Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Bij Laaddirect bent u aan het juiste adres voor een A-merk laadpaal of wandlader voor uw elektrische aangedreven Dacia. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor alle andere benodigde zaken, van de installatie van uw laadstation tot achtergrondinformatie over de elektrische auto’s van het Roemeense merk Dacia. Laatstgenoemde is wel zo handig als u in de markt bent voor een lader. Aan de hand van deze informatie maakt u immers de keuze voor een bepaalde laadpaal of wandlader.
Dacia is een Roemeense autofabrikant die onderdeel uitmaakt van de Groupe Renault en dus ook van de Renault-Nissan-Mitsubishi alliantie. De autofabrikant is het grootste bedrijf van Roemenië en daarmee ook verantwoordelijk voor zo’n 8% van de export van het Oost-Europese land. De auto’s van Dacia kenmerken zich door hun opvallend lage prijzen, degelijkheid en veelzijdigheid. Door de concurrerende prijzen moeten er qua uitrusting en afwerking uiteraard wel wat concessies worden gedaan.
Ook in Nederland zijn Dacia’s een bekend gezicht op de weg. Zo’n 1% van alle auto’s die in Nederland worden verkocht zijn Dacia’s. Vooral de Dacia Logan, Sandero en Duster zijn erg in trek onder Nederlanders. Het Roemeense merk heeft een fijnmazig dealer- en servicepuntnetwerk in Nederland, waarbij men meestal samenwerkt met de Renault-dealers. Daarom kunt u in Nederland op tientallen plekken terecht voor de nieuwste Dacia’s, Dacia occasions en al het onderhoud.
Op gebied van elektrische voertuigen is Dacia enigszins een laatkomer. Elektrisch auto’s waren in het verleden immers vrij prijzig en daarmee weinig geschikt voor een ‘prijsvechter’ als Dacia. Gelukkig is dit tegenwoordig anders. Met de bijzonder scherp geprijsde Dacia Spring Electric introduceerde Dacia zijn eerste EV én een van de meest betaalbare EV’s ter wereld. In feite verwezenlijkt Dacia hiermee de ambitie van vele andere automerken: het toegankelijk maken van elektrisch rijden voor iedereen.
Natuurlijk profiteert Dacia van de kennis en expertise van zijn moederbedrijf Renault. De Spring Electric is dan ook afgeleid van de K-ZE, een elektrische auto die Renault in China bouwt en verkoopt. Door gebruik te maken van elektrische platformen ontwikkelt door Renault – zoals het CMFA-A platform – drukt Dacia de kosten én beschikken de elektrische Dacia’s over heel behoorlijke eigenschappen met betrekking tot accucapaciteit, AC-laadvermogen en rijbereik.
Type | Accucapaciteit | Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
Dacia Spring Electric | 27,4 kWh | 225 km | 6,6 kW |
De huidige elektrische modellenreeks van Dacia bestaat uitsluitend uit de Dacia Spring Electric. Deze op de Renault City K-ZE gebaseerde EV werd in 2020 aangekondigd en is de eerste en vooralsnog enige elektrisch aangedreven Dacia.
Over de eventuele elektrische toekomstplannen van Dacia is weinig bekend, al bestaan er geruchten over een geëlektrificeerde uitvoering van de populaire Dacia Duster. Hoe het toekomstige elektrische aanbod van het Roemeense merk er uit zal zien hangt vooral af van de richting die Renault het merk wil geven en het succes van de Dacia Spring Electric.
De Dacia Spring Electric is Europa’s meest betaalbare EV. De Spring Electric werd in 2021 op de markt gebracht en maakt elektrisch rijden toegankelijk voor nagenoeg iedereen. Met een 27 kWh-accupakket, een 6,6 kW on-board lader en een bereik van 225 kilometer (WLTP) breekt de Spring Electric geen records, maar dat hoeft ook niet. De auto is bedoeld voor gebruik in de stad, waar het beperkte bereik geen probleem is. Bovendien is het rijbereik bij lagere snelheden vaak het grootst. Voor zijn prijs is de Dacia Spring Electric relatief luxe uitgevoerd. Veel basiszaken, zoals elektrisch zijramen en sloten, airco, ABS, elektrische buitenspiegels, radio met usb-aansluiting, zijn standaard aanwezig en andere zaken, zoals een navigatiesysteem, Apple Carplay en parkeersensoren, zijn optioneel verkrijgbaar. Met de Dacia Spring Electric heeft u dus een behoorlijk complete elektrische auto voor uw geld.
Vanwege zijn kleine accupakket moet de Dacia Spring Electric regelmatig worden opgeladen. Dit doet u het beste met een betrouwbare laadpaal of wandlader die beschikt over voldoende laadvermogen (6,6 kW). Houd daarnaast rekening met de benodigde elektrische aansluiting (1-fase 1 X 32A).
Dacia werd in 1966 opgericht en de eerste fabriek van Dacia opende zijn deuren in 1968. Een van de eerste modellen die Dacia produceerde, was een eigen variant van de (door de Franse autofabrikant uit productie genomen) Renault 12. Uiteraard is er sindsdien veel veranderd. Maar hoe is het merk gekomen waar het nu is?
1966 | Dacia wordt opgericht onder de naam Uzina de Autoturisme Pitesti (UAP) |
1969 | De eerste Dacia, de Dacia 1300, rolt van de band |
1999 | Renault lijft Dacia in en investeert flink in de Roemeense autofabrikant, die met behulp van de extra gelden zijn modellengamma uitbreidt |
2006 | Renault opent de deuren van het “Renault Technologie Roumanie engineering centre”, waar 2500 ingenieurs zullen werken aan nieuwe Dacia’s |
2020 | Dacia onthult de Dacia Spring Electric |
Het selecteren van de best passende lader voor uw Dacia is zo gemakkelijk nog niet. Daarom zetten we hieronder de belangrijkste zaken voor u op een rijtje.
Natuurlijk wilt u uw elektrische Dacia zo snel mogelijk kunnen opladen. Daarom is het kiezen van een lader met genoeg AC-laadcapaciteit zo belangrijk. Wij adviseren een lader met minimaal evenveel laadvermogen als uw elektrische Dacia te kiezen. Een lader met meer AC-laadvermogen is ook een optie, bijvoorbeeld als u verwacht in de toekomst uw Dacia te vervangen door een EV met meer AC-laadcapaciteit.
Wilt u meerdere EV’s tegelijk opladen? Kies dan voor een lader met een dubbele laadaansluiting (socket). In ons assortiment vindt u diverse modellen die zijn uitgerust met twee laadaansluitingen. Zo’n laadstation biedt uitkomst als u uw lader deelt met anderen of u zelf twee EV’s heeft. Vergeet daarnaast niet te letten op de benodigde laadaansluiting (Type 2).
Staar u niet blind op de keuze tussen een laadpaal en een wandlader. De meeste laders kunnen namelijk als laadpaal of als wandlader worden geplaatst. Beide ‘types’ lader zijn technisch identiek. Bij uw keuze draait het daarom vooral om de plek waar u uw Dacia wilt opladen. Is een laadpaal daar handig of komt een wandlader toch beter tot zijn recht? Beeld in hoe de laadkabel zal komen te lopen en hak op basis hiervan de knoop door.
Naast laadstations met een losse laadkabel zijn er laders met een vaste laadkabel. Deze kabel hoeft u – in tegenstelling tot een losse kabel – niet in uw Dacia op te bergen. Velen vinden dit fijn, aangezien het het laadproces wat sneller maakt. Helaas zijn laders met een vaste laadkabel wel een stuk kwetsbaarder en daardoor minder geschikt voor gebruik op publieke plekken.
Steeds meer laders hebben een internetaansluiting. Hierdoor beschikken ze over allerlei handige, slimme functies. Dit zijn functies die het laden efficiënter, gemakkelijker, duurzamer en voordeliger (kunnen) maken.
Een backoffice, bijvoorbeeld. Met een backoffice krijgt u inzicht in het laadproces, van de exacte laadtijd tot de kosten van het laden. Dit is ideaal als u de laadkosten wilt verrekenen met anderen, zoals uw medegebruikers of uw werkgever.
Veel gebruikers willen de laadkosten kunnen verrekenen met hun werkgever. Hiervoor moet uw lader, naast met een backoffice, ook uitgerust zijn met een gecertificeerde kWh-meter. In ons aanbod vindt u daarom diverse laders die beschikken over beide functies.
Laadpalen met Dynamic Load Balancing, soms ook wel Load Balancing genoemd, voorkomen dat uw lader te veel vraagt van uw elektrische installatie. Wanneer uw elektrische Dacia wordt opgeladen terwijl ook andere grote stroomverbruikers, zoals de wasmachine, wasdroger of vaatwasser, zijn ingeschakeld kan uw elektrische installatie namelijk overbelast raken. Een laadstation met Dynamic Load Balancing detecteert wanneer er overbelasting dreigt en schroeft dan automatisch het laadvermogen van de laadpaal terug.
Wilt u voorkomen dat onbevoegden de laadpaal of wandlader voor uw Dacia zonder toestemming kunnen gebruiken? Kies dan voor een wandlader of laadpaal met een autorisatiefunctie. Hiermee bepaalt u zelf wie wel en wie niet gebruik mag en kan maken van uw laadoplossing. Dergelijke functies bestaan er in verschillende soorten en maten. Denk hierbij aan een RFID-lezer voor laadpassen, een Plug & Charge-functie of een applicatie voor op uw telefoon.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.