Een backoffice is een softwarematig systeem dat belangrijke laadgegevens van uw laadpaal bijhoudt. Zo kan u hiermee het stroomverbruik en de kosten ervan inzien. Via dit backoffice systeem kunt u deze energiekosten weer met uw werkgever of eigen bedrijf automatisch laten verrekenen. Dit zal vaak geheel automatisch verlopen, waarbij maandelijks de laadkosten tegen het ingestelde kWh tarief gefactureerd worden. Handmatig declareren is dus niet meer nodig. Naast het verrekenen met een werkgever of eigen bedrijf, kunt u op deze manier ook kosten verrekenen met gasten of bezoekers die gebruik maken van uw lader.
Een backoffice systeem maakt het tevens mogelijk om uw laadsessies te beheren, bijvoorbeeld door laadsessies te plannen of door gastgebruikers in te stellen. Daarnaast bepaalt u zelf via dit systeem of iedereen gebruik kan maken van de lader, of dat deze enkel zal werken in combinatie met hun unieke laadpassen. Dit kan allemaal via een online omgeving, zoals een browser of een mobiele app. Hiervoor is wel een internet verbinding benodigd.
Backoffice abonnementen
Voor een backoffice systeem heeft u wel een abonnement nodig. Dit is namelijk een externe software die op uw lader geïnstalleerd zal worden. Dit maakt het namelijk mogelijk om de belangrijke gegevens via de online omgeving van uw backoffice-aanbieder te kunnen bekijken. Vaak heeft u hierbij als voordeel wel dat u altijd (telefonisch) terecht kan bij de hulplijn van de aanbieder voor vragen over laadpaalbeheer.
Er zijn laadpalen die via een UMTS module van een simkaart slot zijn voorzien. Dit geeft de lader de mogelijkheid om via de simkaart van het backoffice systeem verbonden te zijn met het internet. Zo is er geen ethernet- of Wifi verbinding benodigd. Eenmaal geïnstalleerd, kunt u via deze simkaart gebruik maken van alle functies van het backoffice systeem. Een aantal laders behoeven echter geen simkaart om een backoffice te kunnen installeren. In dat geval kan de backoffice ingesteld worden via de gebruikersapp.
Sommige laadpalen zijn niet simlock vrij, dit betekent dat u alleen gebruik kunt maken van het backoffice systeem dat is geïntegreerd in het laadstation. Simlock vrije laadpalen geven de mogelijkheid om zelf een onafhankelijke backoffice aanbieder te kiezen. Hier zijn meerdere aanbieders voor met elk weer hun eigen online omgeving. Dit geeft u de vrijheid om de backoffice aanbieder te kiezen die het best bij u past.
Bij deze backoffice systemen horen verschillende doeleinden. Hierbij maken wij onderscheid in een abonnement voor particulier gebruik en een abonnement voor zakelijk gebruik:
Backoffice voor particulier gebruik
Rijdt u niet zakelijk? Dan zult u waarschijnlijk geen laadkosten hoeven te verrekenen. In dat geval kunt u gebruik maken van de gratis apps die laadpaal merken aanbieden. Zo kunt u via deze app uw laadsessies inplannen en het stroomverbruik ervan inzien. Wilt u uitgebreid inzicht? Dan is het merk Wallbox wellicht interessant. Via deze app is het mogelijk om uw laadkosten uitgebreid bij te houden.
Backoffice voor zakelijk gebruik
Zoals benoemd kunt u uw laadkosten verrekenen met uw werkgever of eigen bedrijf. Echter is het dus ook mogelijk om u uw laadpaal beschikbaar te stellen voor uw werknemers. Zo kunnen zij met behulp van een laadpas uw laadpaal ontgrendelen en vervolgens opladen. Op deze manier kunt u bepalen welke werknemers gebruik kunnen maken van de laadpaal en of dit tegen een tarief – of gratis zal zijn.
U kunt gebruik maken van meerdere laders, waarbij alle gegevens overzichtelijk worden bijgehouden door één systeem. U kunt uw backoffice systeem ook inzetten voor het verrekenen van laadsessies met externe gebruikers. Bijvoorbeeld als eigenaar van een horeca gelegenheid, supermarkt of in overige situaties. Op welke manier u de laders ook inzet – u kunt altijd uw investering terug verdienen door laadsessies van anderen. U bepaalt namelijk zelf tegen welk tarief men bij uw lader kan laden. Uiteraard kunt u hierbij ook middels eigen laadpassen een aantal personen instellen als gratis gebruiker.
Wilt u advies over het beheer van uw laadpaal, mogelijk via een backoffice systeem? Neem dan gerust contact op met onze EV-experts voor vrijblijvend advies.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.