km/u 8,2 seconden 9,4 seconden 6,0 seconden
(Boost: 5,3 sec.)
Actieradius (WLTP)
circa 433 km 541 km NNB

Semi-autonoom rijden en meer

Semi-autonoom rijden op niveau 3 is ook mogelijk met de Kia EV9. Dit dankzij 15 sensoren, waaronder twee Lidar-sensoren, die onder meer een “snelweg-file-piloot” en automatische rijstrookwisseling ondersteunen. Verder is er de Kia Connect Store, waar extra functies kunnen worden aangeschaft, zoals afstandsbediend parkeren, een boost-functie en extra lichtpatronen voor de voorkant. De EV9 wordt ook uitgerust met een Vehicle-to-Load-functie (V2L), waarmee verschillende elektrische apparaten van stroom kunnen worden voorzien.

Kia EV9 GT: Een krachtigere versie op komst

Kia’s president en CEO, Ho Sung Song, heeft tijdens een recent interview aangekondigd dat er een krachtiger GT-model van de EV9 op de planning staat. Deze sportievere versie, genaamd EV9 GT, zal naar verwachting begin 2025 op de markt verschijnen.

De EV9 GT zal beschikken over een AWD-aandrijflijn met twee motoren, vergelijkbaar met die van de kleinere EV6 GT. Hoewel exacte specificaties nog niet bekend zijn, is de verwachting dat de EV9 GT aanzienlijk meer vermogen en koppel zal leveren dan de huidige EV9 AWD. De GT-versie zal naar alle waarschijnlijkheid sneller accelereren, maar dit gaat mogelijk wel ten koste van de actieradius.

Bovendien zou de EV9 GT kunnen profiteren van technologieën die al in de EV6 GT worden gebruikt, zoals het eLSD-systeem, adaptieve dempers, verbeterde remmen en zomerbanden. Hoewel details over het topmodel schaars zijn, is het in ieder geval wel duidelijk dat Kia-rijders zich kunnen verheugen op een sportievere en krachtigere versie van de EV9 in de nabije toekomst.

De Kia EV9 zal na de Seoul Mobility Show ook te zien zijn op de New York International Auto Show in april. Voorbestellingen beginnen in het tweede kwartaal in Korea, met Europa later in de tweede helft van het jaar. De prijzen zal Kia later bekend maken.

Reacties

No products in the cart.