Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

Nieuwe elektrische Ford Explorer gaat na de zomer in productie

Na de zomer komt er een Ford Explorer voor de Europese markt. Deze is volledig elektrisch én ‘Made in Germany’. Hij staat op het MEB-platform van Volkswagen en wordt in Keulen gebouwd.

Van ‘typisch Amerikaans’ naar ‘Made in Germany’

elektrische Ford Explorer

De Ford Explorer is wat je noemt ‘typisch Amerikaans’. Hij komt voor in talloze Amerikaanse films en series, waarin een donkere Explorer steevast het voertuig is waarmee de ‘good guys’ zich verplaatsen. Maar Ford kondigt aan dat de productie van de Explorer in het Amerikaanse Chicago na de zomer wordt gestaakt. De Amerikaanse autofabrikant kondigt tegelijkertijd een volledig elektrische Explorer aan, die speciaal is ontworpen voor de Europese markt. Het model is gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen en zal naar verwachting een basisprijs van minder dan €45.000 hebben. De productie start in het derde kwartaal van dit jaar en kan nu al online worden gereserveerd.

Met achterwiel- en vierwielaandrijving

De elektrische Explorer, die qua afmetingen aardig overeenkomt met de ID.4 van Volkswagen, wordt een vijfzits SUV met een hoogwaardig comfort en een complete veiligheidsuitrusting. Klanten kunnen kiezen tussen achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Er zijn drie versies beschikbaar: 125 kW, 210 kW (achterwielaandrijving) en 250 kW (vierwielaandrijving).

Elektrische Ford Explorer krijgt bereik tot 480 kilometer

De krachtigste versie accelereert volgens Ford van 0 naar 100 km/u in slechts 5,7 seconden. Het basismodel heeft een rijbereik van ongeveer 350 kilometer terwijl het topmodel een WLTP-bereik van 480 kilometer moet bieden. Die heeft dan ook een accupakket met een capaciteit van 77 kWh welke aan de snellader met een snelheid van maximaal 125 kW kan worden opgeladen. Daarmee is de accu in ongeveer 30 minuten opgeladen van 10 naar 80 procent.

Ruim en comfortabel

Met een lengte van 4,46 meter en een wielbasis van bijna 2,8 meter plaatst Ford de Explorer precies tussen de VW ID.3 en ID.4, waarbij het interieur lijkt op dat van de ID.4. Het interieur van de elektrische Explorer biedt plaats voor maximaal vijf personen. Het heeft naar eigen zeggen een hoogwaardige afwerking, met zachte materialen en aanpasbare sfeerverlichting. Achter de zitplaatsen is er nog 450 liter aan bagagebakruimte, die uitgebreid kan worden tot meer dan 1.400 liter. Daarnaast is er een kleine ‘frunk’ onder de motorkap, waar ook de bandenreparatieset en natuurlijk ook de laadkabel in opgeborgen kan worden.

Geavanceerde technologieën

De elektrische Explorer biedt tal van geavanceerde technologieën, zoals adaptieve cruise control, een head-up display, draadloos smartphone opladen, een 360-graden camera en een geavanceerd infotainmentsysteem met een 12-inch touchscreen en over-the-air updates.

Veiligheid staat voorop in de nieuwe Explorer, met standaardfuncties als een automatisch noodremsysteem, rijstrookassistentie, dodehoekdetectie en parkeerhulp. Ford heeft ook een aantal optionele veiligheidsvoorzieningen toegevoegd, zoals een adaptief bochtenverlichtingssysteem en verkeersbordherkenning. Ook biedt de auto de mogelijkheid om semi-autonoom te rijden, genaamd ‘Ford Co-Pilot360’, welke rijden op de snelweg eenvoudiger en veiliger maakt.

Bekijk de onthulling van de nieuwe elektrische Ford Explorer

Reacties

No products in the cart.