Laadoplossing voor uw bedrijf bespreken?
Advies nodig over uw ideale bedrijfslaadoplossing? Onze EV-Experts staan voor u klaar.
Het is voor veel mensen niet duidelijk of bedrijven verplicht zijn om laadpalen op hun parkeerplaatsen te plaatsen. Deze zijn al verplicht als het gaat om nieuwbouw en renovatie. En volgend jaar zijn laadpalen ook verplicht bij bestaande bedrijfsgebouwen.
Los van wat er wel of niet verplicht is, is het voor ondernemers natuurlijk sowieso aan te raden om laadpalen te laten installeren. Dit omdat er gewoon veel vraag naar oplaadpunten is, en die vraag zal de komende jaren alleen maar groeien. Laten we ook niet vergeten dat we ons milieu en klimaat daar een handje mee helpen.
Bedrijven hebben als grootverbruikers vaak heel voordelige energietarieven. Daarom kan het plaatsen van laadpalen waar niet alleen de bedrijfsvoertuigen maar personeelsleden en bezoekers gebruik van kunnen maken, ook lucratief zijn. Het kan in ieder geval een goede manier zijn om de kosten van de laadpalen en de installatie ervan op een redelijke termijn terug te kunnen verdienen.
Ondanks het feit dat het voor veel mensen niet helemaal duidelijk wanneer laadpalen verplicht zijn bij een bedrijfspand, zijn de richtlijnen daarover heel duidelijk. Deze zijn vastgelegd in het Nederlandse Bouwbesluit, dat in 2019 is aangepast aan de hand van de toen gewijzigde Europese Energy Performance of Buildings Directive (EPBD III).
De regelgeving over oplaadpunten in het Bouwbesluit moet bijdragen aan de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen en ondersteunt de ambities voor schonere mobiliteit uit het Klimaatakkoord. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om deze verplichtingen in acht te nemen bij nieuwbouw, renovatie of het beheer van bestaande utiliteitsgebouwen.
Wij hebben voor u de meest actuele Nederlandse Bouwbesluiten en regelgeving doorgenomen en opgezocht wanneer het verplicht is om laadpalen bij utiliteitsgebouwen te installeren, en hoeveel dat er moeten zijn, en of er nog meer zaken verplicht zijn. Onderstaand een puntsgewijs overzicht van wat er verplicht is met betrekking tot laadpalen bij utiliteitsbouw:
Sinds 10 maart 2020 is het verplicht om minimaal één oplaadpunt voor elektrische voertuigen aan te leggen bij utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein.
Dat is niet het enige, er moeten namelijk ook al voorbereidingen worden getroffen zodat er in de toekomst eenvoudig laadpalen kunnen worden bijgeplaatst. Die voorbereidingen betreffen leidinginfrastructuur (zoals loze leidingen). Die moeten worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken.
Ook als een bedrijfsgebouw ingrijpend gerenoveerd wordt, is het verplicht om laadpalen te plaatsen. De regels zijn hiervoor hetzelfde als bij nieuwe bedrijfspanden. Dat wil zeggen dat het sinds 10 maart 2020 verplicht is om minimaal één oplaadpunt aan te leggen bij utiliteitsgebouwen, als er sprake is van meer dan 10 parkeervakken op hetzelfde terrein.
En ook bij renovaties geldt dat er voorbereidingen moeten worden getroffen voor extra laadinfrastructuur. Ook nu moet er leidinginfrastructuur worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken.
Wanneer is er volgens het Bouwbesluit sprake van een ingrijpende renovatie? Deze heet ‘ingrijpend’ als meer dan 25 procent van de oppervlakte van de gebouwschil wordt vernieuwd, veranderd of vergroot, en deze vernieuwing de integrale gebouwschil betreft. Er is bij renovaties trouwens wel een uitzondering op de verplichting voor het aanleggen van oplaadpunten en infrastructuur. De verplichting geldt niet als de kosten van de laadinfrastructuur meer dan 7 procent van de totale renovatiekosten bedragen.
Het is op het moment van schrijven – februari 2024 – nog niet verplicht om laadpalen bij bestaande bedrijfsgebouwen te plaatsen. Maar dat gaat binnenkort veranderen. Met ingang van per 1 januari 2025 komt die verplichting er wél. Dan is het bij bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken op hetzelfde terrein minimaal één oplaadpunt verplicht.
De gebouweigenaar mag zelf bepalen hoeveel oplaadpunten er in totaal worden gerealiseerd, afhankelijk van de lokale behoefte en markt, maar dus minimaal één.
Type | Verplicht m.i.v. | Aantal P-plaatsen | Vereist aantal laadpalen en infrastructuur |
Nieuwe gebouwen | 10 maart 2020 | > 10 | Minimaal 1 oplaadpunt; leidinginfrastructuur voor 1 op de 5 parkeervakken |
Te renoveren gebouwen | 10 maart 2020 | > 10 | Minimaal 1 oplaadpunt; leidinginfrastructuur voor 1 op de 5 parkeervakken |
Bestaande gebouwen | 1 januari 2025 | > 20 | Minimaal 1 oplaadpunt |
Uiteraard wordt er geen merk en type laadpalen voorgeschreven. Het enige dat er in het Bouwbesluit staat is dat de oplaadpunten voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuigconnectoren van het Type 2. Verder moet de meetinrichting van deze oplaadpunten voldoende beveiligd zijn om het dataverkeer en de privacy van gebruikers te beschermen.
De overheid heeft ook een aantal aanbevelingen over het geschikt maken van oplaadpunten voor gebruik door derden, zoals bezoekers, en de geschiktheid voor ‘smart charging’ en ‘load balancing’.
• Toegankelijk voor derden
De oplaadpunten zijn bij voorkeur geschikt voor gebruik door derden (zoals bezoekers). Ze moeten voor hen dan niet alleen goed bereikbaar en vindbaar zijn. Derden moeten makkelijk gebruik kunnen maken van de oplaadpunten via functionaliteiten zoals slimme meters, autorisatie via apps, laadpassen en/of laaddruppels en liefst ook via ad-hoc betaalmogelijkheden.
• Voorbereid voor de toekomst
Te plaatsen laadpalen moeten bij voorkeur compatible zijn met technologieën als smart charging en load balancing. Dit om een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting bij een toekomstige uitbreiding van het aantal oplaadpunten te voorkomen.
• Ook op privéterrein
Ook oplaadpunten die op grond van de EPBD III op privéterrein worden gerealiseerd, kunnen publiek toegankelijk zijn. Een oplaadpunt op een parkeerplaats bij een winkel of horecagelegenheid In dat geval zijn deze aanbevelingen ook van toepassing.
De genoemde en aanbevelingen zijn onderdeel van de richtlijnen en adviezen die worden gegeven in het kader van de implementatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, zoals beschreven op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en in de richtlijnen in de Nederlandse Bouwbesluiten.
Sinds 10 maart 2020 is het verplicht om bij nieuwe utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen minstens één laadpaal te plaatsen. Daarnaast moet er leidinginfrastructuur worden gelegd voor 1 op de 5 parkeerplaatsen. Laadpalen voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuigconnectoren van het type 2. Daarnaast moet de meetinrichting bij deze oplaadpunten voldoende beveiligd zijn om het dataverkeer en de privacy van gebruikers te beschermen.
Ja, er is een uitzondering. Utiliteitsgebouwen die worden gerenoveerd dienen ook laadpunten te installeren. Indien meer dan 25% van de gebouwschil wordt vernieuwd, veranderd of vergroot, dient er minimaal één oplaadpunt en leidinginfrastructuur voor 1 op de 5 parkeervakken te worden geplaatst. Echter, als de kosten voor de laadinfrastructuur meer dan 7% van de totale renovatiekosten bedragen, hoeft de laadinfrastructuur niet te worden aangelegd.
Voor bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen is het vanaf 1 januari 2025 verplicht om minimaal één oplaadpunt te hebben.
Ja, de verplichting geldt ook voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd. Dit betekent dat als meer dan 25% van de gebouwschil wordt vernieuwd, veranderd of vergroot, er minimaal één oplaadpunt en leidinginfrastructuur voor 1 op de 5 parkeervakken moet worden aangelegd.
Vanaf 10 maart 2020 is het verplicht om bij nieuwe utiliteitsgebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen minimaal één oplaadpunt te installeren. Daarnaast moet er leidinginfrastructuur worden aangelegd voor 1 op de 5 parkeervakken.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale bedrijfslaadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.