0
Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Elektrisch rijden
Geplaatst op

Meer dan 1.000 km op één acculading met de Mercedes Vision EQXX

Hoge efficiëntie geeft Mercedes Vision EQXX een enorme actieradius van meer dan 1.000 kilometer

Alles in het teken van de efficiëntie bij futuristische Mercedes conceptcar

Met één acculading uw vakantiebestemming bereiken, ook als die ergens verder weg in Europa ligt. Dit klinkt wellicht als een utopie, maar het is dichterbij dan de meesten denken. Dat illustreerde Mercedes-Benz onlangs met de Vision EQXX. Een prototype daarvan legde meer dan 1.000 km op een enkele acculading af.

Van Stuttgart naar de Côte d’Azur

De reis begon in de stad Sindelfingen, onder de rook van Stuttgart. Vanaf hier reed de Vision EQXX conceptauto in één ruk – in het ‘gewone’ verkeer – naar het zonnige Cassis aan de Côte d’Azur. De reis was precies 1008 kilometer lang, maar de Vision EQXX had in principe nog verder gekund op dezelfde acculading. Er was namelijk nog zo’n 140 kilometer aan actieradius over. Dit zou betekenen dat de Mercedes Vision EQXX een bereik heeft van circa 1100 tot 1150 kilometer. Tijdens de trip reed de EQXX gemiddeld 87 kilometer per uur en lag de omgevingstemperatuur tussen de 3 en 18 graden Celsius.

Mercedes Vision EQXX

Efficiëntie

Volgens Mercedes CTO Markus Schaefer is de verbeterde efficiëntie dé sleutel om de actieradius van EV’s te verhogen. “Eerst optimaliseren we de efficiëntie, en dan kunnen we zien hoeveel accumodules we in de auto moeten stoppen.” In het geval van de Vision EQXX wordt deze efficiëntie naar een opmerkelijk hoog niveau getild. De conceptauto is namelijk de meest efficiënte Mercedes-Benz ooit geproduceerd. Dankzij de aerodynamische vormgeving gaat zo’n 95% van de in de accu opgeslagen energie naar de wielen, wat betekent dat er maar heel weinig energie verloren gaat. Een relatief licht (< 100 kWh) accupakket is daardoor al voldoende voor een enorme actieradius mogelijk te maken.

De Mercedes Vision EQXX kan worden beschouwd als het technologische paradepaardje van het Duitse merk. De conceptauto werd ontwikkeld om te kijken hoe efficiënt elektrische auto’s kunnen worden. Het oorspronkelijke doel was om een elektrische auto te bouwen die minder dan 10 kilowattuur per 100 kilometer verbruikte. Tijdens de 1008 kilometer lange rit van Sindelfingen naar Cassis had de Vision EQXX zelfs een gemiddeld gebruik van 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. Hiermee haalt Vision EQXX Mercedes’ doelstelling ruimschoots en is de conceptauto bijna twee keer zo efficiënt als de meest efficiënte elektrisch aangedreven productiemodellen van de Duitse fabrikant.

Mercedes Vision EQXX

Niet de enige

Overigens is Mercedes-Benz niet de enige die inzet op efficiëntie. Ook het Nederlandse Lightyear ziet in verbeterde efficiënte de sleutel om het maximale uit één acculading te halen. Evenals bij de LightYear One is bij de Vision EQXX aan alles gedacht. Zo hebben de ingenieurs bij Mercedes de Vision EQXX uitgerust met een intrekbare achterdiffusor, speciaal ontwikkelde Bridgestone banden, dichte, lichtgewicht magnesium wielen, flinterdunne zonnecellen op het dak en een van de Formule 1 afgekeken subframe.

Reacties

Geen producten in je winkelwagen.