Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Zoekt u een geschikte lader voor uw Cupra? Laaddirect is dé aangewezen leverancier. Ons aanbod is namelijk zowel uitgebreid als gevarieerd, wat betekent dat we voor iedere EV of plug-in hybride een passende laadoplossing in huis hebben. Zo ook voor uw elektrische of plug-in hybride Cupra.
Het vinden van een geschikte laadpaal of wandlader voor uw Cupra vereist wat tijd. Aan de hand van de informatie op deze pagina bent u beter geïnformeerd over de elektrische modellen van de Catalaanse autofabrikant en maken we het vinden van de perfecte lader een stukje gemakkelijker.
Cupra is een Spaans automerk dat tot 2018 door het leven ging als ‘Seat Sport’. Voorheen was Seat Sport een onderdeel van Seat, maar sinds 2018 is het verheven tot een onafhankelijk merk. Cupra is het onafhankelijke high performance merk van Seat en produceert sportievere, meer spannende en in het oog springende modellen dan Seat doet. Volgens het Spaanse merk zelf staat Cupra voor “passie, precisie, vastberadenheid, moed, en bovenal sportiviteit.” Seat is op zijn beurt weer onderdeel van de grote Volkswagen Groep, net als Skoda, Audi, Porsche en MAN.
Gezien het feit dat Cupra pas sinds kort wat meer onafhankelijk is van Seat heeft het merk nog relatief weinig voet aan de grond in de Nederlandse markt. Desondanks heeft het merk al vijf dealers in ons land, in Amsterdam, Leusden, Rotterdam, Zwolle en Den Bosch. Hier kunt u terecht voor de nieuwste Cupra’s en onderhoud aan uw Cupra. Overigens kunt u de modellen van Cupra ook bestellen bij reguliere SEAT-dealers.
Elektrisch rijden en high performance zijn een goede combinatie, zo realiseerden ze zich bij Cupra. Daarom verlegt ook het Spaanse merk zijn aandacht steeds meer richting elektrisch rijden. In 2021 introduceerde het merk bijvoorbeeld zijn eerste elektrisch aangedreven auto, de Cupra Born genaamd, die in het derde kwartaal van dat jaar ook in productie ging.
Omdat Cupra onderdeel uitmaakt van de Volkswagen Group profiteren zij van zowel de expertise als de al bestaande (elektrische) platformen van Volkswagen. Zo is de Cupra Born gebaseerd op het modulaire MEB-platform – een platform dat ook de basis vormt voor de Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq, VW ID.3 en VW ID.4.
Dankzij deze samenwerking beschikt Cupra, een relatief jong automerk, over elektrische voertuigen met uitstekende accucapaciteit, een competitieve actieradius en voldoende AC-laadvermogen:
Type | Accucapaciteit | Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
Cupra Born | 62 kWh | 427 km | 11 kW |
Vooralsnog bestaat de elektrische modellenreeks van Cupra uit slechts één model, de eerdergenoemde Cupra Born. De compacte Born werd in 2019 onthuld, toentertijd nog als Seat el-Born. In 2020 werd wereldkundig gemaakt dat de Born als Cupra zou worden verkocht en in 2021 beschikbaar zou komen. Daarnaast bracht Cupra in 2020 de Formentor op de markt – een compacte crossover SUV die ook beschikbaar is als plug-in hybride.
De verwachting is dat Cupra de komende jaren diverse nieuwe EV’s zal introduceren en in de nabije toekomst nieuwe uitvoeringen van de Cupra Born op de markt zal brengen. Helaas is er nog weinig informatie beschikbaar over toekomstige, elektrisch aangedreven Cupra’s, maar het is aannemelijk dat minstens één model wordt gebaseerd op de in 2020 gepresenteerde Tavascan cross-over concept car.
De Cupra Born is Cupra’s eerste en vooralsnog enige elektrische model. De Born, een sportieve vijfdeurs hatchback, is gebouwd op het bekende VW MEB-platform, een platform dat beschikt over een accupakket met een bovengemiddeld AC-laadvermogen. Het platform is tevens modulair, wat inhoudt dat deze met verschillende formaten accu kan worden uitgerust. In het geval van de Cupra is er momenteel slechts één accu (62 kWh) verkrijgbaar, maar in de nabije toekomst zal dit aanbod worden uitgebreid met een 82 kWh en een 55 kWh-accupakket. Verder staat de Cupra Born bekend als een compacte, veelzijdige elektrische auto met speels rijgedrag, een stoer, modern uiterlijk en een sportief karakter.
Uiteraard kan de Cupra Born niet zonder geschikte laadoplossing. Gelukkig vindt u in ons uitgebreide aanbod diverse A-merk laadoplossingen die geschikt zijn voor uw Cupra Born. Deze laders beschikken over genoeg AC-laadvermogen en zijn voorzien van diverse features.
Cupra is een van de jongere merken in de autobranche. Het Catalaanse automerk heeft desondanks een interessante voorgeschiedenis, met name als we ook kijken naar de voorganger van het merk, Seat Sport. Seat Sport was namelijk actief in de rallysport en de World Touring Car Championship (WTCC).
In de tijdlijn aan de rechterzijde zetten we de belangrijkste en meest opvallende gebeurtenissen voor u op een rijtje:
1971 | Seat richt de SEAT Special Vehicles Department op om Seats door te ontwikkelen voor de rallysport |
1979 – 1983 | Het Spaanse merk sleept maar liefst 11 titels in de wacht in de rallysport |
1985 | Seat Sport wordt opgericht |
1996-1998 | Seat wint drie jaar op rij het FIA 2L World Rally Championship met de Seat Ibiza |
2008-2009 | Seat wint tweemaal het FIA World Touring Car Championship met een doorontwikkelde Seat Leon |
2018 | Het Spaanse merk doopt Seat Sport om tot het onafhankelijke merk Cupra |
2020 | Cupra introduceert de eerste, zelf ontwikkelde Cupra, de conventioneel aangedreven of plug-in hybride Cupra Formentor |
2021 | Introductie van de eerste elektrisch aangedreven Cupra, de Cupra Born |
Hoe vindt u nu de meest geschikte laadoplossing voor uw elektrische Cupra? Dát is de vraag. We zullen er niet omheen draaien: het vinden van de best passende lader vereist nu eenmaal wat uitzoekwerk. U doet er verstandig aan om hoe dan ook rekening te houden met de onderstaande zaken tijdens uw zoektocht naar een passend laadstation.
Staar u niet blind op de keuze tussen een laadpaal en een wandlader. Beide ‘types’ laadstation zijn immers nagenoeg identiek. Hét grote verschil zit ‘m in de plek van montage. De een wordt tegen een wand gemonteerd, de ander op een losstaande paal. Welke voor u het meest geschikt is hangt daarom af van de beoogde laadplek. Is dit in de buurt van een muur, bijvoorbeeld bij u onder de carport of op de oprit? Dan biedt een wandlader zeer waarschijnlijk uitkomst. Zo niet, dan is een laadpaal wellicht de beste optie. Komt u er niet uit? Beeld u in hoe de laadkabel zal komen te lopen en maak op basis hiervan uw keuze.
Een toekomstbestendige laadoplossing beschikt over voldoende laadvermogen. Hoeveel laadvermogen ‘voldoende’ is hangt af van uw situatie, uw elektrische auto én uw plannen voor de toekomst. Wij raden iedere elektrische rijder aan om een lader te kiezen met even veel laadvermogen als de boordlader van zijn of haar elektrische Cupra. Verwacht u uw Cupra in de toekomst te vervangen door een model met meer laadvermogen? Dan kan het geen kwaad om een lader met nóg meer laadcapaciteit te selecteren. Dit scheelt u op den duur een hoop tijd, geld en moeite.
Om het laadvermogen van uw Cupra en uw nieuwe lader ten volle te benutten heeft u een elektrische aansluiting met voldoende capaciteit nodig. Zo heeft u voor de Cupra Born – die over 11 kW aan AC-laadvermogen beschikt, minimaal een 3-fase 3 X 16A aansluiting nodig.
Wilt u meerdere elektrische auto’s tegelijk opladen? Dan raden wij een lader met een dubbele laadaansluiting aan. Behoort dit niet tot uw wensen, dan voldoet een lader met een enkele socket.
U heeft keuze uit laders met een losse of vaste laadkabel. Een losse laadkabel bergt u op in uw Cupra en haalt u tevoorschijn zodra u deze op wilt laden. Dit wordt door sommigen als tijdrovend en onpraktisch beschouwd. Daarom zijn er ook laders met een vaste laadkabel. Deze zijn wat gebruiksvriendelijker, maar hebben ook een keerzijde. Laders met een vaste laadkabel zijn kwetsbaarder, waardoor ze minder geschikt zijn voor gebruik op publieke plekken.
Steeds meer laders zijn uitgerust met een internetverbinding en allerlei handige functionaliteiten. Online laders maken het laadproces nog voordeliger, praktischer, efficiënter en schoner. Voorbeelden van dergelijke functies zijn een gecertificeerde kWh-meter, een backoffice en een autorisatie-functie.
Wilt u de kosten van het laden verrekenen met andere gebruikers? Dan moet uw laadpaal/wallbox uitgerust zijn met een gecertificeerde kWh-meter. In ons aanbod vindt u uiteenlopende A-merk laadstations die met een kWh-meter zijn uitgerust.
Een van de meest handige functies van een online laders is de backoffice. Met een backoffice krijgt u inzicht in de laadkosten en alle andere relevantie informatie omtrent het laadproces. Een backoffice wordt daarom vaak gebruik in combinatie met een kWh-meter. Overigens is het van belang om te melden dat veel online laders uitgerust zijn met een relatief beperkte backoffice. Daarom hebben wij los verkrijgbare, extra uitgebreide backoffice-pakketten in ons aanbod opgenomen.
Bevindt uw lader zich in een publieke omgeving? Dan raden wij een lader met een autorisatiefunctie aan. Hiermee kunt u zelf bepalen wie wel en wie niet gebruik kan maken van uw laadpunt. De autorisatie kan op diverse manieren verlopen, bijvoorbeeld via een laadpas, laaddruppel of smartphone applicatie.
Het laadstation van uw Cupra vraagt veel van uw elektrische installatie. Zo veel zelfs, dat uw elektrische installatie en aansluiting overbelast kunnen raken. Dit kan gebeuren als de lader tegelijk is ingeschakeld als andere grote stroomverbruikers. Kiest u voor een lader met Dynamic Load Balancing, dan hoeft u zich hier geen zorgen over te maken. Dit type lader reduceert namelijk automatisch het laadvermogen zodra overbelasting dreigt.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.