Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Na flink wat vertraging kon Tesla eindelijk beginnen met de productie van de Model Y in de eerste Europese Gigafactory bij Berlijn.
Tot voorheen bouwde Tesla de Model Y voor de Europese markt uitsluitend in Shanghai. Met de opening van de Tesla Gigafactory komt hier verandering in. Hier rollen sinds 22 maart namelijk ook Model Y’s van de band. De eerste daar geproduceerde exemplaren waren weliswaar voor Duitse klanten, maar vorige week ontvingen ook de eerste Nederlandse klanten hun “Made in Germany” Model Y.
First Model Y deliveries at Giga Berlin pic.twitter.com/JCneGrBJRA
— Tesla (@Tesla) March 22, 2022
Overigens zullen niet alle voor Nederland bestemde exemplaren van de Tesla Model Y in Berlijn worden gebouwd. Vooralsnog bouwt Tesla alleen witte en zwarte exemplaren in de Performance-uitvoering in de hagelnieuwe fabriek in Berlijn-Brandenburg. Hier zullen de komende maanden langzaam maar zeker alle in de configurator beschikbare kleuren aan worden toegevoegd. De Model Y Long Range zal voorlopig in Shanghai worden blijven geproduceerd. Maar ook die zal Tesla uiteindelijk in de nieuwe Europese Gigafactory gaan bouwen. Qua uiterlijk onderscheiden de versies onder anderen door de wielen en achterspoiler. Ook ligt de Performance iets lager op de weg en heeft hij een krachtiger remsysteem. Op de bovenste foto ziet u de Long Range, de foto hieronder toont de Performance-versie van de Tesla Model Y.
Het verschil tussen de Performance en Long Range configuraties zit in hem voornamelijk in het vermogen, koppel en topsnelheid. Daar waar de Performance een topsnelheid van 250 km/u heeft en binnen 4 seconden de 100 km/u aantikt, heeft de Standard Range ‘slechts’ een maximale snelheid van 217 km/u en 5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Verder heeft de Long Range – zoals zijn naam natuurlijk al doet vermoeden – een iets grotere actieradius. Wel beschikken beide uitvoeringen van de Model Y over eenzelfde accupakket (75 kWh) en een 11 kW AC-boordlader. Deze Tesla is dus bij uitstek geschikt voor een 3-fasen 11 kW-laadpaal.
Over de spiksplinternieuwe fabriek in het Duitse Brandenburg valt een hoop te vertellen. Deze Gigafactory, zoals Tesla deze enorme fabrieken heel toepasselijk noemt, heeft een maximale productiecapaciteit van maar liefst 500.000 auto’s, heeft een totale oppervlakte van meer dan 227.000 m2 en is gebouwd op een terrein van 300 hectare – een slordige 450 voetbalvelden. Zodra de fabriek op volle capaciteit draait zullen er maar liefst 12.000 mensen werken. Bovendien is Tesla van plan om ook accu’s te gaan produceren in deze Gigafactory.
De bouw van de fabriek ging niet zonder slag of stoot. Zo protesteerden omwonenden en milieuactivisten tegen de komst van de enorme fabriek en moest Tesla lang wachten op definitieve goedkeuring van de Duitse autoriteiten. Desondanks is het Tesla gelukt om binnen twee jaar deze enorme, technisch hoogstaande fabriek te bouwen en in bedrijf te nemen.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.