Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Nieuws
Geplaatst op

De Volkswagen ID.3 krijgt dit jaar én volgend jaar een update

Wie per se een Volkswagen ID.3 zónder de vermaledijde touch sliders onder het infotainmentscherm wil hebben, moet tot volgend jaar wachten. Maar de update die de ID.3 dit jaar krijgt is ook de moeite waard.

Twee updates in een jaar tijd

Dit jaar neemt Volkswagen eindelijk afscheid van de nogal goedkoop ogende hardplastic afwerking in het interieur. De Duitse autofabrikant besteed tegelijkertijd ook meer aandacht aan de duurzaamheid door het gebruik van gerecyclede materialen in het interieur. Voorts krijgt de VW ID.3 een kleine facelift aan het front en de achterlichten én een upgrade van de basisuitrusting.

Ongebruikelijk

Het is overigens hoogst ongebruikelijk in de automobielindustrie dat er in een jaar tijd twee updates aan een model worden doorgevoerd. Volkswagen zou de veel bekritiseerde bedieningselementen natuurlijk het liefst ook nu al aanpassen. Daarbij heeft men echter een uitdaging: de architectuur van de elektronica laat dit nog niet toe. Daarnaast schijnt het budget voor deze update daar ook niet toereikend voor te zijn. Vandaar dat er volgend jaar nog een update volgt. Die omvat die bedieningselementen en een aanpassing van het onderstel.

Bezuinigingen zijn de eigenlijke aanleiding

Frappant, aangezien het budget dat men vroeger had vastgelegd, weer de reden voor de huidige update is. Het basismodel van de VW ID.3 moest en zou maximaal 30.000 euro kosten. Dat leidde tot de nodige bezuinigingen, waaronder die hard kunststof panelen in het interieur.

Dat is iets wat we niet gewend zijn van Volkswagen en dat leidde dan ook tot kritiek van zowel de media als de kopers. Dat harde plastic oogt nu eenmaal een stuk goedkoper en past niet bij het immer ‘degelijke en hoogwaardige’ Volkswagen.

Hardplastic grotendeels weg

Maar nu gaat Volkswagen gelukkig afscheid nemen van die hard plastic panelen. De zichtbare delen van het dashboard en de panelen van de voorportieren worden voortaan vervaardigd van geschuimd kunststof. Dat voelt en oogt een stuk beter. Het hard plastic is nog niet helemaal verdwenen. Onderaan zit hier en daar nog wat maar dat zie je amper en is daar ook beter op zijn plaats. Jammer genoeg gebruikt Volkswagen het ook nog op de panelen van de achterportieren van de VW ID.3.

Een andere verbetering aan het interieur betreft de voorstoelen. De eenvoudige modellen van het eerdere basismodel maken plaats voor hoogwaardiger exemplaren. Dat geldt trouwens ook voor de middenconsole. Voorts krijgt de Volkswagen ID.3 standaard het twaalf inch infotainmentscherm dat we ook van de VW ID.4 kennen.

Software

Dat grotere display is geschikt voor de nieuwere 3.0-software. De bediening daarvan lijkt sterk op het huidige systeem maar is verbeterd aan de hand van de feedback van de gebruikers. Het navigatiesysteem is verbeterd en kan nog beter rekening houden met de (snel)laadpunten onderweg. Ook de Travel Assist, die voortaan gebruik maakt van zwermgegevens, is verbeterd. Bij landwegen hoeft het systeem alleen nog maar de rand van de rijstrook te detecteren. De detectie van middenmarkeringen, die dat soort wegen vaak niet hebben, is niet langer nodig.

Bescheiden facelift

Nu de Volkswagen ID.3 zo’n drie jaar op de markt is, vindt de Duitse fabrikant het ook tijd voor een kleine facelift. Die moeten de auto wat breder en sportiever doen ogen.

De wijzigingen zijn vooral aan de achterzijde heel subtiel. De delen van de achterlichten die op de achterklep zitten waren vroeger allee reflectoren. Die zijn voortaan ook verlicht, waardoor de achterlichten nu meer één geheel lijken.

De veranderingen aan het front zijn iets duidelijker. Ten eerste heeft Volkswagen de motorkap van de ID.3 verder naar boven en achteren doorgetrokken. Die komt nu tot bij de voorruit. De eerdere kunststof strook tussen motorkap en voortuit komt te vervallen. Daarnaast krijgt de Volkswagen ID.3 een nieuwe voorbumper. Die heeft nieuwe ‘Air Curtain-luchtinlaten’ wat de auto een beetje breder en agressiever moet doen lijken.

Twee versies: Pro en Pro S

De vernieuwde VW ID.3 zal vooralsnog in twee versies verkrijgbaar zijn. Dit zijn de Volkswagen ID.3 Pro en Pro S. Beide modellen hebben een 150 kW elektromotor. Het accupakket van de VW ID.3 Pro heeft een capaciteit van 58 kWh, waarmee een WLTP-actieradius van maximaal 426 kilometer mogelijk moet zijn. De ID.3 Pro S heeft een 77 kWh accupakket dat goed moet zijn voor een actieradius van maximaal 546 kilometer. Waarschijnlijk zal Volkswagen de ID.3 later ook weer met een kleiner en goedkoper accupakket aanbieden. Of dat dit jaar al het geval zal zijn, of dat men de volgende update afwacht, is nog niet duidelijk.

Zowel de Volkswagen ID.3 Pro als de ID.3 Pro S kunnen vanaf begin april worden besteld. De eerste exemplaren zouden in juni in Nederland moeten aankomen.

Klik hier voor meer informatie over een laadpaal voor de Volkswagen ID.3.

Reacties

No products in the cart.