Voorkom dat u de verkeerde laadpaal kiest!
Ontvang binnen 10 min een vrijblijvend en persoonlijk advies op maat.
Uw elektrische of plug-in hybride Citroën kan niet zonder een geschikte laadpaal of wandlader. Maar welke is geschikt voor uw Citroën? Dit bepalen is geen eenvoudige klus. Daarom vindt u op deze pagina, naast alle relevante aankoopinformatie, óók achtergrondinformatie over de elektrische auto’s en bestelwagens van Citroën. Zo bent u nog beter geïnformeerd en maakt u nog gemakkelijker de keuze voor de best passende laadpaal voor uw Citroën.
Citroën is, naast Peugeot en Renault, één van de bekende grote Franse automerken. Het Franse merk verkoopt zijn stijlvolle en betaalbare auto’s wereldwijd, waaronder in Nederland. Auto’s van Citroën staan te boek als modern, comfortabel en betaalbaar. Daarnaast is het aanbod van het bekende Franse bedrijf zowel breed als gevarieerd, waardoor er voor elke rijder wat tussen zit.
Ondanks het feit dat Citroën erg bekend én razend populair is in landen als Frankrijk en Engeland, zie je in Nederland wat minder van deze Franse auto’s op de weg. Het marktaandeel van Citroën in ons land is in 2020 zo’n 3% – een flinke daling ten opzichte van de 5% rond 2010. Desondanks heeft Citroën een fijnmazig dealernetwerk in ons land, waar u uiteraard terechtkunt voor zowel de nieuwste (elektrische) Citroëns als voor onderhoud.
Net zoals veel andere automerken biedt Citroën sinds een aantal jaar ook diverse elektrische modellen aan, waaronder meerdere elektrische bedrijfswagens.
Citroën onderdeel is van Stellantis N.V.? Het hoofdkwartier van dit concern, wat in 2021 werd opgericht als resultaat van de fusie tussen het Franse PSA en het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles, bevindt zich in Amsterdam. Andere merken die onder Stellantis vallen zijn Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Autobianchi, Abarth, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall.
Zoals in onderstaande tabel te zien is doen de accu’s van Citroën een beetje onder voor die van de absolute topmodellen van bijvoorbeeld BMW, Tesla, Polestar en Audi. Desondanks bieden de diverse elektrische Citroëns de meeste rijders genoeg accucapaciteit en laadvermogen.
Omdat Citroën onderdeel van Stellantis is, bouwt het zijn elektrische auto’s op modulaire platformen waar ook voertuigen van andere merken op worden gebouwd. Zo vormt het Electrified Common Modular Platform van de voormalige Groupe PSA de basis voor de Citroën ë-C4, evenals voor diverse Opels, Peugeots en auto’s van het Chinese merk Aeolus.
Voor de toekomst is Citroën, samen met Stellantis, bezig met de ontwikkeling van diverse nieuwe elektrische platformen, de STLA-platformen genaamd.
Type | Accucapaciteit | Actieradius (WLTP) | AC-laadvermogen |
ë-C4 | 50 kWh | 350 km | 11 kW |
ë-SpaceTourer | 50 – 75 kWh | 220 – 330 km | 11 kW |
ë-Berlingo | 50 kWh | 280 km | 11 kW |
ë-Jumpy | 50 – 75 kWh | 230 – 330 km | 11 kW |
ë-Jumper | 37 – 70 kWh | 200 – 340 km | 11 kW |
Citroëns “elektrische avontuur” begon in 2011. In het begin van dat jaar introduceerde het de Citroën C-Zero – een compacte stadsauto ontwikkeld in samenwerking met Mitsubishi. Een paar jaar later voegde Citroën de elektrische bedrijfswagens ë-Jumpy en ë-Berlingo toe aan zijn leveringsprogramma. Sindsdien gaat het hard. Zo werd de elektrische modellenreeks uitgebreid met de ë-Jumper, de ë-SpaceTourer en de compacte ë-C4 hatchback. De Franse autofabrikant heeft sinds 2019 alleen maar auto’s en bedrijfswagens geïntroduceerd die niet alleen in een conventioneel aangedreven uitvoering verkrijgbaar zijn, maar ook als elektrisch auto of (plug-in) hybride.
Maar dat is nog niet alles. Integendeel, Citroën en het overkoepelende Stellantis concern hebben grootse plannen voor de toekomst. Zo is men hard bezig met de ontwikkeling van vier verschillende elektrische platformen. Daarnaast zitten er diverse nieuwe elektrische Citroëns in de planning. Denk hierbij aan een elektrische Citroen C3 en C1.
De Citroën ë-C4 is een van de nieuwste elektrische Citroëns en de elektrische variant van de bekende Citroën C4. De ë-C4 werd in 2020 op de markt gebracht en heeft qua specificaties veel weg van de zustervoertuigen Peugeot e-2008, DS 4 en Opel Mokka-e. Deze vijfdeurs hatchback beschikt over een 50 kWh-batterij (met een actieradius van 350 kilometer) en 11 kW aan AC-laadcapaciteit. Verder staat de ë-C4 te boek als een comfortabele, aangenaam rijdende en veelzijdige auto. In tegenstelling tot veel andere elektrische voertuigen is de ë-C4 slechts in een enkele uitvoering verkrijgbaar. Wel zijn er diverse opties beschikbaar.
Zoekt u een geschikte laadpaal of ander type lader voor uw Citroën ë-C4? Bij ons vindt u een uitgebreid en gevarieerd aanbod. Houd bij uw keuze in ieder geval rekening met het benodigde laadvermogen (11 kW) en de vereiste elektrische aansluiting (3-fase 3 X 16A).
Met de Citroën ë-Berlingo haalt u een echt werkpaard in huis. De ë-Berlingo is gebaseerd op en geïnspireerd door de elektrische Citroën Berlingo Électrique uit de jaren 90. Daarnaast is de ë-Berlingo uiteraard ook een elektrische variant van de conventioneel aangedreven Citroën Berlingo. De ë-Berlingo staat bekend als een praktische, veelzijdige gezinsauto met een flexibel in te delen interieur en een overvloed aan ruimte. Met zijn veelzijdigheid doet de ë-Berlingo zijn klassificatie als Multi Purpose Vehicle (MPV) zeker eer aan. De ë-Berlingo is verkrijgbaar in één uitvoering. Overigens verschilt deze uitvoering aanzienlijk van de originele versie die in 2016 geïntroduceerd werd, o.a. op het gebied van het accupakket en AC-laadvermogen.
Wilt u het maximale uit uw Citroën ë-Berlingo halen? Kies dan voor een topmerk laadoplossing. Welke u moet kiezen? Let bij uw keuze vooral op het benodigde laadvermogen (3,7 kW of 11 kW) en de vereiste elektrische aansluiting (1 X 16A of 3 X 16A).
De Citroën ë-SpaceTourer is een elektrisch aangedreven, full-size MPV. De ë-SpaceTourer en combineert alle voordelen van elektrisch rijden met de veelzijdigheid en het gebruiksgemak van de conventioneel aangedreven SpaceTourer. Het is dan ook geen verrassing dat de ë-SpaceTourer bekend staat als een uitstekende, veelzijdige en comfortabele MPV met een respectabele actieradius en voldoende laadvermogen. Daarnaast onderscheidt de ë-SpaceTourer zich door zijn slimme oplossingen, zoals de handsfree schuifdeuren, flexibele bagageruimte en MyCitroën-app. Overigens is de elektrische MPV verkrijgbaar in diverse lengtes (M & XL) en met twee verschillende accupakketten (50 kWh of 75 kWh).
Natuurlijk wilt u de accu van uw ë-SpaceTourer zo snel mogelijk kunnen opladen. Hiervoor is een lader met voldoende laadvermogen, in dit geval 11 kW, essentieel. Daarnaast doet u er verstandig aan om te kijken naar de vereiste elektrische aansluiting (3-fase 3 x 16A). Zo weet u zeker dat u uw nieuwe lader en uw Citroën ë-Spacetourer optimaal kunt benutten.
De in 2020 geïntroduceerde Citroën ë-Jumpy is de elektrische variant van de “Bestelauto van het jaar 2020” – de Citroën Jumpy. Volgens Citroën is de ë-Jumpy is dé ideale elektrische bedrijfswagen voor stedelijk gebieden. Dit vanwege zijn functionaliteit, comfort, acceleratie, veiligheid, actieradius en onbeperkte toegang tot milieuzones. Verder doet de ë-Jumpy met zijn laadvermogen tot 1.275 kg en een maximum trekgewicht van 1.000 kg niet of nauwelijks onder voor zijn conventioneel aangedreven concurrenten. Overigens is de ë-Jumpy ook verkrijgbaar als veelzijdige Combi. In deze uitvoering is de ë-Jumpy een elektrische MPV/personenbusje in plaats van een bedrijfswagen.
Ook uw Citroën ë-Jumpy kan niet zonder passende laadpaal of wandlader. Let bij de aanschaf altijd op (1) of het laadvermogen van uw lader minimaal gelijk is aan dat van uw Citroën en (2) de benodigde elektrische aansluiting om dit laadvermogen volledig te benutten.
De Citroën ë-Jumper is de grootste elektrische bedrijfswagen uit Citroëns modellengamma. Deze bedrijfswagen is, zoals de naam al doet suggereren, een elektrisch aangedreven uitvoering van de populaire Citroën Jumper. Hiermee is de ë-Jumper uitermate geschikt voor koeriers, bezorgers, aannemers en tal van andere gebruikers. De ë-Jumper is verkrijgbaar in vier lengtes (4,95 meter; 5,4 meter; 6,00 meter en 6,40 meter) en met twee accupakketten (37 kWh en 70 kWh). Daarnaast is de elektrisch uitgevoerde Jumper ook leverbaar in uiteenlopende carrosserievarianten, bijvoorbeeld Plancher Cabine- en Chassis-varianten.
U doet er verstandig aan een hoogwaardige laadoplossing uit te kiezen voor uw ë-Jumper. Hiermee doet u het laadvermogen (11 kW) van de ë-Jumper recht en weet u zeker dat het laden altijd goed gaat. Vergeet overigens niet rekening te houden met de benodigde elektrische aansluiting (3-fase 3 x 16A).
Het Franse Citroën werd in 1919 opgericht door André Citroën. Sindsdien is er veel met de autofabrikant gebeurd. Zo had het in de jaren grote successen met de Traction Avant en was Citroën in de jaren 60 het eerste automerk dat een auto met schijfremmen op de markt bracht. Ook meer recentelijk heeft Citroën een paar belangrijke ontwikkelingen doorgemaakt en diverse mijlpalen behaald. Hieronder een overzicht:
1919 | Citroën wordt opgericht door André Citroën |
1934 | Introductie van de Traction Avant |
1955 | Lancering van de Citroën DS – ’s werelds eerste massaal geproduceerde auto met schijfremmen |
1967 | Introductie van diverse Citroëns met bewegende koplampen |
1974 | Citroën en Peugeot, onder druk van de Franse overheid, fuseren en gaan verder onder de naam ‘PSA Group’ |
2011 | Introductie van de Citroën C-Zero |
2019 | Citroën biedt vanaf dit jaar voor elk nieuw conventioneel model óók een elektrisch of plug-in hybride variant aan. |
2020 | Lancering van de Citroën ë-C4 |
In het vinden van de meest geschikte lader voor uw elektrische of plug-in hybride Citroën gaat wel wat tijd zitten. Het is immers noodzakelijk om een lader te vinden die al aan uw eisen voldoet, en ook zoveel mogelijk aan uw wensen voldoet. Houd voor uw keuze in ieder geval rekening met de onderstaande zaken.
Een lader met onvoldoende vermogen zorgt dat het opladen van uw Citroën aanzienlijk langer duurt. Kies daarom voor een lader met minimaal even veel AC-laadvermogen als uw Citroën. Wij raden zelfs aan om een laadoplossing te kiezen met wat extra vermogen. Hiermee weet u namelijk zeker dat u een toekomstbestendige laadpaal of wandlader aanschaft.
Niet alleen het laadstation moet over voldoende vermogen beschikken. Ook uw elektrische installatie moet genoeg capaciteit hebben. Is dit niet het geval, dan duurt het laden aanzienlijk langer. Bovendien loopt u dan ook kans op overbelasting van uw installatie. Welke elektrische installatie minimaal benodigd is, hangt af van het laadvermogen van uw lader.
U heeft de keuze uit laadpalen en wandlader. Het enige verschil tussen deze twee types laadstation is de plek van montage. De ene wordt op een losstaan de paal gemonteerd, terwijl de andere tegen een muur wat geplaatst. Welke voor u geschikt is hangt daarom af van de beoogde laadplek voor uw Citroën. Beeld u deze situatie in en bedenk welk type lader hier het beste tot zijn recht komt. Vergeet niet rekening te houden met de plek van de laadaansluiting op uw Citroën en de leiding die van de groepenkast naar het laadstation moet lopen.
Tegenwoordig zijn veel laders voorzien met een internetverbinding. Dankzij deze connectie beschikken ze over allerlei handige functies die het laden handiger, sneller én voordeliger maken.
Een voorbeeld van zo’n functie is een backoffice. Dit is een functie die u inzicht verschaft in alle informatie omtrent het laden. Een backoffice is bovendien noodzakelijk als u de laadkosten wilt verrekenen met anderen, zoals uw medegebruikers of werkgever. Naast een backoffice heeft u hier overigens ook een gecertificeerde kWh-meter nodig.
Wilt u meerdere elektrische voertuigen tegelijk opladen? Dan doet u er verstandig aan om voor een lader met een dubbele laadaansluiting te kiezen. Heeft u hier – zowel nu als in de toekomst – geen behoefte aan? Dan voldoet een lader met een enkele socket.
De meeste laadstations zijn uitgerust met een losse laadkabel. Deze bergt u op in uw Citroën en tovert u tevoorschijn zodra u uw auto of bedrijfswagen wilt opladen. Voor diegenen die dit onpraktisch vinden, bijvoorbeeld als de kabel veel ruimte inneemt in de auto, zijn er laadoplossingen met een vaste kabel. Hierbij zit de kabel permanent aangesloten aan de lader en hoeft u deze alleen maar aan uw auto aan te sluiten. De keerzijde van dit type laders is dat deze wat kwetsbaarder zijn en daardoor minder geschikt voor gebruik op publieke plekken.
Wist u dat uw lader uw elektrische installatie kan overbelasten? Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als uw lader tegelijk met andere grote energieverbruikers is ingeschakeld. Gelukkig zijn steeds meer laadoplossingen voorzien van zogenaamde Dynamic Load Balancing. Dit is een slimme functie die automatisch het laadvermogen reduceert als uw installatie overbelast dreigt te raken.
Ten slotte moet u overwegen of én welke autorisatie-functies u wilt hebben. Wij raden een dergelijke functie aan als de lader zich op een (semi) publieke plek bevindt. Met een autorisatie-functie voorkomt u namelijk dat anderen zomaar uw lader kunnen gebruiken. U heeft keuze uit diverse functies, waaronder een Plug & Charge-functie, een RFID-lezer voor laadpassen- of druppels en smartphone applicaties.
Bespreek uw wensen met één van onze EV-Experts. Samen komen wij tot de ideale zakelijke laadoplossing.
Met SprayPay – Gespreid betalen is het mogelijk om uw bestelling in 12, 18, 24 of 36 maandelijkse termijnen te betalen. Wilt u eerder of extra aflossen? Dit kan altijd boetevrij. U heeft dus grip op de looptijd. Gespreid betalen is bij Laaddirect.nl mogelijk vanaf € 250,- en tot € 7.500,-.
Bedrag | Looptijd in maanden | Vaste rente | Bedrag per maand | Totaal bedrag | |
12 | 10% | ||||
18 | 10% | ||||
24 | 10% | ||||
36 | 10% |
Het gebruik van SprayPay is zeer eenvoudig. U kunt bij het afrekenen voor ‘SprayPay’ kiezen als betaalmethode. Hierna wordt uw aanvraag binnen enkele seconden door de betaalprovider SprayPay behandeld en u weet vrijwel direct of u in aanmerking komt voor een krediet. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd, hoeft u alleen nog maar te wachten. SprayPay betaalt uw bestelling en wij sturen uw aankoop zo snel mogelijk naar u toe.
Gespreid betalen via SprayPay is mogelijk voor Nederlanders die in het bezit zijn van een Nederlandse bankrekening. Iedereen kan gespreid betalen aanvragen, maar de aanvraag wordt niet altijd goedgekeurd. Op basis van een aantal vragen over uw financiële situatie en een BKR toetsing wordt uw aanvraag beoordeeld door SprayPay. Aan de hand van deze gegevens wordt er bepaald of uw aanvraag wordt goedgekeurd.
Zodra SprayPay een bevestiging heeft ontvangen dat de bestelling is geannuleerd of volledig geretourneerd, vervalt de overeenkomst. U bent SprayPay dus geen geld meer verschuldigd. Als u slechts een deel van uw bestelling wilt annuleren of retourneren, wordt dit verrekend met het openstaande bedrag en wordt uw maandbedrag automatisch aangepast.
Een overeenkomst met SprayPay wordt altijd geregistreerd bij het BKR. Zolang alle maandelijkse termijnen op tijd worden betaald, heeft dit geen negatieve invloed op uw BKR-registratie. Wanneer u meer dan twee maanden niet aan de betalingsverplichting hebt voldaan, is SprayPay verplicht om dit door te geven aan het BKR. Dit kan wel gevolgen hebben voor toekomstige overeenkomsten.
Ja dat is mogelijk. U selecteert bij de productopties onder “Kies installatiepakket” de optie “Montage op locatie”.
De kosten en de werkzaamheden binnen dit montagepakket worden meegenomen in de gespreide betalingen middels SprayPay. Let er op, dat de kosten voor het eventuele meerwerk welke niet in het basis installatiepakket is inbegrepen door Laaddirect achteraf wordt na-gefactureerd. Deze factuur dient u direct in één keer aan Laaddirect te voldoen.
Wilt u er zeker van zijn dat alle kosten rondom de installatie worden meegenomen in de gespreide betalingen via SprayPay? Vraag dan een persoonlijke offerte aan via info@laaddirect.nl.
Betalingen via SprayPay zijn alleen mogelijk voor consumenten, het is niet mogelijk om een zakelijke order te betalen via SprayPay.