Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Elektrisch rijden
Geplaatst op

Voorproefje van Volkswagen ID.7 Tourer toont een veelbelovende elektrische stationwagen

De Volkswagen ID.7 Tourer wordt een efficiënte elektrische stationwagen die technologie naadloos combineert met ruimte en comfort.

Volkswagen heeft ons onlangs een voorproefje getoond van de ID.7 Tourer, een elektrische auto die noch een traditionele stationwagen is, noch een shooting brake. Het is eerder een tussenvorm waardoor de Volkswagen ID.7 Tourer ons een combinatie van ruimte, comfort en efficiëntie belooft, die uiteraard voorzien is van een moderne, elektrische aandrijflijn. Met de onthulling van de eerste foto’s en de aankondiging van de naam, laat Volkswagen zien dat het nog steeds hard bezig is met de uitbreiding van de ID-reeks.

Geen Variant, of Estate of Touring, maar een Tourer

Wie bekend is met de stationwagens van Volkswagen, weet dat de Duitse autofabrikant deze door de jaren heen bijna altijd ‘Variant’ noemde. Maar kennelijk vindt men bij Volkswagen dat het, zeker omdat het om een elektrisch model uit de ID-reeks gaat, tijd voor verandering. Dat betekent dat het productiemodel van de al in 2019 gepresenteerde ID. Space Vizzion conceptcar als Volkswagen ID.7 Tourer door het leven zal gaan.

Wanneer dat precies gaat gebeuren – de feitelijke marktintroductie dus – weten we nog niet. De verwachting is dat dit ergens in de eerste helft van 2024 gaat gebeuren. Ook de prijzen weten we nog niet. Wat we wel weten, is dat de introductieversie van de sedan momenteel € 63.990 kost. Wie daar een paar duizend euro bij optelt, heeft waarschijnlijk een aardige indicatie van de prijs van de Volkswagen ID.7 Tourer.

elektrische Volkswagen ID.7 Tourer stationwagen

Even groot maar ruimer dan de normale Volkswagen ID.7

De ID.7 Tourer deelt zijn afmetingen met de standaard ID.7, maar introduceert een onderscheidend design vanaf de B-stijl naar achteren. Hierdoor ontstaat een hogere en verder doorlopende daklijn, wat resulteert in een ruimere interieurbeleving, iets meer hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank en een grotere bagageruimte.

Qua prestaties kunnen we verwachten dat deze redelijk vergelijkbaar zullen zijn met die van de normale ID.7. De technische specificaties van de ID.7 Tourer zijn misschien niet heel indrukwekkend, maar meer dan voldoende om hem een behoorlijk toonaangevende marktpositie te geven. De auto maakt gebruik van een nieuwe, efficiënte aandrijflijn die is gebouwd op het modulaire elektrische MEB- platform van Volkswagen. Dit platform is de ruggengraat van de elektrische strategie van het merk. Volkswagen heeft dit platform met de komst van de ID.7 voorzien van een verbeterde accu en nieuwe aandrijflijn. Daarom mogen we ook van de Volkswagen ID.7 Tourer goede prestaties, een behoorlijk grote actieradius en een snelle laadtijd verwachten.

Actieradius bijna 600 kilometer

Als we vanwege de specificaties naar de nu al bestelbare ‘gewone’ ID.7 kijken, dan zien we dat deze ongeveer 4,90 meter lange sedan is voorzien van een 210 kW elektromotor en een (netto) 77 kWh groot accupakket. Dankzij de goede efficiëntie van deze motor, de uitstekende stroomlijn en de verbeterde chemische eigenschappen van de accu haalt de normale Volkswagen ID.7 een actieradius 621 kilometer. De Tourer is ook goed gestroomlijnd (Cw-waarde: 0,242) maar niet zo goed als de sedan. Daarom verwachten we dat die net geen 600 kilometer haalt. Het DC-snelladen gaat met maximaal 175 kW terwijl de auto aan de normale 3-fasen laadpaal met 11 kW kan worden opgeladen.

elektrische Volkswagen ID.7 Tourer stationwagen

Veelbelovende elektrische stationwagen

We verwachten dat de ID.7 Tourer een prominente plaats onder de elektrische stationwagens in zal nemen. Hij is een stuk groter dan de MG5 Electric, de enige concreet leverbare elektrische wagen van dit moment. Ook qua prestaties overtreft hij deze ruimschoots. Dat geldt ook voor de aangekondigde Opel Astra Sports Tourer Electric en de Peugeot e-308 SW. Wat dat betreft kunnen we de Volkswagen ID.7 Tourer beter vergelijken met de NIO ET5 Touring. Die zit in een vergelijkbaar segment, maar is voor zover we nu kunnen zien iets minder ruim. De bagageruimte van de VW ID.7 Tourer bedraagt overigens 545 liter – minder dan de bijna 700 liter van de nieuwste VW Passat – en deze kan door het neerklappen van de achterbank worden vergroot tot zo’n 1.700 liter.

Reacties

No products in the cart.