Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Offerte aanvragen? Vraag hier in enkele stappen vrijblijvend een offerte aan - wij voorzien u snel van advies op maat.
Type 1, Type 2, CHAdeMO, CCS Combo en nog meer. Welke stekker moet je voor het laden van jouw elektrische auto hebben?
Voor het opladen van elektrische auto’s zijn er verschillende soorten stekkers. In de afgelopen jaren waren er vijf typen stekkers die regelmatig werden gebruikt. Echter worden een aantal van deze soorten stekkers niet meer gebruikt door de fabrikanten van elektrische auto’s. Tegenwoordig hoef je je gelukkig maar op twee soorten stekkers te richten, aangezien die voor bijna elke auto gebruikt worden. Onderstaand een overzicht van deze vijf soorten stekkers:
Naam | Toepassing | Aantal pinnen |
Type 1 (Yazaki) | Normaal AC-laden | 5 |
Type 2 (Mennekes) | Normaal AC-laden (de standaard) | 7 |
ChaDeMo | DC-snelladen (de standaard) | 4 |
CCS (Combo) | DC-snelladen bij bijvoorbeeld Fastned, Allego etc. | 7 + 2 |
Tesla stekker | Van toepassing op oudere Tesla’s voor snelladen | 5 |
Maar welke soort stekker wordt nu waarvoor gebruikt? En in welke auto? En is die stekker dan voor het normale AC-laden, of voor de DC-snellader? Onderstaand leggen we het allemaal uit.
De zogenaamde Type 1 stekker wordt ook wel Yazaki-stekker genoemd. Deze komt van oorsprong uit Japan maar werd ook veel door Amerikaanse automerken gebruikt. Je vindt hem bijvoorbeeld op de oudere exemplaren van de Nissan Leaf en ook op de Opel Ampèra E. Ook zijn er diverse plug-in hybrides zoals de Toyota Prius Plug-In en de Mitsubishi Outlander PHEV die met een Type 1 stekker worden opgeladen. Deze stekker is geschikt voor het normale opladen aan de AC-lader. De laadsnelheid bedraagt daarbij maximaal 19 kW maar bij de Nederlandse elektriciteitsaansluitingen is deze meestal maar 3,6 kW (1-fase). Inmiddels komt de Type 1 stekker bijna niet meer voor en mogen we deze dan ook als verouderd beschouwen.
De Type 2 stekker is dé standaard stekker voor nagenoeg alle elektrische auto’s. Deze stekker, die is ontwikkeld voor de Duitse automerken, is de meest gebruikte stekker voor openbare én privé laadpunten. Deze stekkeraansluiting zul je dus vinden op elke moderne auto die is geproduceerd voor de Europese markt; van de Volkswagen ID-serie, Škoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5 tot de nieuwe Chinese modellen zoals de BYD Seal, MG ZS en Zeekr X. De Type 2 stekker is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase AC-laden en kan laadsnelheden tot 44 kW aan. Doorgaans worden de meeste type 2 laadpalen en laadkabels uitgevoerd met een maximale laadsnelheid van 22 kW. Nagenoeg alle laadpalen in ons assortiment hebben een Type 2 aansluiting of vaste laadkabel met Type 2 stekker.
De CHAdeMo stekker wordt alleen gebruikt bij de DC-snelladers langs de doorgaande routes en snelwegen, maar zal steeds minder vaak te zien zijn. De normale AC-laders met deze laadaansluiting, zowel publiek als niet-publiek, hebben doorgaans een vaste (dikke) laadkabel met de CHAdeMO aansluiting. De afkorting staat overigens voor CHArge de MOve. Ook deze laadstekker is verouderd en zal je alleen terugvinden op zowel de oudere als laatste modellen van de Nissan Leaf.
Wie de tekeningen van de Type 2 stekker en de CCS Combo stekker vergelijkt, ziet de overeenkomst al meteen. De CCS Combo stekker, waarbij de afkorting ‘Combined Charging System’ betekent, is in feite een Type 2 stekker met daaronder twee extra pinnen. Die twee extra pinnen zijn bedoeld voor het DC-snelladen. De meeste snelladers die je bijvoorbeeld langs de snelweg kunt vinden, zullen uitgerust zijn met een CCS Combo aansluiting. Dit is dan ook de standaard voor snelladen in Nederland en Europa; nagenoeg elke elektrische auto heeft deze aansluiting. Hiermee laadt je dus op bij de snellaadstations van Fastned, Ionity, Allego en Tesla (nu ook toegangelijk voor niet-Tesla’s). Ook hier betreft het weer een vaste kabel, men hoeft dus geen eigen laadkabel te gebruiken.
Met de stekkers van de elektrische auto’s van Tesla was het voorheen (voor 2019) een beetje ingewikkeld. Veel Tesla’s hadden namelijk een eigen, merk-specifieke laadaansluiting voor het DC-snelladen. Maar ook Tesla is overgestapt op de combinatie van een CCS met de standaard type 2 stekker. Oudere Tesla Model s en Model X hebben echter nog een Tesla stekker voor het snelladen. Daarmee is het uiteraard geen probleem om de Tesla op te laden aan de Tesla Superchargers of de Tesla Destination Chargers. Dit zijn de snellaadparken en openbare laders van de Amerikaanse fabrikant.
Ondanks het feit dat elektrische auto’s niet allemaal dezelfde stekker hebben, is er ook voor jouw auto een passende laadoplossing. Omdat we de Type 2 en CCS Combo stekkers nog wel even als standaard zullen houden, verdient het de voorkeur om daar ook van uit te gaan. Kies daarom niet voor een laadpaal met een verouderde Type 1 of Tesla aansluiting. Met behulp van onderstaande lijst weet je welke laadpaal je kunt bestellen.
Moeite bij de keuze tussen al die verschillende laadpalen? Klik dan hier voor onze keuzehulp en weet binnen enkele minuten welke lader het beste bij jouw situatie past. Laadkabel nodig? Deze vind je hier
Hierboven heb je al kunnen zien welke AC-laadpaal het meest geschikt voor jouw Tesla is. Wij hebben geen DC-snelladers in het assortiment, maar bij DC-snelladers werkt het weer anders. Vandaar deze tip. De DC-snelladers van bijvoorbeeld Allego, Fastned of Ionity hebben namelijk een vaste laadkabel met CHAdeMO of een CCS Combo stekker. Maar wie zijn oudere Tesla Model S of X met Tesla aansluiting aan een ‘normale’ CCS DC-lader wil opladen, heeft daarvoor eerst een adapter nodig die ook nog een kleine technische aanpassing in de auto zal vereisen. Heb je één van deze modellen als occasion aangeschaft? Dan is de kans groot dat deze aanpassing al door een vorige eigenaar is gedaan. Snelladen via een optionele CHAdeMO adapter kan met alle versies van de Tesla Model S en Model X. Als deze zijn geproduceerd na 1 mei 2019 wordt er door de fabrikant al een CCS Combo adapter meegeleverd. Uiteraard kan je met een Tesla ook altijd terecht bij een Tesla Supercharger.
Heb je nog vragen over laadpalen, stekkers of opladen? Neem gerust contact met ons op. Onze adviseurs helpen je graag bij het kiezen van een toekomstbestendige laadoplossing die past bij de actuele situatie.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.