Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Bent u in de markt voor een lader voor uw elektrische of plug-in hybride DS? Dan kan het allesbehalve kwaad om wat meer te weten te komen over de elektrische voertuigen van dit Franse merk. Met deze informatie op zak kunt u immers nóg beter een keuze maken voor de topmerk laadoplossing die het beste bij uw DS past.
Het Franse DS Automobiles is een relatief onbekende naam in de autowereld. Het merk werd immers pas in 2009 opgericht, als submerk van Citroën. Citroën hoopte met DS, dat niet alleen voor ‘Different Spirit’ en ‘Distinctive Series’ staat, maar ook een duidelijke verwijzing naar de legendarische Citroën DS is, een meer ‘premium’ publiek aan te trekken. Sinds 2015 is DS daarom een onafhankelijk merk. Uiteraard maakt het nog wel onderdeel uit van het overkoepelende Stellantis concern (waar de voormalige PSA Group onderdeel van is).
Ondanks het feit dat DS een relatief nieuwe speler in de autobranche is, heeft het merk een behoorlijk uitgebreid dealernetwerk in Nederland. Deze verkooppunten zijn onder te verdelen in DS Stores en DS Salons. Een DS Store is een volwaardige showroom, terwijl een DS Salon ‘slechts’ een onderdeel is van een Citroën-showroom. Bij beide kunt u terecht voor de nieuwste DS-modellen of een onderhoudsbeurt.
Overigens legt DS wat betreft service en luxe de lat bijzonder hoog. Zo zijn niet alleen de auto’s een stuk luxer, ook de service bij de DS Stores en Salons is uitstekend. Denk hierbij aan valet parking en een haal- en brengservice wanneer uw DS aan onderhoud toe is.
Door de jaren heen heeft DS verschillende auto’s op de markt gebracht. De huidige modellenreeks bestaat uit zeven modellen. Drie hiervan zijn conventioneel aangedreven, drie hebben een plug-in hybride aandrijflijn en één model is volledig elektrisch aangedreven.
Voor alles wat betreft accutechnologie kan DS leunen op de kennis, ervaring en expertise van het Stellantis concern, waar ook tal van andere merken onderdeel van uitmaken. Dit ziet u ook terug bij de DS 3 Crossback E-Tense. Deze compacte, elektrische cross-over is gebouwd op het Electrified Common Modular Platform (eCMP) – een platform dat ook de basis vormt van de Citroën ë-C4, Opel Corsa-e en Mokka-e en de Peugeot e-208 en e-2008. Dankzij dit gedeelde platform beschikt de DS 3 Crossback E-Tense over een 50 kWh-accu en een boordlader met een prima AC-laadvermogen.
Type | Accucapaciteit | Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
DS 3 Crossback E-Tense | 50 kWh | 320 km | 11 kW |
Bovendien is Stellantis bezig met de ontwikkeling van diverse nieuw elektrische platformen. Deze zullen de basis vormen voor toekomstige elektrische auto’s van DS én natuurlijk ook voor voertuigen van andere merken die onderdeel uitmaken van het concern.
Over de huidige elektrische modellenreeks van DS kunnen we kort zijn. Deze bestaat namelijk uit ‘slechts’ één model, de DS 3 Crossback E-Tense. Deze elektrische cross-over SUV werd in 2020 op de markt gebracht en is de eerste elektrische auto van het Franse merk. Daarnaast heeft DS nog drie plug-in hybrides: dit zijn de DS 7 Crossback E-Tense, de DS 4 E-Tense en de DS 9 E-Tense.
Over het toekomstige aanbod van DS is helaas nog vrij weinig bekend. In 2020 introduceerde DS de Aero Sport Lounge concept car, uitgerust met een 110 kWh-accu die goed is voor een actieradius van zo’n 600 kilometer. Het heeft er echter alle schijn van dat deze Aero Sport Lounge slechts dient als demonstratie van technologieën die mogelijk in toekomstige auto’s van DS terug te vinden zullen zijn.
De DS3 Crossback E-Tense is de eerste volledig elektrisch aangedreven auto van het Franse merk. De compacte cross-over SUV werd in 2020 op de markt gebracht en kan worden beschouwd als een luxere versie van de Citroën ë-C4 of Opel Mokka-e. Verder deelt de elektrische E-Tense veel eigenschappen met andere elektrische auto’s gebouwd op dit platform. Zo beschikt de E-Tense over eenzelfde accupakket (50 kWh) en even veel AC-laadvermogen (11 kW). Er is echter één groot verschil: de DS3 Crossback E-Tense steekt met kop en schouders boven de rest uit daar waar het aankomt op comfort, afwerkingsniveau en interieur. De DS 3 Crossback E-Tense kenmerkt zich door zijn extra comfortabele onderstel met lange veerwegen, fraaie vormgeving, het met chroom afgewerkte interieur en luxe infotainment systeem.
De DS3 Crossback E-Tense is geen luxepaardje daar waar het aankomt op laders. Desondanks raden wij aan om te kiezen voor een A-merk laadoplossing met ruim voldoende laadvermogen (11 kW of meer). Vergeet daarnaast niet om rekening te houden met de vereiste capaciteit voor de elektrische aansluiting (3 x 16A).
Omdat DS nog maar kort bestaat heeft het niet zo’n rijke historie zoals andere, oudere automerken. Toch zijn er een aantal momenten die als mijlpalen kunnen worden beschouwd, zowel voor het merk zelf als elektrisch rijden in zijn geheel.
2009 | DS wordt opgericht op als premiummerk van Citroën |
2010 | Introductie van de Citroën DS3 |
2010 | Citroën DS3 uitgeroepen tot 2010 Car of the Year door Top Gear Magazine |
2010 | Introductie van de Citroën DS4 |
2011 | Lancering van de Citroën DS5 |
2015 | DS splitst zich af van Citroën |
2020 | Introductie van de DS 3 Crossback E-Tense |
Ziet u door de bomen het bos niet meer? Geen zorgen! Volg simpelweg onderstaand stappenplan en u vindt zonder twijfel de perfecte lader voor uw DS.
Een lader met voldoende AC-laadvermogen is essentieel. Beschikt de gekozen laadoplossing niet over genoeg laadcapaciteit, dan duurt het aanzienlijk langer om uw DS op te laden. En dat wilt u natuurlijk niet. Overigens is geen één regel die bepaalt wat “voldoende AC-laadvermogen” is. Naar onze mening moet u minimaal een lader kiezen met even veel laadvermogen als uw DS. Wilt u 100% zeker wat dat u nu én in de toekomst goed zit, dan raden wij aan om een lader met wat extra AC-laadcapaciteit te kiezen. Vergeet alleen niet dat u ook over de juiste elektrische aansluiting moet beschikken om dit laadvermogen daadwerkelijk te benutten.
Kiezen tussen een laadpaal en wandlader hoeft niet ingewikkeld te zijn. Beide types laadstation zijn immers technisch identiek. Het enige verschil zit hem in de wijze van montage. Welke voor u het meest geschikt is hangt daarom af van waar u uw DS wilt gaan opladen. Is dit onder de carport, vlak naast de muur? Dan is een wandlader waarschijnlijk het meest handig. Is dit ergens anders, ver van een wand vandaag? Dan biedt een laadpaal hoogstwaarschijnlijk uitkomst. Houd ook rekening met de afstand tot de meterkast. Daar moet het laadstation immers op worden aangesloten.
Vervolgens dient u de knoop door te haken over het type laadkabel. U heeft twee opties: een laders met een vaste kabel of een lader met een losse laadkabel. Een losse laadkabel is ‘standaard’ maar wordt door sommige gebruikers als onpraktisch gezien. Dit vanwege het feit dat u deze telkens in uw kofferbak moet opbergen en hier steeds uit moet halen zodra u uw DS wilt opladen. Een lader met een vaste laadkabel is weer een stuk kwetsbaarder en daardoor minder geschikt voor gebruik op publiek toegankelijke plekken.
Als u meerdere voertuigen tegelijk wilt opladen dan doet u er verstandig aan om een lader met een dubbele laadaansluiting te kiezen. Hoeft u hier, nu of in de toekomst, geen behoefte aan? Dan raden wij u aan een lader met een enkele socket te kopen.
Meer en meer laadstations zijn voorzien van een internetaansluiting. Dergelijke laders staan ook wel bekend als online laadstations. Hierdoor beschikken ze over tal van handige, slimme functies. Denk hierbij aan zaken zoals een backoffice. Met een backoffice krijgt u inzicht in de laadsnelheid, laadkosten en nog veel meer. Een backoffice is ook een van de vereisten als u de laadkosten met andere gebruikers of uw werkgever wilt verrekenen.
Laders uitgerust met Dynamic Load Balancing voorkomen dat uw elektrische installatie overbelast raakt. Dit kan namelijk gebeuren als de lader tegelijk is ingeschakeld met andere grote energieverbruikers, zoals de wasmachine, wasdroger en vaatwasser.
Een gecertificeerde kWh-meter is ook een vereiste als u de laadkosten wilt verrekenen met anderen. In ons aanbod vindt u verschillende laadpalen en wandladers die hier standaard mee uitgerust zijn.
Sommige laders zijn voorzien een autorisatie-functie. Zo’n functie biedt uitkomst als uw lader zich op een publieke plek bevindt. Hiermee kunt u namelijk zelf bepalen wie wel en wie niet gebruik kan en mag maken van uw lader.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.