MAGAZIJNOPRUIMING bij Laaddirect: €300,- korting op uw laadpaal installatie! Let op, de actie is slechts beperkt geldig. Lees hier meer.
Dankzij de komst van vele nieuwe merken en de aanhoudende problemen in de toeleveringsketen was 2022 een jaar met de nodige dynamiek. Van welke elektrische auto’s verwachten in 2023 wij het meest?
Enerzijds is duidelijk dat de transitie naar elektrisch rijden onontkoombaar is, en ook in volle gang is. Het aantal elektrisch auto’s in het Nederlandse wagenpark groeide vorig jaar met ongeveer 73.350 exemplaren. Totaal waren er in Nederland per 1 januari 2023 maar liefst 312.129 elektrische auto’s geregistreerd.
Vorig jaar bedroeg het ‘aandeel elektrisch’ in de nieuwverkopen 23,5 procent. De combinatie de gestegen elektriciteitsprijzen en de ietwat beperktere stimuleringsmaatregelen – de bijtelling gaat iets omhoog en de aankoopsubsidie gaat iets omlaag – zullen de stijging in de verkopen mogelijk iets afremmen. Ook de stijgende prijzen zullen daarin een rol spelen. Maar er zijn ook steeds meer interessante elektrische auto’s om uit te kiezen en er komen er ook steeds meer bij. Daarom verwacht men dat er dit jaar nóg meer elektrische auto’s worden verkocht. De verwachting is dat er dit jaar ongeveer 90.000 elektrische auto’s worden verkocht. Daarmee zouden we eind dit jaar het aantal van 400.000 elektrische auto’s overschrijden.
Als die stijging doorzet dan mogen we ervan uitgaan dat er volgend jaar zelfs twee magische getallen worden gehaald. Want dan zouden er in Nederland én meer dan 100.000 nieuwe elektrische auto’s worden verkocht én zijn er in ons land ook meer dan 500.000 elektrische auto’s. Dat zou ook betekenen dat er eind 2024 waarschijnlijk meer dan een half miljoen elektrische auto’s in Nederland zullen zijn. Dat halve miljoen is uiteraard nog maar een klein deel van het totale Nederlandse wagenpark, dat uit meer dan 11 miljoen voertuigen bestaat.
Wat precies de beste elektrische auto’s zijn, is alleen aan de hand van uitgebreide tests te bepalen. En om te kunnen zeggen wat de populairste elektrische auto’s zijn, hebben we de registratiecijfers nodig. Die hebben we ook pas achteraf. Maar we kunnen wel aardig inschatten welke elektrische auto’s het in 2023 helemaal gaan maken en we dus als “het meest veelbelovend” zijn. Onderstaand een kort overzicht van de elektrische auto’s waarvan wij het komende jaar veel van verwachten. Geen eindeloze lijst maar modellen die in ieders top 10 zouden kunnen (of moeten) staan:
Het aanbod in dit segment – compacte hatchbacks – was tot nu toe schaars. De Volkwagen ID.3 was bijna alleenheerser en had met de Cupra Born alleen concurrentie uit eigen huis te duchten. Maar als we de test van de diverse automagazines mogen geloven, dan is de elektrische Renault Megane E-Tech qua kwaliteit, afwerking en rij-eigenschappen de nieuwe topper onder de elektrische hatchbacks.
Waar de elektrische Renault Megane E-Tech mogelijk de topper bij de elektrische hatchbacks wordt, verwachten wij dat de nieuwe MG4 Electric de prijsbreker wordt. Deze compacte elektrische hatchback laat misschien wat steekjes vallen op het gebied van afwerking en uitrusting maar hij wordt tegen een bijzonder concurrerende prijs aangeboden. En die prijs, die is en blijft in dit segment een belangrijke zo niet doorslaggevende factor
Nog een interessante, scherp geprijsde nieuweling uit China. En niet van de eerste de beste fabrikant, BYD is namelijk de grootste fabrikant van (deels) elektrische voertuigen ter wereld. De BYD Atto 3 zit qua maatvoering tussen de VW ID.3 en ID.4 in. Het beste van twee werelden, zou je kunnen zeggen. Bovendien is de verkoop en service van deze compleet uitgevoerde, prima rijdende elektrische SUB cross-over in de vertrouwde handen van Louwman. Daarmee legt BYD een prima basis voor een succesvolle intrede op de Nederlandse markt.
Natuurlijk mag de Tesla Model Y in dit lijstje niet ontbreken. Deze elektrische SUV is qua actieradius, prestaties en ruimte een topper in zijn segment. Dit jaar zal Tesla het aantal beschikbare uitvoeringen naar verwachting completeren en ook het productievolume op peil hebben. Niets staat de Tesla Model Y een succes in de weg, al timmert de concurrentie steeds nadrukkelijker op de deur.
Elektrische sedans zijn er nog niet zo veel, en zeker niet in het middensegment. Met de Hyundai Ioniq 6 zet de Koreaanse autofabrikant een auto op de markt die qua prijs/prestatieverhouding eigenlijk geen concurrentie heeft. Een prima actieradius, puike prestaties en een enorm hoge laadsnelheid voor een vrij scherpe prijs. Alleen dat extravagante uiterlijk, dat is wel iets wat niet iedereen zal waarderen. We zijn daarom benieuwd of dat uiterlijk de Ioniq 6 in 2023 gaat maken of opbreken.
Van dezelfde fabrikant komt een opvolger van de populaire Kona. Deze compacte elektrische SUV kent een flinke schare fans. Hiervan komt dit jaar geen facelift maar een echt nieuwe generatie op de markt. De vernieuwde Hyundai Kona Electric, die niet alleen een stuk dynamische oogt, zal ook een stuk ruimer zijn.
Het zustervoertuig van de Kona was lange tijd de meest populaire elektrische auto van Nederland. Hij blinkt nergens in uit, maar dat is ergens ook de kracht van de Kia Niro. Een soort “grootste gemeenschappelijke deler” zou je kunnen zeggen. De vernieuwde versie van de Kia e-Niro heet Niro EV. En ook die zou best eens van de populairste elektrische auto’s van dit moment kunnen zijn, ware het niet dat de productiecapaciteit de vraag nauwelijks aankan. Als Kia de productie dit jaar beter op de rit heeft is er maar heel weinig dat een nieuw succes voor de vernieuwde elektrische Kia Niro in de weg staat.
We zeiden het al bij de Hyundai Ioniq 6: er zijn maar weinig elektrische sedans op de markt. Met de ID.7 zet Volkswagen komende zomer een elektrische auto in een segment op de markt waarin dit merk met de Jetta en Passat vroeger grote successen boekte. Als de markt de sedan – een carrosserievorm die vanwege de stroomlijn veel gunstiger voor een elektrische auto is – opnieuw ontdekt dan staat Volkswagen met de VW ID.7 ongetwijfeld vooraan in de rij. Uiteraard staat hij op het vertrouwde MEB-platform. Qua afwerking en software – punten van kritiek bij de eerste ID-modellen – heeft Volkswagen verbetering beloofd.
Ooit was de Opel Astra de meest verkochte auto in zijn segment. Dat is lang geleden. Na de overname door PSA en later Stellantis bewandelde Opel een nieuwe weg. De huidige Opel Astra is een van de sterkste nummers in zijn segment. Dat geldt ook voor de stationwagen, die men als Astra Sports Tourer op de markt brengt. Dit jaar komt ook de elektrische Opel Astra op de markt. Door de combinatie van zijn ijzersterke reputatie en de beproefde elektrische technologie van PSA/Stellantis zal de Opel Astra Electric ongetwijfeld zijn weg naar de klant weten te vinden.
Nog zo’n succesnummer is de Peugeot 308. Sinds Opel door PSA is overgenomen, is deze Franse hatchback (en stationwagen) ook min of meer een zustervoertuig van de Opel Astra. En ook van de Peugeot 308 komt dit jaar een elektrische versie op de markt. En ook van de elektrische Peugeot e-308 (en de elektrische stationwagen Peugeot e-308 SW) mogen we verwachten dat hij als zoete broodjes over de toonbank gaat.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.