Alleen A-merken
Snelle levering
Vakkundige installatie
Persoonlijk advies
EV-Expert
Bijtelling
Geplaatst op

Bijtelling in 2023, hoe zit dat ook alweer?

Voor het privégebruik van een auto moeten we belasting betalen. Die zogenaamde bijtelling geldt ook voor elektrische auto’s. De bijtelling gaat in 2023 niet omhoog maar het lage bijtellingspercentage geldt nu nog maar tot 30.000 euro.

Bijtelling elektrische auto’s gaat langzaam omhoog

Toen elektrische auto’s net op de markt kwamen, hoefde daar geen bijtelling voor betaald te worden. De overheid wilde het zakelijk gebruik van elektrische auto’s namelijk stimuleren.

Maar nu elektrisch rijden min of meer is ingeburgerd, vindt de overheid dat die stimuleringsmaatregelen minder noodzakelijk zijn. De overheid gaat de dus langzaam afbouwen. En daarmee komt de bijtelling voor elektrische auto’s langzaam op het niveau van auto’s met een verbrandingsmotor. Daarmee verdwijnt dus ook een van de belangrijkste – en vroeger zelfs doorslaggevende – voordelen van elektrisch rijden voor zakelijke gebruikers.

Korting wordt in stappen afgebouwd

Hoe de bijtelling de komende jaren gaat veranderen, werd vorig jaar bekendgemaakt op Prinsjesdag. Het komt erop neer dat de bijtelling voor het privégebruik van een auto’s van de zaak gelijk blijft, maar dat de korting daarop die voor elektrische auto’s geldt, langzaam wordt afgebouwd. Die korting gold eerst voor de gehele fiscale waarde van de auto. Aansluitend stelde men een maximale fiscale waarde voor die auto vast, waarvoor de korting op de bijtelling geldt. Vervolgens werd ook de korting minder. En tegelijkertijd gaat ook de fiscale waarde waarvoor de korting geldt, in stappen omlaag. De laatste stap wordt de komende jaarwisseling gezet. In 2026 zal het lage bijtellingspercentage voor elektrische auto’s helemaal komen te vervallen.

Bijtellingspercentages 2020 t/m 2026

Onderstaande tabel laat zien hoe de overheid de korting af wil bouwen:

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Korting tot (€) 45.000 40.000 35.000 30.000 30.000 30.000 n.v.t.
Normale bijtelling 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Bijtelling laag tarief 8% 12% 16% 16% 16% 17% 22%

Het gaat hierbij altijd om het jaar waarin de elektrische auto in Nederland is geregistreerd. Verder staan de bijtellingspercentages vast voor een periode van 60 maanden vanaf het moment dat de auto hier is geregistreerd. Voor de meeste mensen die nu een elektrische auto van de zaak rijden, verandert er komend jaar dus niets.

Rekenvoorbeelden

Wie komend jaar een elektrische auto van de zaak mag rijden met een fiscale waarde van 50.000 euro, die in 2023 is geregistreerd, moet rekening houden met de volgende bijtelling:

Bijtelling 16 % over de eerste € 30.000

€ 4.800

Bijtelling 22 % over het bedrag boven de € 30.000

€ 4.400

Totaal

€ 9.200

Als het een auto met een fiscale waarde van € 25.000 – dus minder dan die € 30.000 euro – betreft wordt alleen het lagere tarief berekend:

Bijtelling 16 % over € 25.000

€ 4.000

Bijtelling 22 % over het bedrag boven de € 30.000

Totaal

€ 4.000

Deze bijtelling moet worden opgegeven als extra inkomsten bij de belastingaangifte. Het daadwerkelijke nettobedrag van de bijtelling is dus mede afhankelijk van het inkomen en de aftrekposten.

bijtelling in 2023 elektrische auto

Verdere afbouw stimuleringsmaatregelen

De lage bijtelling was niet de enige stimuleringsmaatregel voor elektrische auto’s. Er hoeft voor elektrische auto op dit moment ook geen wegenbelasting te worden betaald. Ook is er nog geen BPM van toepassing. En ook dat gaat de overheid afbouwen. Onderstaande cijfers zijn voorlopig, de overheid moet de definitieve regelingen nog vastleggen.

2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Wegenbelasting 0% 0% 0% 0% 0% 25% 100%
Vaste voet BPM 0 0 0 0 0 360 360

 

Reacties

Geen producten in je winkelwagen.