Laadoplossing voor thuis bespreken?
Advies nodig over uw ideale laadoplossing voor thuis? Onze EV-Experts staan voor u klaar.
Het potje voor de aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s is, terwijl het jaar amper vijf maanden oud is, alweer helemaal leeg.
Wie nog dit jaar een nieuwe elektrische auto wil kopen en daarvoor subsidie wil krijgen, vist helaas achter het net. Het kabinet had dit jaar maar liefst 71 miljoen uitgetrokken om de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s te stimuleren. Helaas is dit potje sinds 30 mei overtekend. Mensen die een elektrische auto mét subsidie willen kopen moeten of tot volgend jaar wachten voor ze beslissen, of een tweedehands elektrische auto kopen. Het subsidiepotje voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto is namelijk nog niet leeg, al komt daarvan ook de bodem in zicht.
We kennen in Nederland sinds medio 2020 de SEPP-regeling (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren). Deze subsidieregeling werd in het leven geroepen om particulieren te stimuleren om een nieuwe of gebruikte elektrische auto’s te kopen. Particulieren kregen in eerste instantie een subsidie van 4.000 euro bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Als ze een gebruikte elektrische auto kochten kregen ze een bedrag van 2.000 euro.
Uiteraard moet er aan diverse voorwaarden worden voldaan. Zo moet de elektrische auto een actieradius van minimaal 120 km hebben en mocht de catalogusprijs niet minder dan 12.000 en niet meer dan 45.000 euro bedragen. De jaren erna is de hoogte van de subsidie voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s iets omlaag gegaan en dat zal de komende jaren ook het geval zijn. De subsidie voor een nieuwe elektrische auto was dit jaar nog 3.350 euro. Volgend jaar is de subsidie nog maar 2.950 euro en in 2024 zal het subsidiebedrag op 2.550 euro blijven steken. Voor gebruikte elektrische auto’s is de subsidie (2.000 euro) overigens gelijk gebleven.
Dit jaar trok het kabinet in totaal 91,4 miljoen euro voor de SEPP-regeling. Daarvan is 71 miljoen euro bedoeld voor nieuwe elektrische auto’s, de resterende 20,4 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s. Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat meldt nu dat het subsidiepotje voor nieuwe elektrische auto’s per 30 mei helemaal leeg is, en dat het potje voor gebruikte elektrische auto’s ook leeg begint te raken. Er is op dit moment nog zo’n 3,54 miljoen euro beschikbaar.
Dat betekent dat er dit jaar al heel wat particulieren van de subsidieregeling voor elektrische auto’s gebruik hebben gemaakt, en dat er dus ook heel wat nieuwe elektrische auto’s op de weg zijn verschenen. Als we de 71 miljoen delen door de 3.350 euro hebben we het over ruim 21.000 elektrische auto’s.
Staatssecretaris Heijnen vindt dat goed nieuws: “Ik zie dat deze regeling echt helpt om elektrisch rijden voor particulieren dichterbij te brengen.” Heijnen ziet ook in dat er, terwijl het jaar nog niet eens op de heft is, heel veel mensen achter het net vissen: “De keerzijde is dat wie de komende maanden voor een nieuwe elektrische personenauto wil kiezen én een beroep op deze regeling wil doen, moet wachten tot begin volgend jaar”.
Wie toch heel graag een elektrische auto mét subsidie wil aanschaffen en niet te lang wil wachten, kan een gebruikte elektrische auto te kopen. Hoewel daarvoor slechts 2000 euro wordt uitgekeerd, zijn ze qua aanschafprijs weer goedkoper. Maar die mensen moeten niet te lang wachten, het potje bevat nog subsidie voor 1.770 gebruikte elektrische auto’s. Daarna is ook die koek op en wordt het écht wachten tot volgend jaar.
De SEPP-regeling blijft overigens niet eeuwig van kracht. Op dit moment loopt hij in ieder geval tot en met 2024. Wat er daarna gebeurt, is nog niet bekend.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale laadoplossing voor thuis.