Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Zoekt u een laadpaal of wandlader voor uw plug-in hybride (PHEV) Land Rover? Laaddirect is dé aangewezen leverancier daarvoor. Bij ons vindt u namelijk een breed aanbod van A-merk laadoplossingen geschikt voor de PHEV’s van het Britse Land Rover. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor informatie die u nodig heeft om de beste laadpaal of wandlader voor uw Range Rover PHEV, Rover Sport PHEV, Rover Velar PHEV, Evoque PHEV, Rover Sport PHEV en Defender PHEV te kiezen.
Land Rover is een iconische Britse fabrikant van terreinwagens die wereldwijd actief is en onderdeel uitmaakt van het Indiase Tata Motors. Het Britse merk staat synoniem met SUV’s en voertuigen geschikt voor het terrein en produceert hoogwaardige SUV’s met een complete uitrusting, hoge mate van comfort en een deftig prijskaartje. De meer luxe voertuigen van Land Rover dragen de naam Range Rover.
Ook in Nederland zijn Land Rovers – en met name de Range Rover-modellen – geliefd. Voor een ‘niche’-merk heeft het merk dan ook een relatief groot marktaandeel – een aandeel dat de afgelopen jaren ook nog eens hard stijgt. Verspreid door ons land vindt u dan ook verschillende dealers waar u terecht kunt voor uw nieuwe Land Rover of Range Rover alsmede service en onderhoud aan deze voertuigen.
Eén van de mogelijke verklaringen voor de toenemende populariteit van Land Rover is het feit dat het Britse merk sinds een aantal jaar voor veel van haar modellen ook een plug-in hybride variant aanbiedt.
Plug-in hybride auto’s beschikken natuurlijk over minder zware accupakketten dan 100% elektrisch aangedreven auto’s. Zo ook de PHEV’s van Land Rover. Het merendeel van de PHEV’s van het Britse merk is uitgerust met een compacte, lichtgewicht accu en een 1-fase boordlader met een AC-laadcapaciteit van 7 kW.
Model | Accucapaciteit | EV-Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
Range Rover P400e PHEV | 38,2 kWh | 113 km | 7 kW |
Range Rover Sport P400e PHEV | 13,1 kWh | 41 km | 7 kW |
Range Rover Velar P400e PHEV | 17,1 kWh | 53 km | 7 kW |
Range Rover Evoque P300e PHEV | 15 kWh | 62 km | 7 kW |
Discovery Sport P300e PHEV | 15 kWh | 60 km | 7 kW |
Defender P400e PHEV | 19,2 kWh | 43 km | 7 kW |
Het geëlektrificeerde programma bestaat vooralsnog uit zes plug-in hybride SUV’s. De eerste hiervan, de Range Rover PHEV en Range Rover Sport PHEV, werden in 2017 geïntroduceerd. In 2020 werden nog eens vier PHEV’s aan het programma toegevoegd, waardoor er kan worden gesproken over een zeer compleet aanbod.
Overigens blijft het hier niet bij. Zo hoopt de Britse autofabrikant niet alleen nieuwe PHEV’s te introduceren, maar zijn er ook concrete plannen om 100% elektrisch aangedreven Land Rovers op de markt te brengen. Hiervoor werkt Land Rover aan de ontwikkeling van een nieuw platform, de zogenaamde Electrified Modular Architecture (EMA). Dit is een platform dat voor zowel PHEV’s als EV’s gebruikt kan worden. De eerste Land Rover zal naar alle waarschijnlijkheid een elektrisch aangedreven variant van de Land Rover Defender zijn. Daarnaast wordt in 2024 ook een elektrische uitvoering van de Range Rover geïntroduceerd.
De Range Rover PHEV is een plug-in hybride uitvoering van de ‘standaard’ Range Rover. Deze luxueuze SUV bouwt voort op maar liefst 50 jaar traditie, innovatie en ervaring en zet “opnieuw de maatstaf in zijn klasse.” De Range Rover PHEV kenmerkt zich door zijn strakke, moderne design, hoge mate van comfort, vele slimme oplossingen en indrukwekkende rijeigenschappen. Verder biedt de Range Rover ruimte aan vijf of zeven personen, afhankelijk van de gekozen carrosserie-uitvoering (Standard Wheelbase of Long Wheelbase). De Range Rover is uitgerust met een voor een PHEV fors accupakket met aan maximale accucapaciteit van 38,2 kWh – goed voor een EV-actieradius van 113 kilometer. Het opladen gaat aan de hand van een 1-fase 7 kW-boordlader met een Type 2 laadaansluiting.
Een goede laadpaal of wandlader beschikt over voldoende AC-laadvermogen. In het geval van de plug-in hybride Range Rover heeft u een lader nodig met minstens 7 kW aan AC-laadcapaciteit. Dit vereist op zijn beurt een 1-fase 1 X 32A elektrische aansluiting in uw stoppenkast. Daarmee is de laadtijd erg kort. U zou ook kunnen overwegen om de auto met 3,6 kW op te laden. Dat maakt het qua aansluiting wat eenvoudiger.
Land Rover introduceerde de PHEV-versie van de Range Rover Sport tegelijkertijd met die van de Range Rover. De Range Rover Sport is, zoals zijn naam al doet suggereren, een sportievere uitvoering van de standaard Range Rover. Dit is onder andere terug te zien in zijn design en sportieve rijeigenschappen. Daarnaast is de Rover Sport PHEV voorzien van de modernste systemen (Touch Pro Duo infotainment systeem en een Heads-Up en Interactive Driver Display). De Range Rover Sport PHEV, die ook wel de Range Rover Sport P400e wordt genoemd, is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. Elke van deze uitvoeringen beschikt echter over eenzelfde 13,1 kWh-accupakket en een 7 kW-boordlader.
Natuurlijk wilt u uw Range Rover Sport P400e zo snel mogelijk opladen. Normaal gesproken raden wij aan om een laadoplossing met minstens 7 kW aan AC-laadvermogen te kiezen. Maar u dient dan terdege rekening houden met uw elektrische installatie. Omdat de laadtijd toch al heel kort is, zou u daarom kunnen overwegen om een 11 kWh laadstation te nemen, en de auto met één fase (3,6kW) op te laden. Dan heeft u ook alvast een geschikt laadstation voor het geval uw volgende auto wél helemaal elektrisch is.
De Range Rover Velar wordt ook wel de ‘avant-garde Range Rover’ genoemd. Dit vanwege zijn vernieuwende, minimalistische design, zeer complete uitrusting, te configureren rijdynamiek en veelzijdigheid. Vergelen met de andere SUV’s van Land Rover is de Velar opvallend subtiel en verfijnd vormgegeven, met een vloeiende taillelijn en bescheiden proporties. In de plug-in hybride-uitvoering, ook wel de Velar P400e PHEV genoemd, beschikt de Velar over een 17,1 kWh-accupakket (goed voor een EV-bereik van 35 kilometer) en een 1-fase 7 kW-boordlader. De Velar PHEV is in diverse configuraties verkrijgbaar. Deze verschillen met name van elkaar op gebied van uitrustingsniveau.
Wij raden onze klanten aan altijd een lader te kiezen met minstens evenveel laadvermogen als hun PHEV. In het geval van de Velar P400e is dit 7 kW. Een laadstation met 7 kW aan AC-laadvermogen vereist op zijn beurt een 1-fase 1 X 32A elektrische aansluiting. Zoals hierboven genoemd kunt u ook overwegen om een laadoplossing met een kleiner laadvermogen te kiezen.
Ook de Range Rover Evoque is in een plug-in hybride-uitvoering verkrijgbaar. Deze is uitgerust met een bescheiden 15 kW accupakket. Deze accu geeft de Evoque een EV-bereik van zo’n 62 kilometer (WLTP-norm). Daarnaast beschikt de Evoque PHEV over een 7 kW-boordlader. Verder kenmerkt de Range Rover Evoque zich door zijn relatief lage prijs, compacte afmetingen, stoere uitstraling, overzichtelijke doch complete interieur en veelzijdigheid. De PHEV-uitvoering van de Evoque wordt ook wel de P300e genoemd en is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringsniveaus (standaard, S of SE) en met diverse opties en accessoires.
Uw Range Rover Evoque P300e verdient een passende laadoplossing. Kies daarom voor een A-merk laadpaal met een AC-laadvermogen van minstens 7 kW. Zo laadt u uw Evoque zo snel mogelijk op. Houd daarnaast rekening met de benodigde elektrische aansluiting.
De Land Rover Discovery Sport PHEV, ook wel de Discovery Sport P300e genoemd, was een van de eerste plug-in hybrides van de Britse autofabrikant. De Discovery Sport wordt geroemd om zijn veelzijdigheid, compacte afmetingen, betaalbaarheid en rijcomfort. Daarnaast is het interieur van de Discovery Sport vervaardigd van hoogwaardige materialen en is de compacte SUV voorzien van alle gemakken. In de plug-in hybride uitvoering beschikt de Discovery Sport over een lichtgewicht 15 kWh accu en een 1-fase boordlader met een AC-laadcapaciteit van 7 kW. Evenals andere Land Rover PHEV’s is de Discovery Sport verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus en met diverse accessoires en opties.
In principe gaat voor de Discovery Sport PHEV hetzelfde op als voor andere PHEV’s: kies een lader met minstens evenveel AC-laadvermogen als uw PHEV en vergeet niet rekening te houden met de benodigde laadaansluiting (Type 2) en elektrische aansluiting (1-fase 1 X 32A).
De Land Rover Defender PHEV combineert de avontuurlijke eigenschappen van de conventioneel aangedreven Defender met de voordelen van een plug-in hybride aandrijflijn. Evenals zijn conventioneel aangedreven evenknie is de Defender PHEV nagenoeg onverwoestbaar, meer dan geschikt voor het terrein en uitgerust met tal van moderne oplossingen. Deze plug-in hybride uitvoering van de Defender draagt officieel de naam ‘Land Rover Defender P400e’ en is uitgerust met 19,2 kWh accupakket – goed voor een EV-bereik van zo’n 43 kilometer – en een 7 kW-boordlader. Daarnaast is de Defender PHEV verkrijgbaar in twee carrosserrie-uitvoeringen (de Defender 90 of 110) en met verschillende ‘accessoire packs’.
Wij raden u aan om een lader te selecteren met minstens 7 kW aan AC-laadvermogen. Let daarnaast goed op de laadaansluiting (Type 2) en de benodigde elektrische aansluiting (1-fase 1 X 32A).
Als één van de oudste terreinwagenmerken ter wereld kent Land Rover een rijke historie. Onderstaande tijdlijn neemt u mee langs de belangrijkste gebeurtenissen en mijlpalen van het Britse merk:
1948 | Rover Company richt Land Rover op voor de ontwikkeling en productie van terreinwagens met vierwielaandrijving |
1951 | Land Rover wordt hofleverancier van de Britse koninklijke familie |
1970 | Land Rover introduceert de eerste luxe Range Rover |
1989 | Introductie van de Land Rover Discovery |
1994 | BMW neemt Land Rover over |
1997 | Land Rover brengt de betaalbare Land Rover Freelander op de markt |
2000 | Ford koopt Land Rover over van BMW |
2008 | Het Indiase Tata Motors koopt Land Rover en voegt deze samen met Jaguar onder de naam ‘Jaguar Land Rover Limited’ |
2017 | Introductie van de plug-in hybride versies van de Range Rover en de Range Rover Sport |
2020 | PHEV-uitvoeringen van de Range Rover Velar, Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport en Land Rover Defender komen op de markt |
Het vinden van de perfecte laadoplossing voor uw Land Rover is zo gemakkelijk nog niet. Bij deze keuze komen immers allerlei overwegingen kijken. We zetten de belangrijkste voor u op een rij:
Natuurlijk wilt u het AC-laadvermogen van uw Land Rover ten volle te benutten. Daarom is het van cruciaal belang om een lader te kiezen die over minstens evenveel AC-laadvermogen beschikt als uw Land Rover. Vergeet niet rekening te houden met het feit dat dit ook implicaties heeft voor uw elektrische installatie. Hoe hoger het laadvermogen van uw laadstation, hoe meer dit vereist van uw elektrische installatie.
Omdat een PHEV vergeleken met een volledig elektrische auto (BEV) een veel kleinere accu heeft die snel opgeladen kan worden, kunt u ook een laadoplossing kiezen waarbij de accu van uw PHEV wat langzamer – maar nog altijd in minder dan één nacht – wordt opgeladen. Een 11 kW laadstation laadt uw Land Rover PHEV bijvoorbeeld op met 3,6 kW en vereist minimaal een 3×16 A aansluiting. Een dergelijke laadoplossing is ook geschikt om volledig elektrische auto’s mee op te laden, wat uiteraard wel zo makkelijk is.
U heeft keuze uit laadpalen en wandladers. Wandladers zijn doorgaans het meest geschikt als u uw Land Rover in de garage, onder de carport of elders in de buurt van een muur wilt opladen. Laadpalen bieden uitkomst in alle nagenoeg alle andere situaties.
Naast laders met een losse laadkabel zijn er modellen met een vaste laadkabel. Deze zijn gemakkelijker in gebruik maar helaas ook een stuk kwetsbaarder. Om deze reden raden wij laadstations met een vaste laadkabel alleen aan als uw lader niet op een publieke plek komt te staan.
Wilt u meerdere PHEV’s of EV’s tegelijk opladen? Kies dan voor een laadoplossing met een dubbele socket. Zo niet, dan volstaat een laadpaal met een enkele laadaansluiting.
Laders worden steeds geavanceerder. Zo voorzien veel merken hun laadstations uit met een internetverbinding. Hierdoor kunnen ze gebruik maken van allerlei handige functies en apps. Denk hierbij aan een backoffice, kWh-meter, Load Balancing-functie en een autorisatiefunctie.
Wilt u de laadkosten verrekenen met anderen? Kies dan voor een lader met een backoffice én een gecertificeerde kWh-meter. Hiermee heeft u altijd inzicht in de informatie rondom het laadproces en kunt u probleemloos de kosten van het laden verreken met uw medegebruikers of werkgever.
Veel laders zijn uitgerust met Dynamic Load Balancing – een functie die overbelasting van uw elektrische installatie voorkomt. Het werkt als volgt. Wanneer overbelasting dreigt, bijvoorbeeld als de lader tegelijk is ingeschakeld als andere grote stroomverbruikers, detecteert de Load Balancing-functie dit en wordt het laadvermogen automatisch gereduceerd.
Komt uw lader op een publieke plek te staan? Dan raden wij u aan een lader met een autorisatiefunctie te kiezen. Zo voorkomt u dat onbevoegden gebruik kunnen maken van uw lader. Autorisatiefuncties zijn er in verschillende soorten en maten, van RFID-lezers voor laadpassen tot smartphone applicaties.
Bij Laaddirect bent u aan het juiste adres voor een A-merk laadoplossing voor uw Land Rover PHEV of EV. Dankzij ons uitgebreide, gevarieerde aanbod kunnen wij u een passende laadoplossing bieden, of u nu een state-of-the art laadpaal of een simpele wandlader zoekt. Bovendien regelen wij ook de installatie van uw nieuwe laadstation en kunt u altijd bij ons terecht voor vrijblijvend advies.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.