Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Zoekt u een laadpaal of wandlader voor uw elektrische auto van BYD? Bij Laaddirect kunt u niet alleen terecht voor een uitgebreid aanbod van A-merk laadoplossingen, maar ook voor alle benodigde (achtergrond)informatie over het Chinese BYD en de EV’s van dit grote Chinese merk. Met behulp van deze info kunt u een weloverwogen keuze maken voor een laadpaal of wandlader voor uw BYD Atto 3, Han of Tang.
In ons aanbod vindt u ongetwijfeld een geschikte laadpaal of ander type lader voor uw BYD EV. Heeft u de geschikte lader al gevonden? Wij regelen ook de installatie, dat scheelt u een hoop tijd en gedoe.
BYD, de afkorting van ‘Build Your Dreams’, is een Chinese accu- en voertuigenfabrikant die gevestigd is in de miljoenenstad Shenzhen. Het merk werd in 1995 opgericht, oorspronkelijk als producent van batterijen en accu’s. Sinds 2003 richt BYD Auto zich echter ook op de productie van auto’s, bussen, vrachtwagens en meer. Ondanks het feit dat BYD een relatief onbekende naam is in Europa en Nederland, is het een van ’s werelds grootste EV-producenten. Maar liefst 7% van alle jaarlijks geproduceerde EV’s wereldwijd worden geproduceerd door BYD.
Het merk is sinds 2008 al actief in Nederland, al richtte het zich toentertijd met haar elektrische bussen en elektrische taxi’s uitsluitend op overheidsinstanties en bedrijven. Sinds 2022 biedt BYD in Nederland ook elektrische personenauto’s aan.
Evenals veel andere autofabrikanten maakt BYD voor haar EV’s gebruik van universele platformen, ofwel standaard platformen en accupakketten. Desondanks zijn de specificaties van de eerste drie in Nederland verkrijgbaar BYD modellen – de Atto 3, Han en Tang – verschillend. Dit betekent ook dat het voor uw keuze voor een laadpaal of wandlader belangrijk is welke model u heeft. U wilt immers een lader kopen die uw EV zo snel mogelijk oplaadt.
Model | Accu | Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
BYD Atto 3 | 60,5 kWh | 420 km | 11 kW |
BYD Han | 85,4 kWh | 521 km | 11 kW |
BYD Tang | 86,4 kWh | 400 km | 11 kW |
Zoals reeds benadrukt bestaat het huidige EV-aanbod van BYD in Nederland uit drie verschillende modellen, namelijk de BYD Atto 3, Han en Tang. In China en Azië heeft het merk een aanzienlijk uitgebreider aanbod, maar voor nu moeten we met deze drie modellen genoegen nemen.
Alle drie de modellen werden op hetzelfde moment, namelijk de tweede helft van 2022, in Nederland gelanceerd. In China zijn deze EV’s echter al een stuk langer verkrijgbaar. Zo werd de BYD Tang in 2015 op de markt gebracht, de originele versie van de Atto 3 (die in China bekend staat als de ‘Yuan’) in 2016 en de nieuwere Han EV in 2020.
In de toekomst mogen we naar alle waarschijnlijk nog meer verwachten van het Chinese merk. Zo ziet het nieuwe e-Platform 3.0 modulaire platform, waar de nieuwste versie van de Atto 3 op gebouwd is, er veelbelovend uit en, hoewel onwaarschijnlijk, bestaat de kans dat BYD nog meer van haar in Azië verkrijgbare modellen naar Europa brengt.
De BYD Atto 3 is een compact vormgegeven, 100% elektrisch aangedreven cross-over SUV die plaatst biedt aan 4 passagiers en, uiteraard, 1 bestuurder. De eerste Atto 3 rolde in 2015 onder de naam ‘Yuan’ van de band. De eerste generatie van de Yuan was verkrijgbaar als conventioneel aangedreven cross-over, plug-in hybride en, later, als BEV. De tweede en nieuwste generatie, de generatie die in Nederland verkrijgbaar is en bekend staat als de Atto 3, is uitsluitend als BEV verkrijgbaar en is gebouwd op het nieuwe e-Platform 3.0. In Nederland is alleen de Extended Range-uitvoering, met 60 kWh accupakket en 11 kW AC-boordlader, verkrijgbaar.
Let bij de aanschaf van een laadpaal of wandlader voor de BYD Atto 3 op het benodigde laadvermogen (minstens 11 kW), de aansluiting (Type 2) en de benodigde/gewenste features (backoffice, Load Balancing, autorisatie).
Met de fraaie BYD Han hoopt het Chinese merk dat strijd aan te gaan met merken zoals Tesla en Polestar. De BYD Han is grote, vierdeurs sedan en een van ‘vlaggenschepen’ van het merk. In China is de Han tevens verkrijgbaar als plug-in hybride, maar in Nederland verkoopt BYD de sedan uitsluitend als BEV. De Han beschikt over een accu met een capaciteit van 85,4 kWh, goed voor een actieradius van 521 kilometer. Opladen gaat aan de hand van de 3-fasen boordlader met een AC-laadcapaciteit van 11 kW en een standaard Type 2-aansluiting.
Ook de BYD Han kan niet zonder geschikte lader. Ontdek ons aanbod en vind de passende laadoplossing – met minstens 11 kW aan AC-laadvermogen en een Type 2-laadaansluiting – in ons uitgebreide assortiment.
Ten slotte is er nog de BYD Tang, een forse, 5-deurs SUV die plaats biedt aan maar liefst 7 personen. Oorspronkelijk werd de Tang in 2015 geïntroduceerd als plug-in hybride, maar sinds de lancering van de tweede generatie in 2018 is de SUV ook verkrijgbaar als BEV. In Nederland en andere Europese landen is alleen de 100% elektrisch aangedreven uitvoering verkrijgbaar. Deze uitvoering is uitgerust met vierwielaandrijving, een 86,4 kWh accupakket en een 3-fase 11 kW boordlader. De accu is qua capaciteit vergelijkbaar met die van de Han, maar aangezien het hier een zwaardere en grover vormgegeven SUV betreft, is de actieradius wat minder (400 km WLTP).
Op zoek naar een lader voor de BYD Tang? Dankzij zijn bescheiden AC-laadvermogen (7 kW) zijn nagenoeg alle laadpalen en wandladers uit ons assortiment geschikt.
BYD is een van de grootste EV-fabrikanten ter wereld, maar slechts weinig Nederlanders en Europeanen zijn bekend met het merk. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het zich tot voor kort uitsluitend op de Chinese en Aziatische markt richtte. Een korte geschiedenis:
1995 | Wang Chuanfu richt Build Your Dreams (BYD) Co. Ltd. Op |
2002 – 2003 | BYD neemt de Qinchuan Automobile Company over en richt BYD Auto op |
2008 | Het merk introduceert een plug-in hybride versie van de BYD F3, ’s werelds eerste productiemodel PHEV |
2009 | De BYD F3 (conventionele variant) is de best verkochte auto van China |
2015 | BYD is ’s wereld grootste producent van ‘stekkerauto’s’, ofwel van elektrische en plug-in hybride auto’s |
2015 | Introductie van de BYD Tang |
2016 | Introductie van de BYD Yuan, de cross-over SUV die later de BYD Atto 3 zou worden |
2020 | Introductie van de BYD Han elektrische sedan |
2022 | BYD Auto verkoopt 641,000 EV’s in de eerste helft van het jaar 2022 en haalt daarmee Tesla in als ’s werelds grootste EV-fabrikant |
2022 | BYD komt naar Nederland en introduceert de Tang, Atto 3 en Han |
Op zoek naar de meest geschikte lader voor uw BYD Atto 3, Tang of Han? Houdt dan rekening met de volgende zaken:
Het is van essentieel belang dat u een laadpaal of wandlader kiest met minstens evenveel laadcapaciteit als uw BYD EV. Voor de Atto 3 en Han is dit 11 kW, voor de Tang ‘slechts’ 7 kW.
Hoe hoger het laadvermogen van uw laadoplossing, hoe meer dit vraagt van uw elektrische aansluiting. Zo heeft u voor een 11 kW laadstation een 3-fase 3 X 16A aansluiting nodig, terwijl u voor een 7 kW laadpaal of wandlader genoeg heeft aan een 1-fase 1 X 32A aansluiting.
U heeft keuze uit laders met een losse of vaste laadkabel. Een laadpaal met een losse laadkabel is meer hufter proof, maar minder handig in gebruik. Een model met een vaste laadkabel is juist handiger in gebruik, maar helaas een stuk kwetsbaarder. Daarom raden wij dergelijke laders niet aan als uw lader in een publieke omgeving komt te staan.
Wilt u twee EV’s tegelijk opladen? Kies dan voor een laadpaal of wallbox met een dubbele socket. Zo’n lader is ideaal als u de lader deelt met de buren, als u zelf twee EV’s heeft als u de lader zakelijk wilt gebruiken.
Een lader met een internetverbinding wordt ook wel een online lader genoemd. Online laadstations bieden dankzij hun internetconnectie gebruikers tal van handige opties en features. Denk hierbij aan een backoffice, kWh-meter, autorisatie en Dynamic Load Balancing.
Met een backoffice krijgt u meer inzicht in de informatiestromen rondom het laadproces. Combineert u een backoffice met een gecertificeerde kWh-meter, dan kunt u ook tot op de cent nauwkeurig de laadkosten bijhouden. Dit is handig als u de laadkosten wilt verreken met medegebruikers of uw werkgever.
Autorisatiefuncties zijn er in allerlei soorten en maten – denk bijvoorbeeld aan een Plug & Charge-functie, RFID-lezer of smartphone app. Elke functie werkt in principe hetzelfde. Aan de hand van de autorisatie bepaalt u wie wel en wie niet gebruik mag maken van uw lader. Dat is wel zo’n fijn idee.
Ten slotte moet u voor bepalen of u een lader met of zonder Dynamic Load Balancing. Een Load Balancing-functie voorkomt dat uw elektrische installatie overbelast raakt, bijvoorbeeld als deze tegelijk is ingeschakeld als andere grote verbruikers.
Laaddirect is dé aangewezen leverancier van laadpalen en wandladers voor de BYD Atto 3, Tang en Han. Dankzij ons uitgebreide aanbod kunnen wij iedereen een passende laadoplossing bieden. Daarnaast geven we vrijblijvend advies en kunt u bij ons ook aankloppen voor de installatie. Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.